G7 caută măsuri urgente de rupere a blocadei rusești a exporturilor de cereale din porturile Ucrainei, inclusiv prin încercarea de a deschide rute prin porturile din România și țările baltice. Uniunea Europeană a propus crearea de „coridoare ale solidarității” pentru produsele agricole ucrainene.

Planul Uniunii Europene intenționează să integreze infrastructura ucraineană și cea a UE pentru a exporta 20 de milioane de tone metrice de cereale care trebuie să plece Ucraina în termen de trei luni, a spus comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, potrivit CNN.

„Mii” de camioane și vagoane sunt blocate pe partea ucraineană a multor granițe ale UE, cu un timp mediu de așteptare de 16 zile – ajungând la 30 de zile la unele granițe – a spus Comisia Europeană.

Comisia îndeamnă administratorii autorităților de transport de marfă și infrastructură să ia măsuri pentru eficientizarea exporturilor ucrainene, cum ar fi punerea la dispoziție a mai multor vehicule și prioritizarea intervalelor de timp.

De asemenea, autorităților naționale li se cere să dea dovadă de „flexibilitate maximă” pentru „accelerarea procedurilor la punctele de trecere a frontierei” și să asigure mai multă capacitate de stocare temporară a exporturilor ucrainene.

Blocada exporturilor, din cauza războiului declanșat de Rusia, provoacă o criză globală a aprovizionării cu cereale, cum ar fi grâul și porumbul. În aceste condiții, și miniștrii de Externe și ai Agriculturii din țările G7 se vor întâlni duminică pentru a  căuta soluții pentru a rupe blocada rusă. Președintele SUA, Joe Biden, a spus marți că SUA lucrează la soluții „pentru a aduce cerealele în lume, astfel încât acest lucru să poată contribui la scăderea prețurilor”.

Cem Özdemir, ministrul german al agriculturii și membru al Partidului Verzilor, a încercat să găsească împreună cu UE rute feroviare alternative prin Polonia și Belarus către porturile baltice, dar ecartamentul diferit al trenurilor dintre Ucraina și Polonia și lipsa de vagoane adecvate fac ca această soluție să fie dificilă.

După estimarea oficialilor ucraineni, doar 20% din cerealele pe care le exportă în mod normal prin porturile de la Marea Neagră ar putea fi transportate pe calea ferată către porturile baltice. Costul transportului rutier a crescut de cinci ori în ultimul an.

Distribuie articolul: