Socializarea pare să fie o cerință obligatorie pentru a avea succes în secolul nostru. Dar cât de importantă este socializarea pentru un copil, de unde începe procesul de socializare și de relaționare? Ce învățăm când suntem copii, astfel încât să folosim socializarea în folosul nostru mai târziu?

Mulți fac greșeala să pună egal între socializare și intrarea în colectivitate a copilului. Când vorbim despre socializare, trebuie să mergem la primele contacte ale celui mic, acolo se formează baza relațiilor de mai târziu. Modul în care acesta socializează, interacționează sau leagă relații are la bază modul în care s-a conectat cu cei care l-au crescut.

Socializarea începe odată cu atașamentul, deci de la naștere. Ne putem gândi la mamă ca la prima legătură socială. Această relație are un rol decisiv în felul în care copilul va relaționa pe viitor. 

Grădiniţa – factor principal de socializare

Grădiniţ este locul cu care intră în contact copilul, după familie, este locul unde ar trebui să se simtă bine, unde să găsească linişte, căldură, dar şi plăcerea de a realiza activități instructive. De aceea noi, educatoarele din cadrul grădiniței Kiddo Club, încercăm să-l aducem în punctul în care să dorească grădiniţa, să se simtă valoros şi util în spațiul acesteia. Prin activităţile desfăşurate, îl determinăm pe micuţ să devină parte integrantă din întregul numit „grupă”, în jurul lui dezvoltându-se o multitudine de acţiuni prin care el, fără să-şi dea seama, acţionează şi obţine performanţe. Cu timpul, toate aceste acte, de multe ori făcute la îndemnul educatoarei, devin pentru el rutine, devin automatisme – şi atunci putem spune că am atins un obiectiv foarte important, integrarea. Totuşi, să nu uităm să-l ţinem sub observaţie mereu: dacă îşi acceptă partenerul de joc, dacă respectă regulile şi se manifestă normal în cadrul grupului, dacă duce la bun sfârşit  un lucru deja început.  Odată atinşi aceşti indicatori, putem afirma că „am câştigat”. 

Acest câștig nu se dă mereu tocmai ușor, psihologii au identificat următoarele forme ale adaptării: adaptarea foarte bună, adaptarea bună, adaptarea tensională, adaptarea dificilă şi neadaptarea. Adaptarea se realizează la nivelul deprinderilor, al afectivităţii, al curiozităţii, al jocului şi al sociabilităţii. Intrarea în grădiniţă presupune un regim viaţă mai ordonat şi mai organizat, foarte diferit de cel de acasă în ceea ce privesc deprinderile şi obiceiurile, orele de masă şi de somn, activităţile. Acest fapt poate creea un dezechilibru între deprinderile şi obişnuinţele deja formate şi cele cerute de grădiniţă.

Jocurile atractive, activităţile antrenante, lucrurile făcute cu dăruire fac mai uşoară trecerea copiilor de la viaţa de familie la cea de grădiniţă, la cea de grupă, iar adaptarea se va realiza cu mai mare uşurinţă.

Alături de adaptare, odată intrat în grădiniţă, copilul începe un proces de socializare, prin maniera proprie de a intra în contact cu ceilalţi copii.

Nivelul de socializare poate fi determinat de către cadrele didactice şi caracterizat în baza termenilor de vârstă, gen şi a trăsăturilor comportamentale individuale, evidenţiind:

  • prezenţa curiozităţii;
  • nivelul de formare a valorilor;
  • nivelul activităţii cognitive;
  • calitatea relaţiilor cu semenii.

Deci prin evaluare e necesar să se evidenţieze principalele componente de socializare a copiilor şi anume: componente axiologice, comunicative, cognitive valorice.

Criteriile în baza cărora se determină nivelurile de formare sunt:

  • valorile însuşite,
  • calităţile comunicative formate,
  • activitatea cognitivă,
  • capacităţile de relaţionare şi cele atitudinale.

Antoine de Saint Exupery spunea: „toţi oamenii au fost mai întâi copii, dar puţini îşi mai aduc aminte de aceasta.” Îndemnul echipei de educatori Kiddo Club este să nu uităm nicicând acest lucru.

1. Bucură-te de comunicarea cu copilul tău, oriunde și oricând. Astăzi mulţi petrec timp cu copilul, dar cu ochii la telefon. Cu cât mai puţin telefon şi cu cât mai mult contact direct sau discuţii între patru ochi, cu atât mai mare este nota pe care ți-o poți acorda pentru „socializarea copilului”.

2. Fii mereu atent la emoţiile copilului, vorbește cu el, oferă-i sprijin și alinare. Aceasta este o bună metodă de a compensa timpul pe care micuţul îl petrece la grădiniţă sau în faţa televizorului. Aşa îl vei ajuta să îşi regleze şi normalizeze sfera emoţională. 

3. Creați propria voastră gașcă afectuoasă, adică o companie de bunici, prieteni de familie de vârste diferite, cu care micuţul să se poată juca. În copilăria noastră existau găştile din mahala sau din curtea blocului: de cum ieşeai afară, erai întâmpinat de o mulţime de amici de joacă, câțiva formau o echipă de fotbal, alții se jucau de-a v-ați ascunselea, pe băncuţe erau bunicuţele prietenoase cu seminţe. Într-un cuvânt, căutaţi sau creați un astfel de mediu pentru joacă.

Dezvoltarea socială și emoțională a copilului, are multe aspecte care trebuie descoperite pas cu pas. În momentul în care se realizează o simbioză între familie, prieteni, grădiniță, școală putem spune că avem cadrul normal de dezvoltare a copilului.

Kiddo Club – grădiniță privată pentru copii de la 1,4 la 6 ani, cu regim de lucru luni-vineri de la 7.00 la 19.00.

Adrese: 
Sectorul Botanica, str. Jubiliară 23B
Sectorul Centru, str. Romană 8

Telefon: 069 711 759

Distribuie articolul: