În contextul Zilei Profesionale a Profesorilor, am întrebat câțiva profesori de ce au ales să practice anume această meserie. Olga Balanici este profesoară de discipline în domeniul TIC, grad didactic superior la Colegiul Politehnic din mun. Bălți. Are un master în informatică, master în științele educației, doctorandă la specialitatea „Teoria generală a educației”, Universitatea de Stat „Ion Creangă” din Chișinău.

Daniela Gorincioi: De ce ați ales meseria de profesoară?

Olga Balanici: Pentru a răspunde la această întrebare, aș începe cu afirmația lui Nicolae Iorga care este de părere că: „… este profesor orice om de la care poți să înveți ceva”.

Exact asta m-a marcat să aleg această meserie. Am avut profesori buni, care m-au motivat și m-au făcut să înțeleg cât e de bine să poți împărtăși din ceea ce cunoști tu mai bine, celor din jurul tău.

A fi profesor este o chemare specială, e arta de a fi OM, deoarece această meserie nu se potrivește oricui. E nevoie de vocație, pasiune, creativitate, responsabilitate și puțină iubire… Cariera didactică nu este o „manta de vreme rea”, ci o urmezi numai dacă ai vocaţie, nu doar atunci când viaţa îți refuză în alte locuri. În educaţie nu este aşa; este necesar să oferi întotdeauna mai mult decât poţi obţine. Profesorul are în faţă suflete, minţi, caractere, ochi și urechi, toate îndreptate cu încredere spre el. Un profesor bun trebuie să cunoască cum să modeleze mintea celor cu care lucrează, să îi formeze, să le aranjeze gândirea, astfel încât să îi înveţe cum să gândească, nu ce să gândească. Pentru aceasta, profesorul are nevoie nu doar de răbdare, ştiinţă şi inteligenţă, dar și de dăruire.

Desigur, piaţa muncii oferă multe perspective tentante şi uneori chiar poate să îți ofere o muncă mai puţin stresantă, şi mult mai bine plătită. Tot mai puțin, tinerii de azi vor să ajungă profesori, dar, cu certitudine, că este o meserie care îţi poate oferi foarte multe satisfacţii, dacă reuşeşti să o faci cu artă şi ştiinţă.

Mereu m-am gândit la felul în care studentul/elevul folosește în mod independent ceea ce a învățat și nu doar la stăpânirea competențelor din unitățile de curs pe care le predau, dar și utilizarea lor în viața de zi cu zi. Sunt mândră de elevii mei în momentele în care mă depășesc, în ceea ce privește volumul de cunoștințe și capacitatea de recepționare a acestora.

Alegerea meseriei de PROFESOR îți oferă posibilitatea de a modela generațiile viitoare, prin temele curriculumului pe care îl predai, dar și prin frânturile de înțelepciune personală pe care le vei oferi, observând cum progresează, devenind mai capabili, mai talentaţi, mai eficienţi în această lume schimbătoare, fără a veni la şcoală doar pentru a-ţi ridica salariul.

Eu predau în speranţa că lumea va deveni mai bună.

DG: Ce face deosebită meseria de profesor?

OB: Consider că o face deosebită felul în care fiecare cadru didactic dă dovadă de iscusinţă, creativitate, talent, răbdare și multă dăruire, făcând o pasiune pentru munca cu discipolii săi, indiferent de vârstă, dar, desigur, și pentru munca în echipă, alături de ceilalți colegi și, totodată, oameni de la care pot învăța în continuu, deoarece cunosc mulți colegi cu experiență, profesioniști, la fel de dornici să împărtășească ceea ce știu. Ba mai mult, este o meserie în care predarea prosperă pe zi ce trece, două zile, fiind, rareori, la fel…

Aveți capacitatea de a „condimenta” pe măsură ce lucrați prin unități de conținut din curriculum, descoperiți noi instrumente pentru a preda subiecte și instruiți noi studenți în fiecare an. Chiar dacă predați o disciplină de cultură generală, puteți preda același conținut de mai multe ori într-o zi, dar cu chipuri și personalități noi în fiecare perioadă, este puțin probabil ca lecția propriu-zisă să se desfășoare în același mod de două ori. Există întotdeauna șansa ca elevii să pună întrebări diferite, să aibă loc dezbateri de opinii și reacții diferite la subiect.

Este necesar să se realizeze că elevului îi rămâne întipărit în minte atât portretul fizic, cât şi moral al unui profesor, ce ştie cum să atragă, să motiveze pe cei din jurul său.

Mai mult decât atât, în această profesie, ai posibilitatea să împărtășești dragostea de a învăța. De fapt, cercetările arată că două dintre cele mai importante elemente ale predării sunt calitatea predării și cât de bine cunoaște un profesor materialul pe care îl predă. Să-ți faci elevii entuziasmați de subiectele pe care le iubești este doar un mod prin care poți împărtăși dragostea pentru învățare, aici apare posibilitatea, de asemenea, să aprofundezi elevii în subiecte noi și să înveți alături de ei. Este șansa să devii din nou elev. Pe măsură ce tehnologiile educaționale se dezvoltă în continuu, iar metodele de instruire se adaptează noilor cerințe, vom învăța mereu ceva nou.

Profesorul nu ar trebui să se limiteze la o singură metodă de învățare. În practică, trebuie să existe o multitudine de forme, metode, tehnici și mijloace ce le aplică activ în procesul de instruire. Profesorul nu livrează cunoștințe, ci este o sursă ce pregătește copilul pentru viață. Mereu încurajează copiii să se dezvolte, să se autoperfecționeze, pentru a-și atinge obiectivele stabilite.

„Învăț de la momentul în care trăiesc, învăț de la copiii ce sunt lângă mine!”, afirma Suhomlinschii.

DG: Cum sunt elevii în ziua de azi?

OB: Sunt curioşi, pragmatici și cu multe întrebări, nu au răbdare să facă conexiuni. Ei vor totul aici și acum. Tinerii de azi sunt mai ingenioși, dar mai superficiali şi mai puţin motivaţi de a învăța. Din punct de vedere al vocaţiei, elevii de astăzi au o curiozitate tehnică superioară, sunt atraşi de domeniul IT şi deţin foarte bune aptitudini de învăţare a limbilor străine. Cu astfel de elevi avem nevoie de rațiune, de măsura și de răgazul analizelor temeinice, cu o perspectivă pedagogică autentică.

DG: Cum vedeți viitorul meseriei de profesor în Republica Moldova?

OB: Un lucru e cert: o societate fără profesori competenți, pasionați și conștienți de menirea lor, pregătiți temeinic, interesați de formarea profesională în permanență, respectați și valorizați la cel mai înalt nivel, este o lume pustie, confuză, cu un viitor incert.

Un îndemn pentru tinerii de azi: alegeți această meserie nobilă, fiți deschiși, să vă depășiți limitele și cu pașii siguri să acceptați provocările, să vă ascultați inima! Cu încredere în viitor, sunt mândră că sunt profesoară!

Distribuie articolul: