Procrastinarea este un termen care vizează momentele când amânăm sarcinile importante, preferând relaxarea în locul responsabilităților. Deși unii ar numi-o lene, procrastinarea poate fi chiar imboldul tău pentru a-ți reorganiza rutina de viață pentru rezultate mai bune. Ce este procrastinarea de fapt? Cum o poți controla în favoarea ta? Inteligența emoțională ar putea fi soluția!

Procrastinarea sau sindromul Galois: cum înlocuiești ,,citesc doar o pagină’’ în acțiune

Originea cuvântului procrastinare provine din latinescul ,,pro’’ (adică, ,,înainte’’) și ,,crastinus” (,,mâine’’). În limbaj liber, procrastinarea presupune amânarea sarcinilor importante până aproape sau după depășirea termenului limită, ceea ce poate genera frustrări, complexe și pierderi de orice fel. De asemenea, procrastinarea se întâmplă și atunci când risipești timp prețios pe activități banale, care nu-ți aduc niciun beneficiu. De exemplu, pierzi timpul pe Social Media, petreci ore în șir pe canapea la televizor sau faci ,,nopți albe’’, în loc să te dedici altor activități utile, precum: lectură, învățat ceva nou, sport, hobby-uri, etc. 

  • Muncește inteligent, nu din greu

De multe ori, poți fi tentat să amâni o sarcină din cauza volumului intimidant de muncă, ce-ți provoacă senzația de panică. Împarte o activitate care îți ia mai mult timp pe etape. Astfel, te poți focusa pe fiecare în parte și vei trata fiecare etapă cu seriozitate, ceea ce va conduce la rezultatele scontate. Stabilește deadline-uri pentru fiecare etapă de muncă. Stabilește ca fiecare activitate pe care o începi să dureze cel mult 30 de minute.

  • Fiecare task bifat merită o recompensă

Adu-ți aminte  cât de greu ți-a fost să te apuci de treabă și cât de frumos ai finalizat primul task din program. Recompensează inițiativa și efortul printr-o binemeritată pauză. Este indicată recreerea activă. Fă o plimbare scurtă, revigorează-te printr-o sesiune de masaj electric cu încălzire în fotoliile de masaj 5D japoneze Fujiiryoki, în timp ce lecturezi din cartea preferată. Astfel, îți menții corpul și mintea active, ceea ce ta ajuta să reintri în ritmul de muncă. Dacă lucrezi remote, atunci pauzele sunt esențiale, mai ales că, fiind în mediul tău de confort poți fi tentat să lenevești pe canapea la televizor.

  • Respectă principiul ,,eat the frog’’

Începe ziua cu sarcina cea mai grea. Dimineața, după micul dejun dai cel mai bun randament, deci dedică-l acelei activități pe care o amâni demult. 

  • Transformă ,,trebuie’’ într-o motivație

Când începi activitatea sub regula ,,trebuie să…’’, nu faci decât să te autosabotezi. Practic, nu-ți lași de ales decât să te apuci de treabă, iar acest sentiment de urgență crește anxietatea. Ce poți face în schimb este să găsești motivația din spatele task-ului respectiv. Cu alte cuvinte, descoperă ce câștig îți aduci prin faptul că îndeplinești o anumită sarcină (eliberezi programul pentru timp liber suplimentar, un venit suplimentar, o abilitate nouă de adăugat de CV, etc.).

  • Oamenii îți dictează progresul

Se spune că suntem suma celor 5 oameni cu care petrecem cel mai mult timp. Așadar, alege-i cu grijă pe cei care au rezultate, muncesc organizat și dau randament mai mult decât al tău.

Momentele de lene prelungită cum mai este numită procrastinarea pot indica prezența anumitor probleme medicale (depresie ascunsă, tulburări de atenție, stres, anxietate față de începerea unei activități noi, etc.). De asemenea, amânarea continuă a sarcinilor importante poate necesita îmbunătățirea modului de organizare a vieții, respectarea pauzelor sau schimbarea anturajului. Procrastinarea este normală și chiar benefică în anumite situații, când simți nevoia să te detașezi de la ritmul dinamic al vieții de zi cu zi. Totuși, acest comportament devine toxic atunci când interferează cu activitățile normale și împiedică funcționarea normală a individului pe toate planurile vieții.

Sursa foto: unsplash.com

 

Distribuie articolul: