În cadrul eforturilor de a înțelege mai bine pregătirea școlară a copiilor refugiați din centrele SOS Autism, am intervievat trei persoane cheie care lucrează activ în acest domeniu în Chișinău, Vulcănești și Criuleni. Aceștia au oferit perspective valoroase cu privire la sursele de finanțare, abordarea diversității culturale și lingvistice, dezvoltarea abilităților sociale și lingvistice, precum și programele speciale dezvoltate.

Î: Care sunt sursele de finanțare care acoperă pregătirea școlară a copiilor refugiați din centre?

Ala Ianenco, managera programului „Suport pentru refugiați” din cadrul FCPS: Finanțarea pregătirii școlare a copiilor refugiați din centre provine, de obicei, dintr-o combinație de surse guvernamentale și non-guvernamentale, precum și de la organisme internaționale. În scopul pregătirii către școală a copiilor ucraineni, am analizat necesitățile familiilor care educă copii de vârstă școlară și care au decis să ia statut de protecție temporară. Fiecare familie a fost intervievată ca să înțelegem mai bine situația reală și perspectivele de încadrare în sistemul educațional al copiilor de vârstă școlară.

Mariana Mîțu, psihologă în cadrul proiectului: Asist copiii ucraineni chiar de la începutul proiectului. Merită să menționez importanța activităților after school și consilierea psihologică, acordate în cadrul proiectului implementat în parteneriat cu SOS Autism, care susțin procesul de adaptare și învățare și reprezintă unul din cele două proiecte cheie de susținere a cetățenilor ucraineni la moment.

Copiii ucraineni  împreună  cu familiile lor au beneficiat de ajutor pentru pregătirea către școală, oferite de AO „Fiecare Contribuie pentru Schimbare” la începutul lunii septembrie, la debutul anului de studii. Cei 8 elevi care studiază în clasele 1-6 al Gimnaziului din satul Bălțata, raionul Criuleni ghiozdane cu caiete educaționale și rechizite școlare, și zilnic primesc câte un prânz cald la cantina școlii.  Toți elevii ucraineni, care învață în școlile din comunitățile raionului în anul curent de studii au beneficiat  de manuale gratis.

Pentru copiii care sunt găzduiți în centre de plasament sunt dotate spații pentru învățarea online. În același timp este extrem de important să fie asigurată conexiunea cu comunitatea în care locuiesc și să poată bucura de drepturi și oportunități de trai în această comunitate.

Î: Cum este abordată diversitatea lingvistică și culturală a copiilor refugiați în procesul de pregătire școlară?

Ala Ianenco, managera programului „Suport pentru refugiați” din cadrul FCPS: Decizii de alegere a modalității de studiere a limbii române aparține familiei. Nu fiecare familie acceptă să învețe în limba rusă, iar din cauza că nu există școli cu studiere în limba ucraineană, sunt nevoiți să treacă la studii în limba rusă. Acest moment este sensibil, dar pentru asigurarea dezvoltării copiilor, părinții totuși iau decizii de a încadra copiii în școlile din sistemul național de educație.

Victoria Secu, directoare executivă FCPS: Diversitatea lingvistică și culturală a copiilor refugiați prezintă provocări, dar și oportunități pentru sistemul de învățământ național. Abordarea acestei diversități în pregătirea școlară implică o serie de strategii și practici menite să promoveze incluziunea educațională și succesul academic.

Sunt desfășurate activități, orientate pentru asigurarea socializării și educației interculturale și conviețuirii pașnice, unde copiii refugiați pot interacționa cu colegii lor autohtoni. Sunt realizate excursii și activități comunitare pentru a familiariza copiii cu cultura și tradițiile locale.

Sunt inițiate și desfășurate programe de învățare a limbii române pentru a accelera adaptarea lingvistică.

Î: Cum se îmbină pregătirea școlară cu dezvoltarea abilităților sociale și lingvistice ale copiilor refugiați, pentru a-i ajuta să se integreze mai bine în comunitate?

Ala Ianenco, managera programului „Suport pentru refugiați” din cadrul FCPS: Îmbinarea pregătirii școlare cu dezvoltarea abilităților sociale și lingvistice ale copiilor refugiați este esențială pentru a le facilita o integrare reușită într-o nouă comunitate. Cursuri de studiere a limbii române este un beneficiu valoros, ce asigură comunicarea prietenoasă.

FCPS are un rol aparte în acest proces și este acel punct cheie, care identifică necesitățile școlare și acoperirea lor sub diferite forme. Consultări juridice, suport psihologic, asigurarea conexiunii cu managerii instituțiilor școlare și grădinițe, ateliere de informare – toate acestea asigură dreptul la educație și luarea deciziilor favorabile pentru fiecare familie în parte.

Mariana Mîțu, psihologă în cadrul proiectului: Elevii refugiați din Ucraina s-au acomodat la comunitatea copiilor vorbitori de limba română. Comunicarea dintre aceste două grupuri este facilitată de dorința de învățare reciprocă dintre ei. Cca. 20 de copii sunt înscriși în școlile cu predare în limba română. O parte din ei învață în gimnaziul Bălțata, instituție cu predarea în limba rusă, restul în școlile cu predare în limba română, fapt care contribuie la adaptarea maximă a copiilor. Paralel, cu suportul proiectului, copii refugiați din Ucraina beneficiază de asistență logopedică și psihologică, care îi ajută în dezvoltarea încrederii în sine și competențelor de învățare și participare la viața socială a școlii și comunităților în care trăiesc.   

Î: Puteți oferi exemple de programe sau inițiative speciale care au fost dezvoltate pentru a susține pregătirea școlară a copiilor refugiați?

Zinaida Budeanu de la Asociația Obștească „SOS Autism”: Asociația Obștească „SOS Autism” acordă o atenție deosebită familiilor refugiate din Ucraina, care au părăsit casele lor, fiind în mare pericol din cauza războiului. În perioada martie 2022 până în prezent noi oferim spațiu de cazare pentru 66 de persoane, din care 33 de persoane, inclusiv 15 copii minori, care sunt cazați în prezent în Centrul de plasament temporar pentru refugiați, situat în mun. Chișinău, str. Grenoble 191, blocul G. În cadrul Proiectului “Extension of SOS AUTISM social services for Ukrainian refugees”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Cehe prin intermediul Ambasadei Republicii Cehe în Republica Moldova și implementat de Asociația Obștească „SOS Autism”, copii ucraineni refugiați, cazați în Centrul de plasament temporar pentru refugiați „SOS Autism” au primit în dar ghiozdane și rechizite pentru un an școlar prosper. 

Î: Cum vă asigurați că copiii refugiați au acces la resursele didactice necesare și că se simt motivați să participe activ la procesul de învățare?

Zinaida Budeanu: Noi continuăm să fim alături de copiii ucraineni și în perioada de toamnă. Copiii refugiați din Ucraina învață limba engleză în cadrul Atelierului „After School” din incinta Centrului de plasament temporar pentru refugiați „SOS Autism”. De asemenea, 2 copii cu reținere în dezvoltare, refugiați, cazați în centrul de plasament temporar pentru refugiați datorită faptului că SOS Autism le-a acordat suport la integrare socială și educațională au fost înmatriculați în sistemul școlar. Astfel, copii sunt motivați să studieze limba engleză în afara orelor. Părinții la fel sunt implicați în acest atelier. Ei își ajută copii, în măsura posibilului, să realizeze temele pentru acasă și să se încadreze cât mai bine în mediul școlar din Republica Moldova. Astfel de ateliere vin în ajutorul copiilor ucraineni, îndeosebi pentru cei ai căror părinți doresc pe viitor să emigreze în Europa, pentru a-i ajuta să studieze o limbă de circulație mondială. Pe lângă copii, implicându-se activ în atelier, și părinții vrând-nevrând studiază engleza, acei care nu o cunosc la un nivel înalt. Pentru noi este important să avem încrederea lor și implicarea lor activă în comunitatea noastră.

Î: Cum se asigură personalul și resursele necesare pentru a oferi copiilor refugiați suportul academic și emoțional de care au nevoie?

Alexandr Mocan, Directorul Asociației Obștești „Centrul Psiho-Social”: Doi specialiști lucrează cu copiii: un psiholog local cu mulți ani de experiență didactică și un psihoeducator specialist originar din Ucraina. Copiii beneficiază de sprijin complet și, de asemenea, se bucură de participarea la evenimente culturale cu ajutorul Centrului.

Î: Care este rolul interacțiunii cu copiii locali în cadrul procesului de pregătire școlară a copiilor refugiați și cum contribuie aceasta la integrarea lor în societate?

Alexandr Mocan: Întrucât Centrul angajează persoane care au absolvit școlile locale, ai căror copii proprii și copiii prietenilor învață acolo, pregătirea mediului pentru copiii nou-veniți a fost implementată rapid și în timp util. Orașul este situat în apropierea graniței moldo-ucrainene; mulți copii locali au rude ucrainene, așa că sunt empatici cu situația semenilor lor, pe care îi consideră vecini buni.

Î: În ce mod colaborați cu școlile locale pentru a facilita integrarea copiilor refugiați și pentru a asigura o tranziție mai lină?

Alexandr Mocan:Integrarea copiilor refugiați este în curs de desfășurare. Un psiholog lucrează cu copiii, a cărui sarcină este să înlăture direct consecințele diferenței dintre programele școlare moldovenești și ucrainene și să îi pregătească pentru noi provocări. Pe de altă parte, un specialist ucrainean urmează un curs de limba și literatura ucraineană cu copiii în afara orelor de curs, pentru ca anume copiii să nu se simtă separați de patria lor.

Pregătirea școlară a copiilor refugiați din centre implică o abordare complexă, care include finanțare coordonată, susținere lingvistică și culturală, dezvoltarea abilităților sociale și lingvistice, programe speciale și colaborare strânsă cu comunitățile locale și școlile pentru o tranziție mai lină și o integrare reușită. Aceste eforturi contribuie la asigurarea unui viitor mai strălucit pentru copiii refugiați în ciuda dificultăților cu care se confruntă.

Acest articol este realizat în cadrul Proiectului „Extinderea SOS Autism medical, educațional și servicii sociale pentru refugiații ucraineni”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Cehe prin intermediul Ambasadei Republicii Cehe din Republica Moldova și implementat de Asociația Obștească SOS Autism.

Distribuie articolul: