De-a lungul a decenii la rând, Christopher Berry-Dee a intervievat peste 30 de criminali în serie. Un exercițiu periculos, necesar și unic în felul său. Această carte constituie o colecție de povești care te fac să ți se strepezească dinții, să rămâi contrariat/ă, nedumerit/ă, supărat/ă și uluită. Aceste povești adevărate te sufocă, te șochează, te fac să trăiești, pe parcusul lecturii, la limita dintre halucinație și lumea reală. E posibilă oare atâta nedreptate?

Christopher Berry-Dee e un criminalist cunoscut la nivel mondial, care pătrunde în închisorile de maximă siguranță din SUA și reușește să-i facă unii dintre cei mai răi și tulburați indivizi din lume să vorbească în detalii despre omuciderile lor, săvârșite cu sânge rece. Pe lângă dimenisiunea de analiză a felului în care funcționează creierul unui asemenea delincvent, surprindem și devenirea fiecăruia. Cum a fost subiectul în frageda sa copilărie? Ce părinți l-au crescut? Ce traume i-au influențat psihicul? Cum și de ce a săvârșit prima crimă? Ce emoții l-au încercat? Cum își explică el aceste omoruri?

Cartea nu vine doar cu interviuri și istorii, ci face analize psihologice; e, de asemenea, presărată cu explicații medicale ale stării subiecților acestor povestiri. Ajungi să te întrebi: o fi afurisita de amigdală de vină? Dar dacă mă nășteam și eu cu dereglări de sistem limbic? Cât din ce s-a întâmplat în realitate este produsul unei minți diabolice însetate de sânge și cât e genetică, educație precară, traume ale copilăriei? Dacă circumstanțele din copilăria LOR ar fi fost diferite, mai existau aceste crime?

Un alt lucru care dă valoare inestimabilă cărții în cauză este faptul cum sunt tratate injustițiile sistemelor penitenciare din SUA: ajungi să înțelegi cum mita, nepăsarea, politica murdară și bazată pe interese de partid, eliberează criminali și le dă mandat să-și continue omuciderile.

Poveștile și informațiile din această carte sunt teribil de greu de digerat uneori. Unele istorii sunt pictate în detalii atât de grafice și vivide, încât te oripilează. Cu siguranță, nu este o carte ușor de citit sau o lectură plăcută de seară. În schimb vine cu atâtea lecții, cu accentuarea atâtor greșeli de sistem, cu porții dure de realitate, servite cu lingurița. Or, cât ne vom mai putea preface că aceste lucruri oribile nu se întâmplă?

Christopher Berry-De este, pe bună dreptate, cel mai bine vândut scriitor de „true-crime“ din Marea Britanie. Printre cărțile sale se mai numără Talking with Psychopaths and Savages și Talking with Female Serial Killers.

De vorba cu criminalii in serie de Christopher Berry-Dee o puteți procura de la Litera: aici în România, de aici în Moldova.