Ion Severin este un pictor originar din Strășeni. A făcut studiile la Academia Ucraineană de Tipar din Lviv, Secția Arta Grafică. Ca și mulți alți conaționali, a fost nevoit să plece din țară. Plus la asta, în Republica Moldova, creația sa nu a fost apreciată. Însă, peste hotare, a fost invitat să-și expună lucrările, obținând și premii importante.

Daniela Gorincioi: Sunteți un pictor născut în Moldova, dar plecat din țară ca și mulți alți conaționali de ai noștri. Cine este pictorul Ion Severin?

Ion Severin: Cred că răspunsul la întrebarea asta îl va putea deduce cititorul la sfârșitul interviului.

DG: Unde v-ați făcut studiile?

IS: Am mai spus-o și cu alte ocazii, am studiat la Academia Ucraineană de Tipar din Lviv, Secția Artă Grafică, una din puținele instituții unde se învață cum se creează o carte. Acum oricine își imaginează că poate face o carte. Mulți chiar o fac, din cauza asta, calitatea cărții a scăzut dramatic în timp. Or, cartea e o construcție cu reguli la fel de stricte cum e construcția unei case. Ca și o casă, cartea are menirea să ne atragă, să ne impresioneze, să ne educe. Mulți nu înțeleg aceasta. Când se prăbușește o casă, se dă vina pe arhitecți, ingineri, constructori etc. În cazul cărții, lipsa structurii o sesizează doar ochiul unui specialist. Și, prin urmare, nimeni nu-și asuma responsabilitatea eșecului. Cu părere de rău, publicul larg consumă ce i se dă. Constat cu regret că librăriile noastre, și nu numai, (în alte țări vedem același fenomen, ce-i drept la cote mai reduse) abundă în cărți făcute amatoricește, departe de ce ar trebui să fie.

DG: Ați plecat din Republica Moldova. Ați plecat pentru că domeniul culturii e prost apreciat în țara noastră ori alt motiv a fost la mijloc?

IS: Am fost nevoit să plec, aici nu mai puteam nici trăi, nici crea. Un premiu întâi la Oxford International Art Fair din 2017 mi-a demonstrat că arta mea este căutată și apreciata peste hotarele Moldovei. Fapt care m-a încurajat să-mi adun toate motivele și să plec.

DG: Mai e vreo șansă ca artiștii noștri să fie apreciați la justa valoare și fără a fi nevoiți să plece din țară?

IS: În domeniul artei din Moldova, există un cerc vicios. Sunt aceiași oameni care, de ani de zile, fac clasamente și dau verdicte – cine e artist și cine nu, în viziunea lor, desigur. Selecția se face pe principii de cumetrism și pupincurism. Atâta timp cât funcționează mașinăria asta, artiștii care au ceva de spus și văd clar cum stau lucrurile, vor pleca.

DG: Ce ar trebui să facă autoritățile din Moldova în ceea ce privește susținerea domeniului culturii în țara noastră?

IS: E o întrebare care mă depășește. Vorba cântecului: „Vin ai noștri, pleacă ai noștri, noi rămânem tot ca proștii…”

DG: Într-un interviu recent, acordat pentru Gazeta de Chișinău, ați spus că de câte ori ați solicitat o sală de expoziție, fie la Muzeul Național de Artă, fie la Sala UAP „Constantin Brâncuși”, ați fost tratat cu refuz. Care au fost motivele refuzurilor?

IS: Am spus mai sus – același cerc vicios, aceiași oameni care stau la posturi de 30 de ani încoace. Toată lumea știe, oficial, titulatura este Muzeul Național de Artă, neoficial, însă, această instituție de stat e numită Muzeul lui Tudor Zbârnea. În fiecare an, muzeul achiziționează lucrările unui număr restrâns de artiști, loiali conducerii muzeului. Premiile se dau pe aceleași principii. A se reține că toate aceste achiziții se fac pe banii contribuabililor. Eu am lucrări în colecții publice și private din multe țări, dar în acest muzeu de artă nu am nicio lucrare.

DG: Ați expus lucrările în Franța, Marea Britanie, Olanda și alte țări europene. Povestiți-ne despre experiența Dumneavoastră în acest sens.

IS: De fiecare dată e o onoare și o bucurie să expun lucrările unui public cât mai divers. E foarte interesant să vezi reacția oamenilor, să comunici cu ei. E întotdeauna un schimb de energii, de cele mai multe ori, pozitive.

DG: Aveți o expoziție vernisată la Muzeul Louvre din Paris. Povestiți-ne despre ea.

IS: În septembrie 2022, am fost invitat să expun la Muzeul Louvre. Prin contrast, la Muzeul Național de Artă în Chișinău, am fost refuzat atunci când am solicitat o sală de expoziție. Dar revenind la întrebare, desigur, a fost un eveniment memorabil pentru mine.

DG: În august 2022, ați luat premiul întâi la BROUHAHAART Gallery. Este vorba de o galerie specializată în expoziții virtuale 3D și galerii virtuale. Care au fost criteriile de selectare și ce a însemnat pentru Dumneavoastră acest premiu?

IS: S-a organizat un concurs pentru artiști din toată lumea. Un juriu internațional a selectat 20 cei mai buni artiști. Din cei 20, mie mi s-a acordat premiul întâi care a constat în găzduirea unei expoziții solo în BROUHAHAART Gallery, una din cele mai importante galerii online din Hong Kong. Premiul a însemnat, desigur, o expunere internațională, ceea ce, în mod firesc, a fost foarte important pentru mine ca artist.

DG: Ați ilustrat multe cărți pentru copii. Care este experiența Dumneavoastră în acest sens?

IS: Menirea cărții este de a educa, și nu doar prin povești sau poezii, ci și prin aspectul grafic al cărții. Asta am făcut de fiecare dată când am ilustrat o carte pentru copii, dar nu numai.

DG: Ce mesaj ați dori să transmiteți tinerilor artiști, care doresc să se lanseze în pictură și să obțină succes în Republica Moldova?

IS: Să muncească continuu, mai mult pe cont propriu, să-și dezvolte un stil inconfundabil.

Distribuie articolul: