O coană plină de haz și viață, Chirița Bârzoi, interpretată de fenomenalul Valeriu Pahomi, a revenit aseară pe scena Teatrului Eugene Ionesco, în regia lui Petru Vutcărău. Acesta este un spectacol de Vasile Alecsandri, care rămâne pururi actual, cu umor debordant și cu o suită întreagă de aluzii la realitățile social-politice ale țării. Impresionează totul: jocul incendiar al actorilor, dinamica scenică, costumele, scenografia, luminile, muzica, dansul, dar și dialogurile extrem de istețe.

De multă stare de bine și o seară energizantă au avut parte spectatorii TEI la 29 de ani distanță de la premieră: cu la fel de mult umor, sarcasm, drame sociale, dar și personale. Dar mai ales Coana Chiriță a amuzat publicul și a animat sala. Așa că aseară am savurat cu nesaț nebunia frumoasă din scenă, ne-am încărcat cu emoții pozitive și am râs cu lacrimi.
Un întreg amalgam de situații amuzante, inspirate din moravuri sociale și o adaptare cum nu se poate mai bună la politica lui 2023 – s-au îmbinat frumos în spectacolul atât de longeviv al Teatrului Eugene Ionesco. Chirița, în regia lui Vutcărău, are abilitatea de a ne purta într-o altă dimensiune: acțiunea comediei se concentrează în jurul protagonistei, care este o moșiereasă de la țară, incultă, centrată pe sine și extrem de grosolană. Eroina nu-și dorește nimic mai mult decât să pară o aristocrată educată, în pas cu moda, cu preocupări mondene și vorbitoare de limba franceză, limbă pe care însă o stâlcește într-un mare fel!
La un moment dat, visul stăpânei moșiei Bârzoieni devine realitate, Chirița văzîndu-se în sfârșit isprăvniceasă. Iar odată cu mutarea de la sat și viața familei Bârzoi se schimbă, deși bogați acum, aceștia nu reușesc nici de această dată să-și găsească tihna și fericirea! Precipitarea evenimentelor ulterioare din seara balului, festa jucată de Leonaş și Luluţa, pierderea statutului social și resemnarea – toate vin cu o morală bine trasată, în stilul irepetabil al lui Alecsandri.
Costumele: Tatiana POPESCU
Scenografia: Deonis COSISCEAN
Distribuția: Cucoana Chiriţa – Valeriu PAHOMI
Grigori Bârzoi, soţul ei – Iurie PASCAR
Guliţă, copilul lor – Denis DIMITRIU
Luluţa, orfană – Valeria GARȚAN
Safta, sora lui Bârzoi – Natalia PRODAN
Dl Şarl, profesor de francez – Andrei SOCHIRCĂ
Leonaş, tânăr ieşean – Anatol GUZIC/ Alex BERBINSCHI
Ion, fecior boieresc – Stanislav COTROBAI
Ţărani şi musafiri: Doina ARVAT, Dorina-Beatrice TIMCIUC, Petre DRAGANCEA, Maxim CHIRIAC/Silviu BOINCEANU, Tatiana MANOIL, Bogdan BÎTLAN, Marina ROTARU.
„Chirița în provincie” de Vasile Alecsandri – o explozie de lumină, culoare, muzică, umor și voie bună. Fiind considerat cel mai longeviv spectacol din R. Moldova, acesta s-a jucat și în 2023 cu sala arhiplină. Dacă îți dorești seri de iarnă absolut relaxante, mergi la Teatrul național Eugene Ionesco!