Vineri, 8 septembrie 2023, am văzut piesa „Romeo și Julieta” de William Shakespeare, într-o traducere semnată de Anca Ignat și Alexandru M. Călin, a fost readusă pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău sub îndrumarea regizoarei Luminița Țâcu. Reinterpretarea absolut inedită a captivat publicul cu o abordare modernă a acestei povești de dragoste atemporale.

În contextul unui mediu global tensionat de evenimentele din Ucraina și de propagandă, teatrul rămâne o sursă importantă de înțelepciune și speranță. Într-o lume în care violența și ura par să domine, piesele lui Shakespeare continuă să fie o resursă inepuizabilă de învățăminte și reflecții asupra naturii umane. „Romeo și Julieta” este o alegere inspirată pentru a aborda temele iubirii, urii și conflictelor intergeneraționale.

În reinterpretarea spectacolului, întrebările sunt aduse în prezent: se desfășoară acțiunea la Verona din trecut sau la Chișinău contemporan? Povestea lor este una veche și depășită sau o recunoaștem și astăzi, cu tineri îndrăgostiți și revoltați și părinți orbiti de ură și egoism? Piesa invită publicul să mediteze asupra sentimentelor care ne fac să fim oameni creatori de frumos și asupra celor care declanșează dezastre.

Regizoarea Luminița Țâcu, cunoscută pentru sensibilitatea sa față de generațiile tinere, a adus o perspectivă proaspătă asupra acestei opere clasice. Echipa de creație, formată din Irina Gurin (decoruri), Stela Verebceanu (costume), Oleg Mardari (lupte scenice), Valentin Strișcov (univers sonor), Rena Botezatu (imagini video), Eugeniu Burlac (expresie corporală) și Ian Onica (afiș), a contribuit la crearea unei experiențe teatrale captivante.

Distribuția spectacolului a fost condusă de Nicu Ciumașu în rolul lui Romeo și Corina Rotaru în cel al Julietei. Alături de ei, actorii au adus la viață celelalte personaje din poveste, cu mențiunea că Corina Rotaru este cea mai tânără artistă din trupa Teatrului Național „Mihai Eminescu”. Interpretarea lor a fost remarcată și apreciată de public, demonstrând nivelul de profesionalism al acestor tineri artiști.

Spectacolul „Romeo și Julieta” a fost montat pentru a treia oară pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu”, cu premiera inițială în 1971 și o altă montare în 2008. În această reinterpretare, regizoarea Luminița Țâcu și echipa sa au adus povestea în contemporaneitate, păstrând în același timp mesajul profund al operei lui Shakespeare.

Spectacolul a mai fost prezentat la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), ediția a XXX-a, sub genericul „MIRACOL”. Reacția publicului și a criticii a fost extrem de pozitivă, cu o sală plină și aplauze pentru actorii care au transmis emoția și mesajul operei într-un mod captivant.

Cu o abordare proaspătă și modernă, spectacolul „Romeo și Julieta” a demonstrat că această poveste de dragoste rămâne actuală și inspiră toate generațiile. Reinterpretarea piesei a adus în prim-plan mesajul universal al iubirii și a demonstrat că teatrul lui Shakespeare continuă să fie o sursă inepuizabilă de învățăminte și inspirație, chiar și într-o lume în schimbare rapidă și în mișcare continuă.