Galina Lupu este profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu” din municipiul Chișinău. După mai bine de 16 ani de experiență didactică, profesoara (grad didactic II) împarte din experiența sa și altor colegi, dar și învățăceilor care sunt pe online pe blogul ei. Dacă vrei un test rapid la o temă de limba română sau o altfel de explicație a temei din clasă, o găsești online, direct de la sursă – blogul profesoarei on-line Galina Lupu, dotat cu materiale interactive, video-uri pe Youtube, etc.

Și în copilărie era „învățătoarea”

„Cred că am avut o predilecție nativă pentru această profesie, în toate jocurile copilăriei mele am fost învățătoare. Apoi, ideea de-a îmbrățișa această profesie a fost consolidată de întâlnirile cu dascălii extraordinari pe care i-am avut alături pe tot parcursul formării mele și care m-au marcat și mi-au fost repere. S-a întâmplat firesc, ne-am ales, cumva, reciproc. Chiar și acum, dacă ar fi să o iau de la capăt, tot profesor aș alege să fiu. Aceasta e chemarea mea, dintotdeauna a fost”, recunoaște profesoara de limba și literatura română.

Prietenă și profesoară, în egală măsură

„Mi-a fost mai greu să găsesc cheia unei comunicări eficiente, să știu cum să mă impun delicat în fața lor, să le fiu și prietenă, și profesoară în egală măsură. Să găsesc măsura în toate, să nu fiu nici prea dură, nici prea indulgentă, să-i fac să vină cu drag la lecțiile mele. Mi-a luat ceva timp să găsesc această formulă”, recunoaște Galina Lupu.

Recompensa cea mai mare… peste ani

„Cea mai mare bucurie a unui profesor sunt elevii implicați și curioși, dornici să cunoască, să descopere, să caute și să găsească răspunsuri. Sentimentul pe care-l ai atunci când înțelegi că elevii tăi au învățat să descopere lumina și frumosul din jur, în ei înșiși și în ceilalți este de neprețuit. Când vin la tine foștii elevi, ajunși oameni maturi și împliniți, și îți spun că ceea ce i-ai învățat tu le-a fost util, simți că ai făcut alegerea corectă și aceasta e cea mai mare bucurie și recompensă”, ne povestește profesoara.

Atenție deosebită pentru fiecare elev

„Copiii sunt deosebiți, cu așteptări și capacități diferite, dar absolut toți sunt buni și minunați. În clasele mele, fiecare dintre ei are parte de-o vorbă bună, de grija și indulgența mea și, acolo unde situația o cere, „profită” de o doză de dojană. S-ar putea să vi se pară exagerat, dar eu țin la elevii mei în egală măsură. Adevărat, nu întotdeauna este ușor să acord o atenție distributivă, dar, în măsura posibilităților și fără nicio intenție de discriminare, încerc să nu las pe nimeni în umbră. Trebuie să recunosc că sunt zile când un elev sau altul are nevoie de suportul meu emoțional mai mult decât orice, și atunci, chiar dacă poate părea că-l favorizezi, îmi fac timp pentru el, să nu-l las să se simtă abandonat și singur. Cred că e foarte important să creăm un mediu prietenos, bazat pe încredere și respect reciproc în care elevii să se simtă egali în ochii profesorului. Atât laudele, cât și observațiile trebuie să fie pertinente și oferite pe bună dreptate”, ne spune Galina Lupu.

Profesorul on-line

„Creșterea unui profesor este determinată de autodepășire, ieșirea din zona de confort și învățare permanentă. Într-o epocă a tehnologiilor informaționale, soluțiile clasice predării de cunoștințe sau a efectuării unor teme pentru acasă sub forma temei scrise pe caiet nu mai au rezultatele așteptate. În condițiile în care elevii petrec tot mai mult timp în fața computerului sau a altor gadgeturi, profesorul trebuie să învețe cum poate valorifica eficient acest timp. Experiența mi-a demonstrat că utilizarea adecvată a acestor instrumente pot constitui mijloace eficiente în educație, astfel încât să-mi pot atinge obiectivele, făcându-i pe elevi să poată comunica eficient, organizat și corect. Așa a luat naștere blogul Profesorul on-line, un spațiu de învățare creat special pentru ei. Elevii pot găsi aici lecții în format interactiv, informații structurate pe înțelesul lor, teste etc. la care pot reveni oricând au nevoie. Am muncit mult la el, am învățat multe lucruri, descoperind noi dimensiuni și posibilități, în esență, aceasta e formula unei creșteri profesionale”, crede profesoara de română.

 

Generația care îi învață pe profesori

„Fiecare generație e unică și vine cu un plus valoare. Copiii de azi sunt mai dezinvolți, mai descurcăreți și mai deschiși provocărilor. Avem ce învăța de la ei, trebuie să-i încurajăm să-și depășească limitele (și noi pe ale noastre) și să le arătăm că școala poate fi și altfel. Dacă ții prea mult o pasăre în colivie, nu va învăța niciodată să zboare, și toată existența ei se va limita la un spațiu redus. Așa e și în cazul elevilor, din aceste considerente încerc să-i scot din zona de nepăsare, să le arăt cât de mare și albastru e cerul și câte posibilități pot avea. La fiecare început de an școlar îmi dau întâlnire cu noi și noi personalități, cu elevi care vin să descopere și să se descopere, așteptările mele sunt direcționate în acest sens: să creștem frumos, împreună. Să pot să trec dincolo de formalități și să găsesc, pentru fiecare dintre ei, formula comunicării și învățării asumate și eficiente”, ne mai spune Galina Lupu.

Alternativa sigură și provocatoare

„Pandemia „ne-a furat” libertatea, bucuria întâlnirii și a socializării, aceasta le lipsește copiilor cel mai mult. Chiar dacă utilizam instrumente și mijloace TIC în procesul de predare-învățare-evaluare, pandemia ne-a constrâns să acceptăm și să ne adaptăm rapid la procesul de instruire la distanță, care pe moment constituie o alternativă mai sigură. Lucrurile nu s-au schimbat radical, într-o măsură în care să nu le putem face față, dar, totodată, este o provocare care ne poate aduce un plus valoare în metodica predării. Însă lecțiile clasice ne permit să cunoaștem profund copiii din fața noastră, să-i descifrăm ca pe niște metafore, să le zâmbim mai mult, să-i facem să se simtă parte a unei comunități, pentru că mai presus de toate ei își vor aminti oamenii din fața lor și experiențele trăite.”

 

Elevii m-au ajutat să-mi schimb felul de-a privi lucrurile: cu bucurie și deschidere. Mi-am depășit unele frici datorită lor, ca să le pot fi mai aproape, să-i înțeleg mai bine. Am învățat să învățăm împreună. Datorită lor am reușit să ies din bula mea de confort și să mă transpun în realitatea lor, să le anticipez așteptările și nevoile.

Libertatea este punctul cheie pentru elevi

„Nu mi-au plăcut niciodată abordările rigide, generalizate. Elevii trebuie lăsați să se manifeste creativ, de aceea îi încurajez și-i îndemn să gândească liber, să-și exprime punctul de vedere, să nu urmeze niște șabloane doar pentru că cineva crede că anume așa e corect. Le permit să mă contrazică, argumentat, atunci când cred că au dreptate, le las libertatea să se manifeste, să-și dezvolte abilitățile oratorice și de argumentare”, spune profesoara de Limba Română.

Tehnologia și pedagogia… peste ani

„În scurgerea timpului se pot întâmpla multe, cert e că peste 10 ani, într-o eră tehnologizată, mi-aș dori să rămân, vorba poetului, simplă ca iarba și să încolțesc în inimile și conștiința discipolilor mei. Mi-aș dori să fiu în pas cu elevii acelor ani, să le îndreptățesc așteptările și să-i fac să vină cu drag la lecțiile de limbă română, cred că aceasta și-ar dori orice profesor. Până atunci vreau să valorific la maxim potențialul prezentului și să zidesc temeliile unei generații de tineri responsabili, creativi, cu amintiri frumoase despre anii de școală și să-mi duc destoinic și frumos Toiagul păstoriei…”, ne-a mai spus Galina Lupu.