Primele troleibuze electrice complet asamblate în Republica Moldova ar putea fi produse încă din această toamnă, odată cu încheierea primei etape a construcției noii fabrici din comuna Trușeni, suburbie a capitalei. Anunțul a fost făcut de primarul localității, Viorica Beregoi.

 

Edilul a precizat că au fost deja eliberate toate actele necesare pentru proiectare, iar următorul pas este obținerea autorizației de construcție, după care vor începe lucrările propriu-zise, transmite moldova1.md.

„În prima etapă, din câte cunosc, se va construi prima hală, de aproximativ 5-7.000 de metri pătrați, urmând ca ulterior să fie extinsă. La început, acolo vor fi asamblate troleibuzele. Pe măsură ce fabrica va fi extinsă, peste un an – un an și jumătate se va trece și la producerea echipamentelor electronice, care acum sunt fabricate în Chișinău atât la Uzina Alfa, cât și în alte locuri. Da, este un proiect-pilot, finanțat, din câte știu, și de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Deci, nu este doar o investiție privată din surse proprii, ci și cu împrumuturi, pentru că este un proiect mare și costisitor”, a declarat Viorica Beregoi.

Primarul a menționat că beneficiile economice ale proiectului pentru comunitate încep de la crearea de noi locuri de muncă și ajung până la creșterea veniturilor bugetului local.

„În primul rând, locuitorii, fie calificați, fie necalificați, se vor putea angaja aici, pe teritoriul comunei. În al doilea rând, atunci când adresa juridică a agentului economic este în Comuna Trușeni, comuna beneficiază de partea aferentă din impozitul pentru salariile angajaților. Aceasta este, de fapt, cea mai importantă sursă de venit pentru bugetul local. Noi am fost mult mai deschiși și conștienți de impactul benefic pe care îl va avea acest proiect pentru localitate”, a adăugat Viorica Beregoi.

Potrivit dezvoltatorilor proiectului, fabrica din Trușeni va avea o capacitate maximă de producție de 500 de troleibuze anual, în funcție de cerere, atât pe piața internă, cât și pentru export.

Costul estimat al unui troleibuz electric moldovenesc este de aproximativ 350.000 de euro, iar investiția totală în proiect se ridică la circa cinci milioane de euro.

Unitatea de producție din Trușeni va crea peste o sută de locuri de muncă și, pe termen mediu, va produce și troleibuze hibride autonome, capabile să circule exclusiv pe baterii și să se reîncarce rapid din rețeaua electrică urbană – o soluție destinată în special orașelor mici, precum Soroca sau Ungheni.

Deși troleibuzele din Chișinău sunt importate, acestea includ deja componente fabricate în Republica Moldova. Anul trecut, compania a produs primele autobuze electrice pentru municipiul Bălți, iar în planurile de viitor figurează și lansarea unei linii de producție pentru tramvaie, contribuind astfel la tranziția către un transport urban durabil în Europa de Est.

Distribuie articolul: