SEM (care mai este numit PPC sau Google Ads) și SEO sunt ramuri ale marketingului digital potente, care aduc trafic important pe site-uri din rezultatele căutării în motoarele de căutrae precum Google, și pot mări exponențial numărul de vânzări din online.

Îmbinate, aceste căi de comunicare a mesajului de marketing pot:

  • aduce vizitatori și conversii – 87.7% dintre căutători nu ajung dincolo de prima pagină a rezultatelor căutării, deci site-urile de aici primesc cea mai mare atenție;
  • mări brand awareness-ul – afișarea produsului în topul rezultatelor de căutare va avea un efect asupra gradului de recunoaștere al mărcii;
  • mări gradul de încredere în marca ta comercială – rezultatele din prima pagină de căutări în motoarele de căutare sunt, în general, percepute de utilizatori ca reflectând branduri de calitate superioară și de încredere.

Așadar, prin ce se diferențiază SEM de SEO?

SEO (search engine optimization) este o ramură a marketingului online care își propune să îmbunătățească vizibilitatea unui site în rezultatele neplătite ale motoarelor de căutare, adică în rezultatele organice. Prin activitatea SEO se țintește optimizarea și promovarea site-urilor pentru a genera mai mult trafic calificat din motoarele de căutare. Așadar, SEO:

  • generează o creștere în timp a vizibilității site-ului, dar rezultatele sunt durabile (se păstrează și mult după încheierea campaniei);
  • se poate realiza cu buget zero/relativ mic, în comparație cu publicitatea PPC;
  • 80% dintre utilizatorii Google dau click pe rezultatele organice;
  • promovare SEO se folosește când ai oferte și servicii relativ permanente și nu la lichidare de stocuri.

PPC (pay per click) este la fel o ramură a marketing-ului online, dar acesta își propune să îmbunătățească vizibilitatea unui site prin prezența site-ului în rezultatele plătite ale motoarelor de căutare pe cuvintele-cheie alese de posesorul site-ului. Sistemul PPC cel mai popular e cel folosit de Google și se numește Google Ads. Așadar, PPC-ul:

  • permite o vizibilitate aproape imediată, însă doar atâta timp cât exista buget;
  • permite targetări orare, geografice etc.;
  • promovarea PPC se folosește oferte cu valabilitate limitată sau lichidări de stoc;
  • Google Ads este unul din cele mai eficiente servicii de marketing oferite de Google, cu rezultate imediate;
  • Folosind o targetare exactă, o campanie de Ads te va ajuta să ajungi în ochii clienților tăi potențiali, exact în momentul în care aceștia caută pe Google produse sau servicii similare cu cele pe care le oferi;
  • Campaniile implementate în Google Ads sunt dinamice și pot fi monitorizate în timp real;
  • Atât cuvintele cheie, cât și targetările și reclamele folosite trebuie optimizate în  continuu, pentru a crește la maximum performanța rezultatelor obținute.

Un Google Ads eficient și rezultativ înseamnă un scor de calitate mare al anunțurilor:

– rata de click (CTR) mare – probabilitatea ca anunțul să înregistreze click-uri atunci când este afișat;

– relevanța bună a anunțului – cât de bine se potrivește anunțul cu intenția de căutare a utilizatorului, adică cuvinte-cheie în text și legătura dintre anunț și contentul din pagină;

– experiența legată de pagina de destinație – relevanța și utilitatea paginii de destinație pentru persoanele care dau click pe anunț, adică viteză de încărcarea bună, content bun (pagina continuă oferta sau îndemnul din anunț), site optimizat pentru dispozitive mobil.

Toți acești factor influențează și partea de SEO pentru că definesc calitatea unui site.

Impactul lui Google Ads asupra lui SEO:

  • Deși publicitatea nu ajută și nu dăunează în mod direct la clasarea site-ului tău în topurile motoarelor de căutare, Google Ads poate (și ar trebui) să îți influențeze strategia SEO.
  • De fapt, în nișele incerte, are sens să se lanseze campanii de căutare Google Ads înainte de a investi 6-9-12 luni în SEO.
  • Chiar și cu cea mai bună analiză a cuvintelor cheie, există totuși un anumit risc ca și cuvintele cheie alese de tine să nu genereze conversii bune pentru tine. Acolo poate fi de ajutor o campanie de căutare Google Ads.
  • poți lansa o campanie de G. Ads și în câteva zile sau săptămâni poți determina ce cuvinte cheie merită vizate pentru SEO. Sigur, va costa ceva să faci publicitate, dar este mai bine să știi imediat.
  • Titlurile bune din anunțurile Google Ads pot fi folosite la etichetele de titlu SEO: ce formulă de titlu generează mai multe click-uri prin campaniile dvs. PPC? Titlurile tale care spun „livrare gratuită” au rezultate mai bune sau mai slabe decât cele care spun „retururi gratuite”? Odată ce ai descoperit astfel de modele, le replici în meta etichetele de titlu ale site-ului tău pentru a crește CTR-ul.
  • Alte valori pe care le-ar putea afecta rularea Google Ads ar fi lucruri precum rata generală de respingere a site-ului, timpul pe pagini, paginile pe sesiune și alte valori UX. Dacă difuzarea anunțurilor îmbunătățește aceste valori generale ale utilizatorilor site-ului, atunci există o șansă mare să observați și îmbunătățiri în clasamentele SEO, care se bazează pe oferirea unei experiențe plăcute pentru utilizatorii site-ului.

De ce influența lui Google Ads asupra poziționării SEO nu e directă? 

Dacă o companie difuzează reclame, atunci este probabil că își va crește gradul de brand awareness, prin vizarea numelor de brand ale concurenților și a cuvintelor cheie importante asociate. Prin difuzarea continuă a acestor anunțuri timp de câteva luni, acest lucru poate crește semnificativ numărul de vizitatori direcți care vizitează un site web. Dacă o companie nu mai difuzează reclame, atunci, în timp, ea ar putea observa încet o scădere a vizitatorilor direcți, care, respectiv, i-ar putea afecta negativ clasamentul.

Rezultatele din SEO și Google Ads pot fi îmbunătățite cu remarketing

Remarketingul (alias retargeting) este procesul de afișare a reclamelor direcționate către persoanele care ți-au vizitat anterior site-ul sau s-au implicat în alt mod cu marca ta. Este un instrument extraordinar de puternic pentru a urmări cei 96-98% dintre oameni care vin pe site-ul tău, dar nu fac o achiziție. Deoarece acești vizitatori cunosc deja marca ta, au șanse mai mari să facă conversii decât un străin întâmplător de pe internet. Prin remarketing afli mai multe despre potențialii tăi clienți și recapturezi vizitatorii care nu au efectuat o conversie.

Concluzie

Oamenii îți vor descoperi afacerea prin mai multe canale, așa că trebuie să adopți o abordare multi-canal. Astfel creezi noi oportunități pentru ca oamenii să-ți viziteze site-ul. Iar odată ce oamenii îți descoperă afacerea, vrei să-i menții interesați: ai marketingul prin e-mail și pe rețelele sociale, ca adaos la SEM și SEO.

Distribuie articolul: