Ultimul sondaj realizat de Amnesty International Moldova a demonstrat că aproximativ 40% din elevi spun că toaleta școlii este oribilă și evită să o folosească. În cadrul acestuia, 343 de elevi din diferite instituții de învățământ, dintre care 62% din mediul urban, au avut posibilitatea de a completa anonim un chestionar unde și-au exprimat opinia despre condițiile din școli la acest capitol. 

La întrebarea, ce părere au despre toaletele din școala lor, 40 % din elevi au răspuns că acestea sunt oribile și evită să le folosească. 38 % din elevi merg la toaleta școlii numai atunci când nu mai pot să se abțină sau au o urgență, iar aproape 3 % din respondenți nu merg la toaleta școlii niciodată.

La întrebarea din ce motive nu folosesc toaleta la școală, cele mai frecvente răspunsuri au fost:

Nu este hârtie igienică (64%)
Toaleta miroase urât (51%)
Toaleta este murdară (39%)
În toaletă este frig (34%)
Nu este săpun (31%)
Toaleta este de tip deschis și nu oferă siguranță și intimitate (29%)
La toaletă este rând prea mare (25 %)
Toaleta este prea departe de clasă/școală (7%)

Din răspunsurile elevilor „Din cauza unei igiene mizerabile, toaletele au devenit locul cel mai de temut, locul de unde probabilitatea să te infectezi cu un anume tip de boală este foarte mare. Frustrarea mea e de ce nu există săpun, hârtie igienică, de ce curățenia este precară, de ce mirosul persistă, de ce ușile care asigură un anumit nivel de intimitate nu sunt fixate corespunzător.”

Toaletele interne, mai mult de bifă, iar toalete pentru copii cu necesități speciale, practic nu sunt.

Fiecare al patrulea elev a spus că există situații când accesul la toaleta din interiorul școlii este permis doar în cazul unor evenimente speciale, cum ar fi controale, lecții deschise, evenimente. Din cei 343 de respondenți, 30 % susțin că toaleta școlii din interior este deschisă doar în perioada rece a anului, fie nu sunt deschise deloc.

Date din cadrul sondajului arată că 87 % din toalete nu sunt adaptate pentru copii cu necesități speciale.

Nici intimitatea copiilor nu este asigurată. Din răspunsurile copiilor: „Sunt două găuri murdare în podea, nu există cabine și nici măcar un perete despărțitor. Ușa principală nu poate fi încuiată, nu am văzut vreodată hârtie igienică sau săpun, e miros înțepător, robinete vechi cu apă care abia picură. Dacă așa e experiența noastră într-un liceu cu renume din sectorul Telecentru, atunci nici nu-mi pot imagina ce se întâmplă în sate. Partea cea mai tristă e că toată lumea ia situația ca pe o normalitate și nimeni nu discută despre asta”.

Profesorii beneficiază de condiții mai bune

74 % din elevi susțin că profesorii au toaletă separată unde elevii nu au acces.

„Toaletele elevilor sunt mai puțin îngrijite decât cele ale profesorilor care sunt spălate, aerisite și dețin săpun și hârtie igienică, iar la toaletele profesorilor nu avem acces”, arată unul din răspunsurile copiilor.

Apa potabilă: de acasă, cumpărată din banii proprii, sau deloc…

Elevii susțin că accesul la apă potabilă în școală este dificil pentru 6% din respondenți, iar 43% din copii spun că aduc apa de băut de acasă. 11 % din elevi au spus că nu beau apă în timp ce sunt la școală, iar  30 % beau rareori. 7 % din elevi cumpără apă de la cantina școlii, iar alții 12 % o cumpără din afara școlii. „Apa potabilă nu este la liceul din Chișinău. Hârtie igienică niciodată nu a fost, deși fundația lunară e 250 lei.”

„Chiar dacă suntem anul 2021 constatăm că avem sute  de școli cu toalete în curte și igienă neconformă. Rezultatele sondajului demonstrează că elevii au acces limitat la condiții de igienă și sanitație în școli, ceia ce reprezintă un pericol pentru sănătatea, demnitatea și starea emoțională a elevilor, iar acest lucru este o încălcarea gravă a drepturilor copiilor la un mediu sigur de învățare, mai ales pe timp de pandemie. AIM cere soluționarea problemei școlilor cu toaletele în curte sau neconforme prin instituirea unui Program Național de instalare de grupuri sanitare în interiorul școlilor, prin alocarea de bugete de la nivel central. Situația actuală ne demonstrează că autoritățile locale nu reușesc să soluționeze aceste probleme din cauza resurselor financiare limitate, capacitatea slabă administrativă la nivel local, dar și din cauza stabilirii altor priorități. Programul Național trebuie să conțină mecanisme clare și norme de implementare în conformitate cu recomandările Organizației Mondiale a Sănătății”, se arată în apelul Amensty International Moldova.

Această problemă rămâne a fi una foarte gravă, din cauza cărora copii pot dezvolta mai multe boli. În urma sondajului putem constata faptul că aproape jumătate din elevi nu se folosesc de băile din școală, iar acest lucru este unul alarmant.

Astfel prin acest sondaj organizația Amnesty încearcă să bată alarma și să trezească autoritățile să adopte unele schimbări pentru îmbunătățirea condițiilor din toalete din școli și licee.

Pe data de 23, reprezentanții de la Amnesty International Moldova cu suportul Comisiei Parlamentare Protecție Socială, Sănătate și Familie au organizat o masă rotundă cu autoritățile publice din domeniul educație și sănătate publică.

Astfel obiectivul principal la întrunirii a fost identificarea posibilelor soluții necesare de a fi întreprinse la nivel central pentru a îmbunătăți situația privind accesul elevilor la apă potabilă și sanitație în școli.

Participanții au menționat importanța elaborării unui cadrul normativ nou și elaborarea unui mecanism actualizat de colectare a informației statistice care ar permite identificarea necesitaților reale de investiții.

Urmează să fie creat un grup de lucru, cu experți de la Ministerul Sănătății, Ministerul Educației, Ministerul Finanțelor, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, OMS etc.

Distribuie articolul: