„Într-o dimineață rece de noiembrie m-am urcat într-un tren în Oslo, capitala Norvegiei, cu destinația Bergen, un oraș din sud-vestul națiunii scandinave. Explorez Norvegia de peste un deceniu. De la prima călătorie cu ochii mari, m-am întors de cel puțin o duzină de ori”. Așa își începe povestea Anthony Ham, pentru BBC

Am mers în cel mai nordic punct al continentului, peninsula Knivskjelodden, precum și în vârful ei cel mai sudic, Farul Lindesnes, unde vântul mi-a furat ochelarii de soare, care au ajuns în mare.

Explorez Norvegia de peste un deceniu.

De la prima călătorie cu ochii mari, m-am întors de cel puțin o duzină de ori.

Am văzut balene și morse. Am făcut drumeții peste ghețari din arhipelagul Svalbard și am stat sub singurul palmier al țării din orașul sudic Kristiansand.
Am reușit să văd și aurora boreală iarna și am mers la petreceri sub soarele de la miezul nopții vara.

Dar din motive pe care nimeni nu le înțelesese vreodată, el nu călătorise pe calea ferată care leagă Oslo de Bergen. Cu cât mă gândeam mai mult la asta, cu atât mi se părea mai străin. La urma urmei, călătoria este frecvent menționată ca fiind una dintre cele mai frumoase călătorii cu trenul din lume. Sosise timpul să facem călătoria.

Peisaje impresionante
El investigase deja totul. Știa deja, de exemplu, că într-o zi scurtă din noiembrie, doar trenul de la 08:25, unul de cinci pe zi, i-ar garanta că va putea face întreaga călătorie de șase ore și jumătate, 300 de mile la lumina zilei. De asemenea, știam să rezerv un loc la fereastră pe partea stângă a trenului (sau în dreapta dacă călătoresc din Bergen) pentru cele mai bune vederi. În timp ce trenul s-a îndepărtat de peron, mi-am dat seama brusc că așteptam de mult acest moment.

Linia Oslo-Bergen trece prin unele dintre cele mai impresionante peisaje din Norvegia.

Pe măsură ce trenul trecea prin centrul orașului, priveliștea oferea priviri trecătoare: fiordul Oslo, case elegante din lemn care urcau pante și priveliști ale cartierului Bygdøy al capitalei, unde muzeele spun povești epice despre explorare și trecutul viking al țară.

Accelerând și mai mult, acum la periferia orașului Oslo, trenul a traversat mai multe fiorduri, în timp ce se apropia de orașul suburban înfloritor Drammen, dealurile sale ondulate colonizate de o întindere urbană frumoasă.

Nu departe la vest de Drammen, cursul se îndrepta spre nord. Este o cale ferată care a fost proiectată atât de expert încât schimbările de direcție sunt cu greu vizibile.

Într-un minut ne îndreptam spre vest, apoi ne îndreptam spre nord, dar peisajul însuși era cel care anunța schimbarea.

Dintr-o dată, dealurile au fost mai înalte și au apărut pajiști alpine curate și dealuri acoperite cu pini. Schimbarea a venit treptat. Trenul care oprește a sugerat creșteri subtile de altitudine.

Am intrat în curând într-o vale de pe malul unui fiord frumos, dar când am părăsit-o, era printr-o trecătură sus deasupra fundului văii.

Privind în urmă, totul părea îngrozitor de departe.

„Îmi place este expresia uimirii pe fețe”
Și apoi, fără avertisment clar, am ieșit dintr-un tunel și am intrat în calotele înalte de zăpadă ale Hardangervidda, un vast platou muntos.

„Îmi place să văd fețele oamenilor când parcurg această rută pentru prima dată”, îmi spune Jørgen Johansen, care a lucrat pentru autoritățile feroviare norvegiene de mai bine de trei decenii.

„Nu mă săturam să mă uit la el, dar ceea ce îmi place cel mai mult este privirea de mirare pe fețele oamenilor”, adaugă el.

Traseul traversează inospitalierul Podiș Hardangervidda, care se ridică la mai bine de 1 km deasupra nivelului mării.

Un miracol ingineresc
Cu trenul aflat acum în vârful celui mai mare platou din Europa, Hardangervidda – care acoperă aproape 6.500 de kilometri pătrați și are o altitudine medie de peste 1 kilometru deasupra nivelului mării – călătoria devine cu totul altceva.

Pentru prima dată, devine clar că aceasta este atât cea mai înaltă linie ferată din Europa de Nord, cât și un miracol ingineresc.

Ea traversează una dintre cele mai vechi formațiuni geologice din nordul continentului, Podișul Hardangervidda, ale cărui văi și contururi au fost modelate de-a lungul mileniilor de ghețari.

Cu toate acestea, ceea ce a durat mii de ani să se formeze sub greutatea gheții și în mersul inexorabil al timpului, constructorii de drumuri și căi ferate din Norvegia au reușit să sape în decenii.

Când linia a fost propusă și studiată pentru prima dată în 1872, Norvegia era o națiune periferică sărăcită într-o Europă mult mai prosperă; avea să treacă aproape un secol până vor descoperi zăcămintele de petrol care au ajutat la îmbogățirea și transformarea țării.

Calea ferată Oslo – Bergen este clasată drept una dintre cele mai bune călătorii cu trenul din lume.

La vremea respectivă, s-a dezbătut mult de unde vor veni banii și au fost multe poticniri. Deși banii din exportul de sardine și hering au menținut bugetul național al Norvegiei pe linia de plutire, nu au mers departe pentru proiectele de infrastructură la scară largă.

1 tunel pentru fiecare 2,75 km de cale
Cu toate acestea, lucrările au început în 1875. Până în 1909, a fost terminat și cele 39 de stații au fost conectate, traversând unele dintre cele mai provocatoare și uluitoare peisaje din lume.

Podișul Hardangervidda este un loc neospitalier. Vremea sa capricioasă și schimbătoare este doar una dintre numeroasele provocări cu care se confruntă constructorii liniei de cale ferată.

Pentru ca calea ferată să funcționeze, și cu scopul de a trasa un traseu cât mai direct, au fost construite 180 de tuneluri, câte unul la fiecare 2,75 km de linie.

„Cea ferată de la Oslo la Bergen spune o poveste foarte norvegiană”, spune Lisbeth Nielsen, un istoric al transporturilor.

„Întotdeauna este ceva în cale când încerci să te deplasezi prin Norvegia. Dacă lăsăm munții sau fiordurile să ne oprească, nu am putea merge niciodată nicăieri. De aceea s-au construit tuneluri, drumuri și linii de cale ferată care par imposibil (de construit) . pentru restul lumii.”

Până ajungem în orașul de schi Geilo, la o altitudine de 794 m și la jumătatea călătoriei, nimic nu mai este ca înainte.

Zăpada adâncă udă peisajul, iar schiorii care au părăsit trenul schiează acum de pe peron și peste dealuri.

La Finse, cea mai înaltă stație de pe linie, la 4.000 de picioare deasupra nivelului mării, un grup de drumeți îmbrăcați în haine grele de iarnă se urcă în tren, cu gheața încă agățată și netopită de bărbi și cizme.

„Aceasta este partea mea preferată a călătoriei”, spune Johansen. „Totul este dramatic și aici, în Hardangervidda, trăsurile tac mereu”.

Avea dreptate: nimeni nu vorbea, iar când crainicul a rupt tăcerea pentru a anunța sosirea noastră iminentă în Myrdal, nu am fost singurul care a tresărit la sunetul brusc al unei voci umane.

La Gara Myrdal (867 m), un tren aștepta pe o ramură care este una dintre cele mai abrupte linii de cale ferată de pe Pământ.

De la Myrdal la Flåm, coborând pe malurile Aurlandsfjord, un braț interior al fiordului Sognefjord, pista se întoarce și se cufundă prin 20 de tuneluri, pierzând 866 de metri altitudine în doar 20 km, coborând într-un abrupt,

Părea că nu exista unde un tren norvegian să nu poată merge.

Dacă ascensiunea la Hardangervidda părea treptată, coborârea în orașul Voss a fost prea rapidă.

Zăpada se rărește rapid pe măsură ce înaintam. Pământul a devenit verde. Și râurile, lacurile și apoi fiordurile au devenit limpezi și albastre.

Aici era o altă Norvegia, una unde era un fiord după altul. Așa cum a făcut de când am plecat din Oslo cu câteva ore mai devreme, traseul a cucerit topografia provocatoare și s-a predat acesteia.

Nu a fost nici o oră mai plăcută în întreaga călătorie decât această meandre finală de-a lungul fiordului.

Și apoi, am fost în Bergen.

Trenul șerpuia între cele șapte dealuri și cele șapte fiorduri ale acestui oraș elegant.

Clădirile sale din lemn văruit în alb au urcat pe pantele din centrul orașului, iar frunzele de toamnă au dat orașului o nuanță aurie.

A fost un sfârșit potrivit pentru o călătorie extraordinară și, în entuziasmul sosirii, m-am simțit ca și cum aș fi revăzut Norvegia pentru prima dată.