Dezvoltarea antreprenoriatului, prin susținerea sectorului afacerilor mici și mijlocii și crearea de locuri de muncă în zonele rurale, este una dintre prioritățile de bază ale Uniunii Europene, iar numărul afacerilor care se dezvoltă datorită susținerii oferite de UE este în continuă creștere de la an la an. O demonstrează și cazul lui Victor Nistorică. Datorită unui grant la care a aplicat, bărbatul a reușit să-și extindă afacerea în toată Moldova.

„Minunea care o vedeți aici în spate se produce datorită suportului Uniunii Europene, care a însemnat o co-investiție, un suport de circa 10 mii de euro”, spune Victor Nistorică pentru AGORA.

Primii ani au fost cei mai dificili. Ulterior însă antreprenorul a aplicat la programul național PARE 1+1 care i-a fost ca un colac de salvare.  „Am aplicat în cadrul programului cu un set de acte care însemna documente despre afacere în sine, un plan de business și documente despre ce investiții, utilaj urmează să procurăm”, adaugă directorul brutăriei Bardar.

Datorită proiectelor, compania a beneficiat în primul rând de echipamente moderne.

„Acești bani au făcut parte dintr-o investiție mai mare. Au fost folosiți pentru a achiziționa un set de utilaje pentru extinderea afacerii. Asta înseamnă nemijlocit ciclul de producere, malaxorul pentru pregătire aluatului, laminatorul pentru a da forma, dospitoarele în care se produce ciclul de pregătire a produsului pentru copt și cuptorul care ne produce pâinea cladă”, spune bărbatul.

A investit și în securitatea energetică a afacerii, prin cumpărarea unui generator electric, dar și în capacitatea de distribuție, prin achiziționarea unei noi mașini.

„Este nevoie de o idee și un plan de dezvoltare pe care să știi cum să-l implementezi. O regulă specifică pentru acest program este contribuția antreprenorului, care trebuie să fie echivalentă cu cea oferită de UE. Brutăria a investit zece mii de euro și Uniunea Europeană ne-a subvenționat cu încă zece mii de euro. Am aplicat recent și la alte programe centrul a primi suport, la fel pentru dezvoltare. Avem planuri de extindere și în afara țării”, relatează antreprenorul despre condițiile de aplicare la PARE 1+1.

Inițial, brutăria livra pe piață doar produse tradiționale: pâine proaspătă, colaci, cozonaci. Mai târziu însă managerii companiei au decis să-și lărgească gama de produse, astfel că, din anul 2019, compania a început să producă și semi-fabricate congelate, pășind într-un domeniu relativ nou pe piața din Republica Moldova.

„Avem parte de semi-fabricate, congelate cum ar fi crenvușca în aluat, urechiușă, croissant, pizza și cel mai cunoscut produs: plăcinta congelată”, afirmă  Dorin Platon, tehnolog la Brutăria Bardar.

Directorul brutăriei susține că deja sunt niște contracte semnate și intenționează să exporte produsele congelate și peste hotare. Au început cu România, dar planifică să se îndrepte și spre alte țări.

Sursa Video: Agora.md