Odată cu instaurarea carantinei, școlile au fost închise, ceea ce a afectat aproape 1,3 miliarde de elevi din întreaga lume. Dat fiind aceste circumstanțe, Coaliția Educației Globale alături de UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială, ca parte componentă a acesteia, au elaborat noi ghiduri pentru redeschiderea în siguranță a școlilor. Vezi mai jos, ce condiții includ acestea. 

Agențiile au avertizat, că închiderea pe scară largă a instituțiilor educaționale, ca răspuns la pandemia COVID-19, prezintă un risc fără precedent pentru educația și bunăstarea copiilor, în special pentru cei mai marginalizați care depind de mediul școlar pentru educația, sănătatea, siguranța și nutriția lor.

„Creșterea inegalităților, efectele asupra sănătății, violența, munca copiilor și căsătoriile dintre copii sunt doar câteva dintre amenințările pe termen lung pentru copiii care lipsesc de la școală. Știm că dacă copiii lipsesc de la școală, cu atât este mai puțin probabil să se întoarcă vreodată. Dacă nu acordăm prioritate redeschiderii școlilor – când este sigur să facem acest lucru – vom vedea probabil o pierdere devastatoare a rezultatelor educaționale ”, a spus Henrietta Fore, director executiv UNICEF.

„În țările cele mai sărace, copiii se bazează adesea pe școli pentru singura lor masă din cursul zilei. Dar, cu multe școli acum închise din cauza COVID, 370 de milioane de copii sunt lipsiți de aceste mese hrănitoare, care sunt o linie de salvare pentru familiile sărace. De asemenea, li se refuză asistența medicală pe care o primesc în mod normal prin școală. Acest lucru ar putea aduce daune de lungă durată, așa că atunci când școlile se redeschid, este esențial ca aceste programe de nutriție și servicii de sănătate să fie restabilite, ceea ce poate ajuta și la revenirea copiilor cei mai vulnerabili la școală”, a declarat David Beasley, directorul executiv al PAM.

„În timp ce mulți studenți rămân în urmă în la învățătură din cauza închiderilor școlilor, decizia despre când și cum să se redeschidă școlile, deși este departe de a fi una simplă, ar trebui să fie o prioritate. După ce se va da unda verde pe partea de sănătate, va trebui să existe un ansamblu de măsuri pentru a ne asigura că niciun elev nu rămâne neșcolarizat”, a declarat directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay.

Noile ghiduri pentru redeschiderea în siguranță a școlilor și aspectele pe care le includ acestea

Ghidurile oferă sfaturi practice pentru autoritățile naționale și locale cu privire la modul în care copiii trebuie să revină în siguranță la școală.

Reforma politicilor: Politicile sunt prezente pe toate dimensiunile ghidurilor, inclusiv politici clare de deschidere și închidere a școlilor în timpul urgențelor de sănătate publică, reforme necesare pentru a extinde accesul echitabil pentru copiii marginalizați și cei neșcolarizați, precum și pentru a consolida și standardiza practicile de învățare la distanță.

Cerințe de finanțare: Abordați impactul COVID-19 asupra educației și investiți în consolidarea sistemelor
de învățământ pentru recuperare și reziliență.

Operațiuni sigure: Asigurați condiții care reduc transmiterea bolii, protejează serviciile și livrările esențiale și promovează un comportament sănătos. Aceasta include accesul la săpun și apă curată pentru spălarea mâinilor în condiții de siguranță, proceduri pentru cazurile când personalul sau elevii nu se simt bine, protocoale privind distanțarea socială și bune practici de igienă.

Compensarea învățării: Concentrați-vă pe practici care compensează timpul pierdut, consolidați pedagogia și bazați-vă pe modele de învățare hibride, cum ar fi abordările integrate ale învățământului la distanță și online. Acestea trebuie să includă cunoștințe cu privire la transmiterea și prevenirea bolilor.

Siguranță și protecție: Extindeți atenția asupra bunăstării elevilor și consolidați protecția copiilor prin mecanisme de recomandare îmbunătățite și furnizarea de servicii esențiale la școală, inclusiv asistență medicală și hrană școlară.

Integrarea celor mai marginalizați: Adaptați politicile și practicile de deschidere a școlii pentru a extinde
accesul grupurilor marginalizate, cum ar fi copiii neșcolarizați, copiii migranților și minoritățile. Diversificați comunicările și materialele didactice, punându-le la dispoziție în limbile și în formate accesibile elevilor.