Începând cu anul 2025, în Republica Moldova se va introduce în circulație o nouă serie de acte de identitate sub formă de carduri. Un proiect în acest sens a fost aprobat în 6 martie de către cabinetul de miniștri.

Conform proiectului, buletinele de identitate și permisele de ședere vor fi înlocuite cu “cărți de identitate și cărți de rezidență”, iar noile acte de identitate vor avea îmbunătățiri în ceea ce privește securitatea, facilitând identificarea titularului și accesul la serviciile publice.

Mai exact, actele urmează a fi eliberate după cum urmează: Cartea de identitate – eliberată cetățenilor Republicii Moldova; Cartea de rezidență – eliberată cetățenilor străini, apatrizilor, refugiaților și beneficiarilor de protecție umanitară.

Titlul cărții de identitate, cărții de identitate provizorie și al cărții de rezidență se va scrie pe document în limba română și în limba engleză și va avea dimensiunea unui card bancar, formatul de 85,6 mm pe 53,98 mm, care va conține:

Date în format tipărit: denumirea statului emitent, în limbile română și engleză; denumirea actului de identitate, în limbile română și engleză; seria şi numărul; numele și prenumele; sexul; data naşterii; cetăţenia; numărul de identificare de stat al persoanei fizice; data emiterii și autoritatea emitentă; data expirării termenului de valabilitate; imaginea facială;semnătura olografă a titularului, de la vârsta de 14 ani.

Date în format electronic: toate datele din formatul tipărit și din formatul inscripționat; mijloacele semnăturii electronice calificate și certificatele cheilor publice (în cazul titularilor cu capacitate deplină de exercițiu; datele biometrice ale titularului (imaginea facială și, după caz, imaginile amprentelor digitale).

Interacţionarea în format digital cu instituţiile publice. Titularii se pot autentifica în sistemele informaționale ale instituțiilor publice pentru a beneficia de diverse servicii publice electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţionale etc.).

Titularii cărților de identitate se vor autentifica în următoarele sisteme informaționale: MSign, MPower, MPass, MNotify, MCabinet, e-Votare, e-Raportare, e-Declarație, e-Factura, e-Licențiere, e-Stare Civilă, e-Achiziții, etc. Cetățenii vor putea semna acte, cereri sau declarații oficiale fără a se prezenta la oficiile instituțiilor publice.

Acces la serviciile publice electronice la distanță – mijloc de interacțiune dintre diaspora și autoritățile din Republica Moldova prin intermediul platformelor digitale guvernamentale.

Prevenirea furtului de identitate sau a altor forme de criminalitate cibernetică și securizarea oricărei operațiuni.

Cărțile electronice de identitate vor dobândi o utilitate extinsă, putând fi utilizate nu doar pentru identificare pe teritoriul Republicii Moldova, ci și ca document de călătorie în țările care le vor recunoaște în acest sens (de exemplu, țările membre ale Uniunii Europene).

Asigurarea accesului la procesul electoral pentru toți cetățenii Republicii Moldova oriunde s-ar afla, inclusiv și pentru acei din diasporă.

Acces la piața unică digitală a UE prin recunoașterea reciprocă a elementelor-cheie, cum ar fi identificarea electronică, documentele electronice, semnăturile electronice și serviciile de distribuție electronică.

Posesorul se va putea autentifica și semna documente electronice, contracte, care vor fi valabile și recunoscute în spațiul UE.

Noile cărți de identitate se vor elibera cetățenilor Republicii Moldova care locuiesc pe teritoriul RM și au împlinit vârsta de 14 ani. La solicitarea reprezentantului legal, actul va putea fi eliberat și înainte de împlinirea vârstei de 14 ani. Cartea de identitate nu va avea un caracter obligatoriu pentru persoanele care dețin un buletin de identitate al cetățeanului Republicii Moldova valabil.

Cartea de identitate nu va conține informația privind domiciliul și reședința temporară a titularului. Excluderea datelor despre domiciliul/reședința temporară din conținutul actelor de identitate de uz intern va  permite eliminarea necesității preschimbării acesteia de fiecare dată când titularul își schimbă locul de trai.

Procedura schimbării domiciliului sau a reședinței temporare va putea fi accesată online de către titularul unei cărți de identiate.

Costurile pentru emiterea noilor documente vor putea fi stabilite cu exactitate în urma achizițiilor internaționale de blanchete, utilaj și soft, inclusiv evaluarea capacităților de emitere a semnăturilor electronice. Cost orientativ – circa 280 lei.

Costul mediu al cărților de identitate în spațiul european: 14-40 euro.

Distribuie articolul: