Pe online, partea cu analiza concurenței stă un pic diferit decât în offline, căci online-ul este mult mai transparent și are mult mai multe instrumente de analiză, care te pot ajuta să înțelegi cum se promovează concurența și ce strategii de dezvoltare aplică. Mai mult chiar, pe internet, e mult mai ușor să faci comparația dintre prețuri și să vezi feedback-ul real pentru un produs sau serviciu. Așadar haide să învățăm cum se face o analiză corectă a concurenței în mediul virtual.

Fe ce ai face analiza concurenței în mediul virtual?

  • Pentru decizii strategice – te adaptezi la piață și identifici potențialul de creștere.
  • Reduci costuri – depistezi oportunități de economisire.
  • Crești vânzările și profiturile – optimizezi prețurile, identifici trenduri.
  • Minimizezi riscurile – ești conectat la schimbările pieței, poți lua atitudine rapid.

Iată ce poți înțelege când îți analizezi atent competitorii pe online:

  1. Care este strategia lor de promovare: ce canale de comunicare au ales, ce mesaje transmit audienței-țintă, ce politici de comunicare îmbrățișează aceștia, dar și cum își conving audiența, prin mesajele de tip B2B sau B2C.
  2. Site-urile pe care se promovează – iată 2 instrumente utile pentru a spiona/analiza cum se promovează concurenții tăi:
    • Similarweb: afișează volumele estimative de trafic, ranking-ul site-ului la nivel de industrie și țară, sursele de trafic pentru site-uri, cuvintele cheie pe care sunt găsiți de audiența-țintă în motoarele de căutare, țara de origine a vizitatorilor site-ului, cât timp petrec aceștia pe site etc.
    • SEMRush: afișează pozițiile în motoarele de căutare, cât de mult trafic acestea primesc din aceste poziționări, concurenți, publicitate plătită, backlink-uri.
  3. Cuvintele cheie cele mai prolifice pentru ei în SEO și Google Ads. 
  4. Eventuale greșeli făcute, pe care tu să le poți evita – poți analiza feedback-urile primite de ei pe Social Media și Google My Business, ca să înțelegi ce nu merge bine în modul lor de operare și să faci tu mai bine.

Cum are loc definirea corectă a concurenței pe online?

În mediul virtual, concurenții tăi pot fi mai numeroși și mai diferiți decât în offline. Căci pe internet au greutate și însemnătate brandurile vizibile, cu prezență în topurile motoarelor de căutare, cu engagement și urmăritori pe rețelele de socializare și cu trafic constant și calificat pe website. Așadar, acestea sunt canalele care trebuie analizate pentru a-ți înțelege concurența din mediul virtual.

Recomandarea noastră este să te raportezi la 4-5 concurenți direcți, de top – cei mai relevanți, precum și la cei care oferă produse/servicii alternative. Următorul pas ar fi să faci analiza SWOT în comparație cu ei.

După ce ai înțeles punctele tale slabe și riscurile ce te pasc, îți recomandam să iei atitudine pentru a îmbunătăți tot ce se poate. Poți pentru fiecare punct slab să găsești metode de ameliorare a lucrurilor și să stabilești un responsabil din companie care să implementeze aceste schimbări. Iar pentru fiecare risc în parte, trebuie să scrii proceduri și explicații de gestionare corectă a acestora.

Ulterior, apucă-te și studiază reclama concurenților:

  • Aici intri în Facebook Ads pentru a face analizele: facebook.com/ads/library
  • Aici intri în Linkedin ads pentru a face analizele:

De asemeni, este foarte important să înțelegi cât de bine o duc concurenții tăi pe partea de SEO. Iată ce metrici SEO este bine să analizezi:

  • Autoritatea Domeniului – un scor de la 1 până la 100 – reprezintă capacitatea de clasare a site-ului în baza algoritmului PageRank (https://en.wikipedia.org/wiki/PageRank); această metrică se calculează conform combinațiilor de metrici ale site-ului tău, cum ar fi: numărul total de link-uri spre site, numărul site-urilor ce au link către site, calitatea/autoritatea lor etc. Autoritatea determină competitivitatea website-ului și arată, într-un mod estimativ, efortul necesar din partea echipei SEO pentru clasare înaltă.  
  • Scorul SPAM indică, într-un mod aproximativ, șansa de penalizare a site-ului de către Google.          
  • Nr. total de linkuri  -numărul aproximativ de link-uri pe care echipa trebuie să le creeze, trebuie să ajungă la nivelul concurenților (indicat în tabel). Din punct de vedere SEO, contează doar link-urile DoFollow, dar cele NoFollow au de asemenea importanță, prin faptul că indică activitatea site- ului, plus sunt potențial o sursă de trafic.

Întrebări care contează atunci când analizezi activele online ale concurenței tale:

  • Cum arată site-ul concurenților?
  • Are o secțiune dedicată și completă la compartimentul „despre”?
  • Are o politică clară de retur?
  • Există  pagină cu întrebări și răspunsuri frecvente?
  • Care este tonalitatea pe care acesta comunică cu clientela sa?
  • Are recenzii pe Facebook și Google My Business?
  • Ce le place clienților la modul în care operează concurența?
  • Ce nu le place clienților?
  • Au un chat pe site?
  • Cât de repede răspunde concurența la mesaje?
  • Îți plac postările lor?
  • Cât de des fac concursuri? Acestea sunt de impact?
  • La ce acțiuni îndeamnă concurentul?
  • Ce metode de persuasiune folosește?

Acum ești pregătit să formulezi prin ce este brandul tău/oferta ta unic/ă.

Avantajul competitiv se referă la factorii care permit unei companii să producă bunuri sau servicii mai bine, sau mai ieftin decât rivalii săi. Ai de găsit un singur avantaj competitiv (cel mai puternic și bun pentru compania ta), astfel încât să:

  • Simplifici percepția audienței-țintă.
  • Ocupi un loc clar în mintea consumatorilor.
  • Faci concurență nerelevantă.

Pentru a analiza cu se comportă vizitatorii pe site-ul tău, îți recomandăm https://www.hotjar.com. Iată cum funcționează acesta:

Cărți/surse de inspirație pentru definirea ofertei unice pentru afacerea ta:

  •  Strategia oceanului albastru: cum să creezi un spaţiu de piaţă necontestat şi să faci concurență irelevantă – Kim, W. Chan
  • Cele 22 de legi imuabile ale marketingului – Al Ries, Jack Trout

Distribuie articolul: