„Coridoare multe are viața, cu lumini și fără, important e să nu te oprești, niciodată!”, crede ferm Laura Tugarev. Profesoara este doctor în Științe ale Comunicării și lector universitar la USM, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării. Împreună cu alți colegi și discipoli, editează Revista ARTICOle de bune practici și este membră a Uniunii Internaţionale a Oamenilor de Creaţie. De rând cu alți #ProfesoriCOOL și recomandată de studenții perseverenți și recunoscători, Laura Tugarev ne-a dezvăluit ce-i place cel mai mult în meseria de profesoară universitară.

„Omul care are un vis, ştie încotro se îndreaptă…

Eu am avut unul și l-am văzut împlinit. Eram prin clasa a XI-a când am înțeles că aș vrea să fac o teză de doctorat, să pun umărul la schimbarea și progresul acestei lumi… După liceu am depus actele la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, USM. Din primul an, îi priveam cu atâta entuziasm, elan și admirație, profesorii mei, atunci nici nu îndrăzneam să visez că peste ani voi fi colega lor. Anul 2012, licența, în primii 10 după reușită, depun actele la masterat. În anul II, fiind angajată în funcția de laborant superior la Departamentul Comunicare și Teoria Informării, când plecau toți, mergeam într-o sală pustie și îmi imaginam că acolo sunt studenți și țineam discursuri… Ca mai târziu să-mi dau seama de un alt episod din copilărie, asemănător, când în spatele casei aveam o tablă de ardezie plată și cu o bucată de ghips cu care scriam și îmi imaginam că în fața mea e un public.

Anul 2014, Laura Tugarev își ia diploma de master cu media 9,97 și depune pachetul de acte la doctorat (conducător științific G. Stepanov, dr. hab., prof. univ.) și din același an, începe să predea cursul ei de suflet – Art Jurnalism 

Viața are porțile ei cu flori care se deschid doar atunci când ai inima gata să înflorească… Niciodata nu mi-au fost grele lucrurile, ci gândurile. Primii ani au fost senini, de altfel, ca și cei care au urmat. Mi-i amintesc și acuma, primii mei studenți: Adriana Banari, Mihai Țîbîrnă și alții, ce ateliere de creație făceam… Sunt oameni care trecând prin noi, fac râurile să curgă, lasând atâta viață „vie”…

Un punct și sute de variante

Mereu am crezut că un bun profesor, pe lângă materia teoretică, care este extrem de necesară pentru cultura generală/ profesională, mai are o misiune- de-al inspira și de-al invita pe student în dimensiuni străine lui. Uneori pornim de la un punct desenat pe tablă, să știți unde ajung jurnaliștii? În câteva minute sute de obțiuni și variante… Îmi place să-i fac să adopte un spirit critic, creativ uneori, să aibă deschidere, dar și o corectitudine în gândire, vorbire și scriere. Toate trebuie să fie frumoase la un om: și cuvintele, și faptele, și tăcerea…

Trăiesc prin ei, studenții mei, toți cei în ochii cărora am găsit marea…

Corectitudine, echilibru, obiectivitate și cooperare – aceștia ar fi pilonii pe care se construiește relația dintre profesor și student. Fiecare student are o poveste a sa, una ascunsă de lume, fiecare are trăirile sale și potențialul său. O abordare individuală și corectă scoate din ecuație „favoriții”. Îmi place să privesc studenții care ies din zona de confort, care sunt implicați, știu ce vor, își îndreaptă pașii spre acel obiectiv, dar totodată, poartă un sentiment curat față de facultate.

Studiile pot fi un lift social, atenție cum și în ce investim!

A fi profesor înseamnă ardere, muncă, caracter, profunzime și formare continuă. Atât componenta didactică, cât și cea de cercetare trebuie în permanență valorificată și menținută într-un corset, muncind zilnic. În era digitală, unde parametrii existențiali au luat o altă formă și un alt curs, profesorul trebuie să fie în pas cu fenomenele care se produs în spațiul public, să fie familiarizat cu tendințele tehnologizării. Mai ales în condițiile pandemiei de Covid-19, nu putem forma generații noi, bazându-ne doar pe modelele vechi. Simbioza este probabil, cheia reușitei.

Asumarea unui destin, unde rațiunea nu are zile de odihnă.

Diferit e fiecare om, frunză, zi, așa și generațiile de studenți! Toate sunt schimbătoare și doar schimbarea rămâne permanentă. Importantă este acceptarea și menținerea fluviului de plutire. Ador toamnă, poate pentru că acolo, îl găsesc mereu pe septembrie, e timpul pentru începuturi, reinventări, mișcare, acțiune.

Online-ul a schimbat realitatea socială, nu și sufletul omului…

Pandemia Covid-19 a schimbat nu doar o parte a sistemului educațional, sper și cred că am ajuns și la fântâna sufletului. Primăvara anului 2020, am petrecut-o în fața computerelor, întâlniri zilnice pe online cu studenții FJȘC, sigur, pentru un domeniu ca jurnalismul, ieșirea pe teren, interacțiunea cu oamenii, participarea la evenimente, documentarea la fața locului, sunt esențiale. Dar am ajustat conținuturile la noua realitatea, așa încât toate materia să fie asimilată și acoperită. Online-ul deja e parte din activitatea zilnică, ceea ce nu poți evita, fă ca să lucreze doar în favoarea ta.

 

Printre tineri fiind, tinereția ți-o păstrezi și tu…

Mediul academic presupune o personalitate plurivalentă, o ținută lingvistică, un comportament elevat și un port decent. Sunt un om al stărilor și asta se simte și asta simt probabil și studenții. Stare de bine – asta îmi doresc să transmit și să mi se transmită, pe lângă cerințele curriculare, evident. Libertate dar una responsabilă și asumată”, ne-a declarat în final Laura Tugarev.

Foto: Arhivă personală