Centrul Internațional La Strada Moldova anunță că, din 1 ianuarie 2019, nu mai implementează serviciul de asistență telefonică gratuită pentru copii (Telefonul Copilului) 116 111. Decizia instituției vine ca urmare a expirării contractului de servicii prin care ONG-îl implementa acest proiect. Între-un comunicat de presă, directoarea “La Strada” asigură că serviciul rămâne pe mâini bune, având însă în vedere echipa de consilieri – care va activa cel mai probabil sub aripa Ministerului care a creat serviciul.

De la idee, la vocația de a fi mereu alături

La Strada a susținut din prima clipă ideea creării unui serviciu telefonic doar al copiilor. “Am ținut să aducem acest serviciu și în Republica Moldova pentru că, în opinia noastră, numai copilul poate să ne spună cel mai bine care sunt, de fapt, problemele și greutățile care-l frământă, cât de grave sunt ele și, tot el, copilul, e în stare să sugereze, de foarte multe ori, cele mai potrivite soluții pentru aceste probleme. Astăzi suntem mândri de faptul că Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale ne-a încredințat responsabilitatea onorabilă de a implementa serviciul Telefonul Copilului.

Deși suntem o organizație non-guvernamentală care protejează și promovează drepturilor femeilor, interacțiunea noastră cu copiii a fost, de la bun început, una previzibilă, inevitabilă. Inițial era vorba despre o relație indirectă. Unele beneficiare ale noastre – femei victime ale violenței domestice și sexuale – erau mame, iar copiii lor deveneau victime colaterale ale diferitor forme de abuz. A fost o evoluție firească. Contactul cu copiii beneficiarelor La Strada și, ulterior, crearea Programului Copii al Centrului, ne-au învățat, mai bine decât orice suport teoretic, că abuzul nu înseamnă doar abuz fizic și că granițele problemelor copiilor nu se limitează la pragul casei, în sânul familiei. De aceea, am susținut, am promovat și am pus umărul la crearea acestui serviciu”, spun reprezentanții ONG-ului.

“Am auzit zeci de mii de voci de copii; le-am ascultat tăcerea, glumele, întrebările și revoltele, fricile, plânsul, visele și dorintele. De la ei am învățat să ascultăm cu răbdare, să ghidăm cu grijă. Și trebuie să recunoaștem că tot copiii ne-au spus unde am gresit, când am eșuat încercând să le fim alături. Este o experiență extrem de prețioasă pentru noi toți.

Anume datorită lecțiilor pe care le-am învățat implementând serviciul Telefonul Copilului, însuși Programul Copii a continuat să se dezvolte și să contureze inițiative necesare copiilor, pentru a-i proteja de abuz și exploatare”, se mai spune în comunicat .

Alături, cu grijă și în spațiul online

Instituția spune că decizia de a nu mai continua implementarea serviciului vine inclusiv din ideea că acesta, dar și platforma siguronline.md , dar și inițitiativele dedicate promovării siguranței copiilor în mediul online le ocupa tot mai multe eforturi și resurse.

Ana REVENCO, Directoarea Executivă a Centrului Internațional La Strada explică decizia luată de curând: „Astăzi, subiectul siguranței online în Republica Moldova încă nu e înțeles până la capăt, nu e recunoscut ca prioritate. Sunt prea puțini specialiști pregătiți și dispuși să ofere suport și mecanisme concrete de prevenire și, mai ales, asistență specializată. Tot mai mulți copii sunt expuși riscurilor în spațiul virtual: pe de o parte, crește cantitatea materialelor care conțin abuz sexual asupra copiilor, pe de alta – vârsta copiilor afectați de impactul negativ al acestor conținuturi, din nefericire, este în continuă descreștere. Este o tendință globală”.

Din aceste motive, în activitatea Programului Copii din cadrul Centrului La Strada, am decis să investim și să dezvoltăm în continuare anume acest domeniu. Vom continua să creăm mecanisme accesibile care să țină copiii și adolescenții cât mai departe de riscurile de a fi abuzați online. Vom dezvolta instrumente utile părinților, profesorilor și educatorilor, care vor să educe o generație de copii inteligenți digital, sociabili, creativi, dar informați și bine echipați în spațiul virtual. „Vom folosi toată experiența noastră pentru a mobiliza cât mai multe instituții publice și private, pentru a construi parteneriate naționale și internaționale în interesul copiilor și siguranței lor pe Internet, pentru a preveni cazurile de abuz și exploatare sexuală în mediul online, pentru a oferi asistență psihologică și juridică specifice acestui domeniu”, a subliniat Ana Revenco.

Mentionam că de la lansarea serviciului, pe 4 Iunie 2014, şi până pe 31 decembrie 2018, Telefonul Copilului a înregistrat în total 30 969 de apeluri. Numai în anul 2018 Telefonul Copilului a preluat 5 853 de apeluri, dintre care 4 298  – unice şi 1 555 de apeluri repetate. Dacă la începutul numărul de apeluri de cercetare era unul impunător, în timp, conţinutul discuțiilor telefonice a devenit tot mai relevant, această tendință fiind un argument că principalul beneficiar, copilul, are încredere în acest serviciu și că are nevoie de el.

Serviciul se află în gestiunea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale al RM. De la fondare și până pe 31 decembrie 2018, Centrul Internațional La Strada a fost implementatorul acestui serviciu, acționând în baza unui contract de prestări servicii. Dinamica apelurilor, specificul acestora și cele mai recente detalii despre activitatea serviciului pot fi găsite în Raportul de activitate a Telefonului Copilului pentru anul 2018.