Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit privind rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MMPS) pentru anul 2024. Potrivit raportului, patrimoniul gestionat de MMPS la 1 ianuarie 2024 era de 767,3 milioane de lei, iar până la sfârșitul anului acesta a ajuns la 779,9 milioane de lei.

Majoritatea valorii patrimoniului gestionat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) este reprezentată de mijloace fixe, esențiale pentru activitatea ministerului. În ceea ce privește cheltuielile, pentru anul 2024 au fost aprobate fonduri de 3 miliarde 198,9 milioane lei, din care au fost executate 3 miliarde 136 milioane lei. Cel mai mare procent din aceste cheltuieli a fost direcționat către prestațiile sociale și cheltuielile de personal.

Auditul a colectat probe de la 15 entități din structura financiară a MMPS și de la alte 40 de instituții unde ministerul are rolul de fondator. Aceste entități sunt implicate în elaborarea politicilor, administrarea patrimoniului și alocarea fondurilor publice în domeniul muncii și protecției sociale.

În urma auditului, au fost identificate deficiențe semnificative, iar Curtea de Conturi a emis o opinie fără rezerve asupra rapoartelor financiare ale ministerului. Printre principalele constatări ale echipei de audit se numără:

  • Deficiențe în calculul compensațiilor: Auditul a întâmpinat dificultăți în obținerea probelor necesare pentru a verifica corectitudinea calculelor privind compensațiile de 1,2 miliarde de lei. Aceasta s-a datorat disfuncționalităților dintre sistemul SIVE și alte baze de date relevante, care au afectat verificarea corectitudinii plăților.
  • Gestionarea necorespunzătoare a patrimoniului imobiliar: Auditul a identificat că 22 de clădiri, în valoare de 16,5 milioane de lei, erau înregistrate în evidența contabilă, deși dreptul de proprietate era deja înregistrat în Registrul Bunurilor Imobile (RBI) la alte autorități publice. De asemenea, ministerul nu a recunoscut dreptul asupra altor patru clădiri, iar o clădire în valoare de 14,2 milioane de lei nu a fost reflectată în evidențele contabile.
  • Terenuri neînregistrate: Ministerul a raportat două terenuri în valoare de 16,9 milioane de lei în evidența contabilă, deși acestea erau deja înregistrate în RBI de alte entități. De asemenea, trei terenuri, în valoare de 1,3 milioane de lei, nu erau înregistrate corespunzător în Registrul Bunurilor Imobile, creând un risc semnificativ de pierdere a acestora.

Auditul a mai identificat deficiențe în managementul instituțional, printre care:

  • Nerealizarea aprobării statelor de personal conform Hotărârii Guvernului nr. 596/2024, care prevede majorarea efectivului-limită de la 115 la 126 de unități.
  • Auditul intern funcționează cu o singură unitate de personal în loc de cel puțin trei, cum prevede reglementarea în vigoare.
  • Numirea a 24 de conducători interimari în instituțiile publice subordonate ministerului, care depășesc termenul legal de 12 luni, ceea ce încalcă prevederile legale.

Printre recomandările anterioare care au fost doar parțial implementate sau nu au fost implementate deloc, auditul a subliniat:

  • Supraevaluarea activelor: Contul „Active nemateriale” a fost supraevaluat cu aproximativ 24,7 milioane de lei din cauza necasării unor module nefuncționale ale Sistemului Informațional Automatizat de Asistență Socială (SIASS).
  • Neînregistrarea drepturilor patrimoniale: Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă nu a înregistrat drepturile patrimoniale asupra unui bun imobil în valoare de 14 milioane de lei.
  • Proiecte de investiții nefinalizate: Proiectul de construcție a 80 de apartamente pentru participanții la lichidarea avariei de la Cernobâl nu a fost finalizat, iar cheltuielile de pază au fost de 620,6 mii de lei fără a fi realizată construcția efectivă.
  • Probleme cu finanțarea centrelor de refugiați: Mecanismele de determinare a cheltuielilor pentru centrele de plasament temporar nu au fost aprobate, iar iregularitățile nu au fost remediate.
  • Creanțe expirate: Centrul Republican Experimental de Protezare, Ortopedie și Reabilitare a menținut creanțe de 712 mii de lei din 2014, generate de un contract cu un agent economic din Belarus.
  • Terenuri nepredate: Agenția Proprietății Publice nu a semnat actele de predare-primire pentru 21 de terenuri în valoare de 52,3 milioane de lei, blocând realizarea unor prevederi ale Guvernului.

Curtea de Conturi a subliniat necesitatea ca MMPS să adopte măsuri corective pentru remedierea deficiențelor și implementarea recomandărilor anterioare. Ministerul trebuie să îmbunătățească gestionarea patrimoniului, să asigure conformitatea cu legislația și să îmbunătățească transparența și eficiența în gestionarea fondurilor publice. De asemenea, trebuie să adopte măsuri pentru o funcționare mai eficientă a auditului intern și pentru soluționarea problemelor legate de personal și conducerea instituțiilor aflate în subordinea sa.

Distribuie articolul: