Vinificarea este o muncă veritabilă. Particularitățile terroir-ului, îngrijirea adecvată a viței de vie, colectarea la timp a recoltei, prelucrarea ulterioară a acesteia, precum și o abordare abilă a procesului de vinificare sunt toate componente importante, datorită cărora se naște acel vin. Dar cum să nu ne înșelăm în calcule? Am vorbit despre acest lucru cu Ruxanda Lipcan, membra familiei, precum și directorul de vânzări și marketing Fautor Winery, cea mai premiată cramă din Moldova. În arsenalul companiei din ultimii 4 ani sunt peste 500 de medalii. Imaginați-vă cât de mult efort și talent depun vinificatorii în fiecare zi!


„Fautor este o afacere de familie, o poveste despre valorile noastre, dragostea pentru ceea ce facem, curajul de a fi diferiți și despre calea spre perfecțiune. Valorile Fautor Winery se bazează pe filozofia noastră de viață de a crea ceva inedit, mai mult decât un vin de înaltă calitate. “

De unde a început istoria Fautor Winery?

În 1997, părinții mei au cumpărat o cramă veche, nefuncțională la acea vreme, în sudul Moldovei, în satul Tigheci, raionul Leova. În timpul Uniunii Sovietice, era un punct de colectare „винпункт” – un loc în care strugurii erau recoltați pentru procesare și producție de vin. Inițial, scopul era mai comercial. Dar, treptat, a devenit o pasiune căreia întreaga familie este acum dedicată. Din 2003 până în 2006, am plantat majoritatea podgoriilor – aproximativ 300 de hectare. Podgoriile și crama însăși, sunt situate la sud, în zona viti-vinicolă Valul lui Traian.

Ulterior, crama a fost dotată treptat cu tehnologii moderne germane și italiene. În acest moment avem tot ceea ce este necesar pentru producția de vinuri de înaltă calitate, inclusiv micro-vinificare. Unul dintre momentele cheie a fost decizia de a planta soiuri locale de struguri în 2012, precum și soiuri foarte rare. Aceste soiuri, combinate cu cele autohtone, ne permit să oferim produse absolut unice pe piață. Dar este foarte important de menționat că dezvoltarea companiei a început, desigur, cu definirea misiunii și viziunii noastre. 

Care sunt principiile de bază ale companiei?

Încă de la început, ne-am văzut în mod clar misiunea – de a crea vinuri Premium, care au propria lor personalitate strălucitoare, cu o abordare inovatoare exprimată în mod clar, ieșită din tipare și stereotipuri. De-a lungul anilor, am câștigat o reputație remarcabilă nu numai ca producător de vin de înaltă calitate, ci și ca unul dintre liderii pieței. Este foarte important pentru noi să vedem consumatorii mulțumiți și loiali față de brand.

Care vin este bestsellerul din portofoliul Fautor Winery?

Negre, desigur. Mulți connoisseuri consideră Negre drept carte de vizită a Moldovei, deoarece este un cupaj din două soiuri autohtone – Feteasca Neagră și Rara Neagră. Maturat în butoaie franceze – 12 luni. Ediție limitată cu marcarea numărului de ordine pentru fiecare sticlă. Și ceea ce este important, acest vin este inclus în topul celor mai medaliate vinuri din țară. Acesta este flagman-ul incontestabil al companiei noastre.

Recent, emblematicul cupaj roșu Negre de la Fautor Winery a fost premiat drept cel mai bun vin roșu din lume. Premiul a fost câștigat în cadrul uneia dintre cele mai prestigioase competiții internaționale de vinuri – „Concours Mondial de Bruxelles”, în cadrul Sesiunii „Red & White” 2022

Istoria NEGRE:

Vinul Negre, ca și toate lucrurile geniale a fost născut într-un moment neașteptat și neplanificat. Cu toți membrii familiei stând la masa și degustând primele vinuri din soiurile autohtone Feteasca Neagră și Rara Neagră , a venit idea să le cupajeze și să vadă rezultatul – le-a plăcut mult cupajul și în aceiași seară sa născut și numele “Negre”.
NEGRE este poate cel mai reprezentativ vin al momentului din Republica Moldova. Produs din două soiuri locale, cu o denumire sugestivă, ușor perceptibilă și consumatorului străin, îmbuteliat într-o sticlă premium, cu o etichetă și legendă interesantă în spate. Imaginea de pe etichetă a fost inspirată din denumirea veche a soiului Feteasca Neagră – Coada Rîndunicii sau Păsărească Neagră.
Acest vin este perfect din toate punctele de vedere! Un vin cu temperament care îmbină semeţia soiului Rara Neagră şi fineţea soiului Feteasca Neagră. În aromă predomină cireşe amare, vişine, mure negre şi afine. Maturat în butoaie de lemn de stejar timp de 6 luni, condimentat şi catifelat.

Doi ani la rînd, NEGRE ia aur la cele mai renumite și prestigioase concursuri internaționale, astfel devenind cel mai medaliat vin din Republica Moldova.

Podgoriile dvs. se află în sudul Moldovei, în zona viti-vinicolă Valul lui Traian. De ce a fost aleasă această locație?

În primul rând, ne-am focusat pe menținerea podgoriilor aproape de cramă. Acest lucru este de o mare importanță pentru calitatea strugurilor în timpul recoltării și transportului. Dar această zonă este cu adevărat exclusivă cultivării strugurilor. Pe de o parte avem Codrii, pe de altă parte, terasele râului Prut, precum și apropierea relativă de Marea Neagră. Toate acestea creează un terroir și un microclimat unic, care se reflectă în caracteristicile organoleptice ale vinurilor noastre. Podgoriile noastre sunt împărțite în trei localități: în satele Romanovca, Vișneovca și Filipeni, astfel formând împreună 320 de hectare.

Cum a afectat pandemia industria vinului?

Ca și în alte industrii, a avut un impact negativ. O parte din vânzările noastre este condusă de sectorul HoReCa, care a fost puternic lovit. Cu toate acestea, exporturile au crescut în pandemie. Desigur, reputația funcționează deja pentru noi. Exportăm în peste 20 de țări din întreaga lume, din America de Nord în Japonia, Singapore, China și aproape în toată Europa. Vinurile noastre pot fi găsite în câteva restaurante cu stele Michelin din Elveția și Belgia.

Care vinuri sunt acum în trend?

Vinurile de terroir, adică care reflectă nu numai experiența și aptitudinile vinificatorului, ci și particularitatea terroir-ului, locul în care cresc strugurii. Consider că aceasta este cea mai înaltă iscusință a unui vinificator.

În cele din urmă, spuneți-ne ce vă inspiră cel mai mult în munca dvs. și ce mesaj ați dori să transmiteți cititorilor noștri?

Consider că vinul este un produs atemporal. În contextul lumii actuale, când există în jur o cantitate imensă de produse mass-market, noi, ca producător, avem un privilegiu extraordinar de a crea produse durabile. Vinul de înaltă calitate poate fi maturat mulți ani, depozitat cu grijă, iar investițiile efectuate în podgorii vor fi transmise ca moștenire generațiilor viitoare. Acest aspect este cel mai interesant pentru mine

Distribuie articolul: