De multe ori, când îi întrebi “Cum a fost la școală?”, vei primi un răspuns monosilabic: “Bine”. Află cum poți descoperi ce altceva mai cuprinde acest “bine” și cât de bine este, de fapt.

Arta de a formula întrebări

Cea mai utilă informație care trebuie însușită este de a nu pune întrebări limitative, prin care copilul să poată răspundă prin “Da”, “Nu” sau “Bine”. Pune întrebări despre pauzele dintre ore, când cel mic socializează (sau ar trebui) cu colegii sau când ia masa. Încearcă să-i adresezi întrebări cu final deschis, care să permită conversației să continue. Adesea, cei mici nu se pricep să ofere detalii, așa că vino în întâmpinarea lui cu întrebări ajutătoare sau complementare.

Introdu o informație în întrebare, de genul: “Știu că în clasă (sau în grupă) au venit colegi noi. Ce părere ai despre ei? Cum sunt, cum s-au integrat? Nu-i oferi tu răspunsul, bazându-te pe supoziții. Fie îi vei influența părerea, fie va concluziona de-a gata, fără să se mai gândească ce simte el cu adevărat despre o anume situație petrecută la ;coal[ sua la gradinita. Atunci când îi pui întrebări în notă pozitivă, îi oferi celui mic șansa de a-și exprima emoțiile – plăcute sau stânjenitoare. Întrebările cu conotație negativă pot determina refuzul de a conversa.

Întrebări de evitat 

  • Cum a fost la școală/grădiniță?
  • Te-ai distrat acolo?
  • Cu cine ai stat în bancă?
  • Educatoarea/învățătoarea s-a purtat frumos cu tine?
  • Ce reguli v-a impus învățătoarea să respectați?
  • Învățătoarea respectă programul?
  • Ai avut ce ți-a trebuit la grădiniță/școală azi?
  • Colegii tăi sunt de treabă?
  • Ți-a făcut prieteni printre colegi?
  • A fost grea tema pentru azi?
  • Cu cine ți-a plăcut cel mai mult să vorbești la grădi/școală?

Întrebări cu final deschis, de preferat

  • Cu ce diferă cel mai mult anul acesta de anul trecut la școală/grădiniță?
  • Care a fost cel mai tare lucru pe care l-ai făcut azi la școală?
  • Spune-mi numele a patru copii care au stat azi în preajma ta.
  • Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-a spus azi educatoarea/învățătoarea?
  • Ce-a spus profesorul că i-ar plăcea să faceți?
  • Ce îți place cel mai mult din programul zilnic?
  • Care este ziua din săptămână care-ți place cel mai mult, din punct de vedere al orarului/activităților?
  • Spune-mi numele a doi copii pe care ți-i amintești din clasă/grupă.
  • Spune-mi care a fost cel mai interesant lucru pe care educatoarea/învățătoarea te-a rugat să-l faci azi?

Cum afli când copilul a intrat în conflict?

Pauzele, timpul mesei sau tranziția de la orele de curs către dormitoare, când copilul trebuie să socializeze, sunt momentele cele mai propice iscării vreunui conflict spontan sau mocnit. Adresează-i întrebări potrivite despre aceste momente ale zilei, pentru a afla dacă socializarea decurge bine sau au apărut probleme:

  • Ce fac, de obicei, colegii tăi în timpul pauzei?
  • Care a fost cel mai drăguț joc pe care l-ați jucat în timpul pauzei?
  • Despre ce ați discutat în timpul pauzei?
  • Cine a stat lângă tine în timpul mesei?
  • Unde s-au așezat ceilalți copii pentru a-și lua prânzul?
  • Care a fost cel mai haios lucru pe care l-a spus cineva la masă?
  • Unde se află dulăpiorul tău?
  • Cine are dulăpiorul lângă tine?

Întrebări-cheie

Încurajează conversația adresându-i celui mic întrebări cât mai variate, care să-i suscite interesul. El va fi dornic să vorbească, iar tu vei afla mai multe despre stările emoționale prin care trece cât timp e la grădiniță sau la școală:

  • Care a fost cel mai drăguț lucru care s-a întâmplat azi la școală? Dar cel care nu ți-a plăcut?
  • Spune-mi ce te-a făcut să râzi azi?
  • Care este cel mai atrăgător loc din grădiniță/școală?
  • Spune-mi un cuvânt ciudat pe care l-ai auzit azi (sau ceva ciudat spus de cineva).
  • Spune-mi un lucru pe care l-ai învățat azi.
  • Când te-ai plictisit azi cel mai mult?
  • Despre ce a vorbit cel mai mult azi educatoarea/învățătoarea?
  • Ce crezi că ar trebui să nu faci/despre ce ar trebui să nu înveți mai mult la grădi/școală?
  • Cine e cea mai haioasă persoană de la voi din clasă? De ce crezi că este așa de haioasă?
  • Există colegi în clasa ta care sunt avertizați sau pedepsiți?
  • Dacă ai putea să faci schimb de locuri cu cineva din clasă, cu cine ai face? De ce?

SURSA