Suntem martorii unor scumpiri în masă care declanșează, la rândul lor, agitație în rândul populaței și cumpărături impulsive. Pentru că prețurile majorate din ultima perioadă au loc pe fundalul conflictului din Ucraina, am primit explicații din partea președintelui Centrului Național pentru Protecția Consumatorilor, Serghei Lelic. 

Care sunt riscurile scumpirilor din ultima perioadă pentru producătorul final?

Conflictul armat din regiune a creat o penurie de materie primă întrucât au fost afectate căile de aprovizionare facile și ieftine, dar a blocat și  activitățileunor producători de materie primă din zonă. Aceste circusmtanțe s-au răsfrânt asupra creșterii costului materiei prime datorită unor prețuri mai mari propuse de alți furnizori cât și costuri mai mari pentru transport și logistică.

Producătorii care nu vor reuși să facă față acestor provocări, prin asigurarea continuă cu materie primă și de calitate, riscă să intre în insolvabilitate sau să sisteze producerea. Panica instaurată privind lipsa temporară a unor produse indispensabile este un efect secundar al acestor cauze.

Avem o listă de produse și servicii care s-au scumpit peste noapte – facem referire aici la unt, sare, pâine, ulei,energia electrică, combustibilul. Majorările sunt ca o lovitură dură pentru economiile oamenilor. Este cazul să ne îngrijorăm?

Este o lovitură dură pentru bugetul familiilor cu un venit modest sau instabil. O creșteră ascendentă a prețurilor va sărăci și mai mult consumatorii. Deja am văzut cum unii agenți economici au manifestat rea credință față de consumatori prin refuzul nejustificat de a vinde produse petroliere. Acest comportament doar încurajează panica consumatorilor și creșterea solicitărilor pentru cantități nejustificate de produse, precum lipsa sării alimentare de pe rafturile magazinelor.

Ultimele crize au demonstrat vulnerabilitatea accentuată a consumatorilor și comportament nechibzuit prin achiziționarea unor produse irelevante supraviețurii în această perioadă – de la hîrtia igienică la începutul pandemiei de COVID-19 și sare alimentară, în ultimele zile.

Care este riscul la care se expun oamenii care fac stocuri de alimente?

Achiziția unor produse în stocuri mai mari față de alte perioade anterioare, ținâd cont de data-limită de consum, este justificată doar în cazul unui conflict armat cu ruperea căilor de asigurare cu produse alimentare. Pentru a evita panica și lipsa unor alimente de bază. recomandăm consumatorilor discernământ în luarea deciziilor și să nu se lase pradă comportamentului și preferințelor manifestate de mulțime.

Pandemia deja a provocat schimbări considerabile în ceea ce privește criteriile de achiziție a produselor, calitatea devenind factorul principal de selecție a acestora, fiind urmată de preț, observându-se și o migrare spre produse locale în detrimentul celor de import.

La ce trebuie să fie atenți oamenii în asemenea situații de criză?

În situații de criză, de regulă, are loc reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesențiale, care poate deveni permanentă pentru mulți din conaționali. Această scădere a bugetelor de cheltuieli destinate nevoilor neesențiale vor afecta sectorul turistic, activitățile de sport, precum și cheltuielile cu îngrijirea personală.

Vor exista probleme considerabile pentru consumatori care și-au planificat deja vacanțele accesând pachete de servicii de călătorie early booking. În eventualitatea cazului când consumatorul sesizează modificări semnificative ale condițiilor contractului sau constată că sunt în incapacitate de plată a sumei rămase, să solicite neîntârziat rezilierea anticipată a contractului. Călătorul are dreptul la rezoluțiune în orice moment înainte de începerea călătoriei.

Un alt comportament neloial față de consumator a fost depistat și la prestarea serviciilor de transport internațional. Unele companii majorează prețul de la o zi la alta, chiar dacă a fost achitată călătoria. În acest caz, recomandăm consumatorilor să documenteze și să salveze toate comunicările cu transportatorul pentru a demonstra această practică și să se adreseze către Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor.

Există riscul ca Republica Moldova să intre într-o criză alimentară, pe fondul situației din regiune?

Republica Moldova se află într-un context internațional atipic. Rupera căilor de comunicare cu portul maritim din Odesa, imposibilitatea furnizării produselor și a materiei prime din spațiul CSI cauzează momentan probleme de aprovizionare care vor fi soluționate odată cu identificarea alternativelor sau sfîrșitul conflictului militar. Momentan producătorii nu dau semne ca sunt în incapacitate de a face față cererii de pe piață, iar marile lanțuri de magazine prezente pe piața noastră asigură cu produse de alternativă de import.

Recomandăm consumatorilor înțelepciune și prudență în deciziile care le iau iar, în cazul când le sunt încălcate drepturile în calitate de consumatori, să se adreseze către Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor.

Domnule Lelic, echipa ea.md vă mulțumește pentru interviu.

Deși trăim vremuri grele, echipa ea.md îți aduce informații din actualitatea zilei, Fii alături de jurnalismul de calitate și noi te vom răsplăti cu cele mai noi știri! Ajută-ne să rezistăm. Donează pe Patreon ca să putem continua activitatea portalului mediatic ea.md. Poți face și o singură donație!

Distribuie articolul: