Partidul Socialiștilor din Republica Moldova a înregistrat în Parlament un amendament care vizează reîntoarcerea Portului Internațional Liber Giurgiulești în proprietatea statului. Liderul PSRM susține că obiectivul este unul strategic și că statul are obligația de a exercita control deplin asupra acestuia.

Potrivit lui Igor Dodon, Portul Giurgiulești reprezintă unica ieșire a Republicii Moldova la mare și joacă un rol esențial în securitatea economică a țării. Construit în perioada 2005–2009, portul a fost gândit ca un proiect strategic pe termen lung și nu ar trebui, în opinia socialiștilor, să ajungă sub controlul altor state.

„Este singura noastră ieșire la mare și un obiectiv de importanță națională. Nu poate fi cedat, cu atât mai mult unui stat care este concurent direct prin porturile sale maritime”, a declarat liderul PSRM.

Portul Internațional Liber Giurgiulești are statut de port internațional până în anul 2030 și poate primi atât nave fluviale, cât și nave maritime, datorită amplasării sale pe Dunărea de Jos și adâncimii apei de până la 7 metri. Importanța sa a crescut semnificativ în contextul dificultăților cu care se confruntă porturile din Reni și Odesa.

Conform datelor prezentate de PSRM, prin Portul Giurgiulești tranzitează o parte semnificativă din economia reală a Republicii Moldova: aproximativ 20% din cerealele exportate, peste 40% din uleiul vegetal livrat în Europa, peste 600.000 de tone de produse petroliere importate anual, 119.000 de tone de îngrășăminte pentru agricultură și peste 1,8 milioane de tone de mărfuri doar în anul 2024.

În același timp, ministrul Economiei, Eugen Osmochescu, a precizat că discuțiile privind schimbarea proprietarului vizează exclusiv Portul Internațional Liber Giurgiulești, nu și Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, care se află deja în proprietatea statului și nu urmează să fie înstrăinat.

Reamintim că, în noiembrie, partea română a anunțat că a cumpărat Portul Internațional Liber Giurgiulești, informație confirmată de europarlamentarul român Nicu Ștefănuță. De asemenea, în aprilie 2025, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, actualul proprietar al portului, a lansat o licitație internațională pentru identificarea unor investitori strategici interesați de dezvoltarea pe termen lung a acestui activ.

Distribuie articolul: