Deși durata obișnuită a programului de muncă în Republica Moldova este de opt ore pe zi, timpul efectiv petrecut la serviciu este mai mare. Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, persoanele care lucrează efectiv petrec, în medie, 9,1 ore pe zi la muncă.

O oră suplimentară în fiecare zi poate însemna, pe parcursul unui an, echivalentul a aproximativ o lună de muncă în plus. Telefoanele, e-mailurile, ședințele sau sarcinile rezolvate după încheierea programului sunt printre situațiile care pot prelungi ziua de lucru, transmite tvrmoldova.md.

Datele Inspectoratului de Stat al Muncii arată că nerespectarea timpului de muncă se regăsește printre încălcările depistate la angajatori. În 2025, din aproximativ 12.000 de încălcări constatate la agenții economici, peste 160 au vizat depășirea programului de muncă și neplata orelor suplimentare.

Vitalie Bînzari, șef de direcție în cadrul Inspectoratului de Stat al Muncii, susține că printre problemele întâlnite se numără evidența incompletă a timpului lucrat, solicitarea muncii suplimentare fără acordul scris al salariatului și nerespectarea perioadelor de odihnă.

„Cele mai frecvente încălcări, noi identificăm că angajatorul nu duce evidența sau duce incomplet evidența timpului de muncă, atragerea la muncă suplimentară fără acordul scris al salariatului, nerespectarea duratei timpului normal de muncă, nerespectarea perioadelor de repaus, neremunerarea sau compensarea necorespunzătoare a muncii suplimentare”, a explicat Bînzari.

Potrivit legislației, un angajat poate presta până la 240 de ore suplimentare pe parcursul unui an, iar durata totală a timpului de muncă nu trebuie să depășească, de regulă, 48 de ore pe săptămână.

Avocata Svetlana Onici atrage atenția că există și persoane care lucrează fără să dețină un contract individual de muncă și care, în consecință, pot întâmpina dificultăți atunci când încearcă să își revendice drepturile.

În cazul unui litigiu privind salariul neachitat, existența contractului de muncă și a probelor care demonstrează prezența la serviciu poate fi importantă pentru susținerea pretențiilor angajatului, explică avocata.

Munca suplimentară trebuie și compensată. Potrivit Codului muncii, primele două ore lucrate peste program trebuie remunerate cu cel puțin 50% în plus, iar orele următoare – cu 100% în plus.

O altă posibilitate este compensarea muncii suplimentare prin acordarea unor ore libere plătite, în termen de 30 de zile.

Distribuie articolul: