Un plan de marketing ne ajută să ne definim pașii de acțiune și să ne organizăm implementarea strategiei de marketing.

La crearea acestuia, trebuie să fie implicate mai multe departament din organizație, și anume: administrația, pentru date despre procesul de fabricație si toate costurile asociate; echipa de marketologi, pentru avatarul clientului, analiza concurenței și cea a pieței; contabilitatea, pentru date despre costuri de fabricație și distribuție, precum și orice alte cheltuieli directe și indirecte care pot impacta serios costurile organizaționale.

Ce cuprinde un plan de marketing online robust?

  1. Analiza afacerii, dar și a nișei, în totalitate

Care este dinamica nișei analizate? Câți jucători sunt pe piață? Câți dintre ei sunt relevanți? Care este felia din piață pe care o ocupă sau la care râvnește compania ta? Care sunt scopurile administrației? La această etapă scopurile organizaționale trebuie aliniate la cele de marketing, pentru ca întreaga companie să meargă pe o viziune clară și într-o singură direcție.

Tot aici este important să mai facem 2 analize ajutătoare, și anume:

Analiza potențialilor clienți – țintirea cu reclamă numai a unor segmente țintă de clienți este importantă pentru toate activitățile tale de online marketing, pornind de la sponsorizări și ajungând la copywriting. Astfel, pentru a cunoaște cu adevărat avatarul clientului tău, trebuie să te interesezi de următoarele sale caracteristici: nivelul de venit, vârsta, genul, locația, interesele, educația, statutul social, domeniul de activitate, statutul familial, hobby-uri-le sale.

Iată ce întrebări ajutătoare ai la îndemână pentru a stabili avatarul clientului:

  • Ce vârstă are avatarul?
  • Unde locuiește avatarul?
  • Este femeie sau bărbat?
  • Care sunt scopurile avatarului?
  • Care sunt valorile avatarului?
  • Care este situația familială a avatarului?
  • Câți copii are avatarul și care este vârsta lor?
  • Care-s cele mai importante caracteristici ale avatarului pe plan personal?

Analiza concurenței –  analiza SWOT te va ajuta să identifici punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările companiei tale în comparație cu 4-5 concurenți relevanți, înțelegând, astfel, pașii tăi pe mai departe. Fă apoi lista diferențiatorilor tăi – notează care sunt avantajele tale competitive: de ce ar trebui să te aleagă clienții în locul concurenților tăi?

  1. Setarea obiectivelor

E timpul să ne setăm obiectivele. Acestea trebuie gândite astfel încât să fie realiste, realizabile și eficiente, create după modelul SMART (specifice, măsurabile, posibil de atins, realiste și încadrate în timp). Iată ce tipuri de obiective de marketing ne putem seta: crearea unei comunități în jurul brandului nostru, determinarea canalelor de comunicare ce funcționează în nișa noastră și în cotidianul nostru, crearea unei baze de date de lead-uri calificate.

  1. Alegerea strategiilor de acțiune

Odată ce am definit obiectivele noastre, este foarte important și să avem pașii de acțiune precizați pentru fiecare obiectiv în particular. Așa vom ajuta toată echipa de marketing să-și facă ireproșabil treaba: targetologul va ști să identifice obiectivul reclamei, dar și modalitățile în care se va obține atingerea obiectivului; copywriterul va ști exact cui și de ce i se adresează prin-un mesaj comercial; designerul va ști ce stare și emoție vrea să provoace în audiența – țintă etc.

  1. Implementarea planului de marketing

Având creionată lista de activități, putem trece la planificarea pas cu pas, adică să setăm responsabili, putem scrie sarcini și putem defini termene limită pentru fiecare dintre ele.

  1. Evaluare și control

Online totul se măsoară, ca să înțelegem dacă ne-am atins obiectivele sau nu, avem nevoie să evaluăm rezultatele muncii noastre și să formulăm concluzii pertinente.

Concluzie

Chiar dacă pașii de creare a planului de marketing sunt bine definiți și pot fi adaptați la orice companie (fie ea start-up, corporație sau afacere locală), planul de marketing nu trebuie să fie static. Acesta se adaptează la schimbările din nișă și de pe piață.

Distribuie articolul: