O traducere din engleză de Adrian Ciubotaru (Cartier istoric).

Dacă vrei să înțelegi cum au degradat lucrurile în Rusia secolului 21, unde până și dictatura este un reality show, „Aventuri în Rusia de azi. Nimic nu este adevărat si totul este posibil” de Peter Pomerantsev este cartea potrivită. Cu un simț extrem de rafinat al realității și cu o abordare subtilă a evenimentelor din Rusia secolului nostru, romanul lui Pomerantsev este o călătorie orbitoare și dureros de realistă printr-o țară care trece de la decadență la nebunie.

Așadar, bine ai venit în sălbăticia Rusiei cu: escorte de lux, supermodele sinucigașe, ucigași profesioniști cu suflet de artiști, bikeri naționaliști, oligarhi apropiați ai Kremlinului și un președinte macho, totalitar și absolut fals.

Când producătorul britanic Peter Pomerantsev pătrunde în industria mass-media (oricând poți înlocui aceste cuvinte cu propagandă) rusă, el obține acces în fiecare colț corupt al țării. Studiază mass-media rusă din interiorul Ostankinoului (centrul de televiziune dedicat propagandei de la Kremlin) cunoscând, astfel, poveștile rușilor filați, interceptați, șantajați și persecutați politic, sute de povești cu furturi de afaceri de la oameni nevinovați. Vizitând saloanele rușilor superbogați din Londra, Peter se apropie de oximoronul vieții rusești.

„Totul era spectacol la Moscova, o lume în care gangsterii deveneau artiști, căutătorii de comori îl citau pe Pușkin, iar bikerii se credeau sfinți. Rusia a cunoscut atâtea lumi, înlocuindu-se una pe cealaltă într-o progresie accelerată – de la comunism la perestroika la terapia de șoc, apoi la penurie și, în cele din urmă, la oligarhie, la stat mafiot și la megabogăție –, încât eroii ei au rămas cu sentimentul că viața nu este decât o mascaradă strălucitoare, unde fiecare rol și orice atitudine sau credință sunt efemere, nestatornice.”

„Kremlinul schimbă mesajele după voia și în folosul său, infiltrându-se peste tot: naționaliștii europeni de dreapta sunt seduși cu mesaje anti-UE; extrema stângă este cooptată cu povești despre lupta împotriva hegemoniei SUA; conservatorii religioși din SUA sunt convinși că Kremlinul luptă împotriva homosexualității. Rezultatul este un cor de voci care acționează diferit asupra spectatorilor din toate colțurile lumii, voci care spun lucruri diferite, dar răsună concomitent în susținerea Kremlinului, ecoul lor cumulat fiind difuzat după aceea la Russia Today.“ (Peter Pomerantsev)

Iată ce scrie The New York Times despre această lectură: „Nimic nu este adevărat și totul este posibil apare la sfârșitul unui an în care președintele rus a dominat prima pagină a publicațiilor din toată lumea. Anexarea Crimeei de către ruși și susținerea rebeliunii din estul Ucrainei au fost prezentate, în cel mai bun caz, drept rezultate ale ambițiilor sale imperiale, și în cel mai rău caz, drept expresii ale unei minți nebune. Refuzul lui Pomerantsev de a menționa numele lui Putin ar putea fi o aluzie la faptul că ne concentrăm prea mult pe persoana acestuia, că ar fi atât de mare, încât nici nu mai merită să fie luat în discuție. Iar dacă nu știm și nici nu am putea afla vreodată cine este el cu adevărat, de ce să ne mai frământăm mintea cu asta?

Peter POMERANTSEV s-a născut pe 30 septembrie 1977 la Kiev, într-o familie de intelectuali. Între 2001 și 2010, locuiește la Moscova, unde a urmat cursurile superioare pentru scenariști și regizori, lucrând ca producător TV la o companie privată. Începe să scrie despre Rusia pentru publicațiile Newsweek, The Atlantic Monthly, London Review of Books ș.a. Despre experiența sa de jurnalist în Rusia, „o dictatură postmodernă“, relatează în volumul de memorii Aventuri în Rusia de azi. Nimic nu este adevărat și totul este posibil, apărut la Editura Faber în engleză în 2015, iar la Editura Cartier, în limba română, în 2022.

„Nimic nu este adevărat și totul este posibil. Aventuri în Rusia de azi“, de Peter Pomerantsev este o carte de citit mai ales în realitățile în care ne-am trezit după data de 24 februarie, 2022, când existența s-a scindat în lumea pre-război și oroarea genocidului rusesc în Ucraina.