Tot mai multe mașini din Chișinău sunt parcate ilegal sau abandonate în curțile blocurilor. Potrivit Direcției generale mobilitate urbană, aproximativ 500 de vehicule se află în această situație. Unele dintre ele ocupă spații verzi, stârnind nemulțumirea locatarilor.

 

Pentru a soluționa problema, instituția municipală sugerează organizarea unei evaluări a curților și inventarierea vehiculelor parcate, transmite radiomoldova.md.

Pentru a gestiona parcările mai eficient, este necesară o evaluare a numărului de mașini per bloc și a spațiilor disponibile. Direcția Generală Mobilitate Urbană a elaborat un regulament ce propune măsuri mai stricte pentru parcările la locurile de reședință. În etapa următoare, regulamentul va fi revizuit pentru a include și prevederi referitoare la parcările situate pe terenuri rezidențiale. Dacă un vehicul este parcat neregulamentar sau nu respectă regimul de plată, vor fi luate măsuri pentru a-l evacua, a declarat șeful Direcției Parcări din cadrul Direcției Generale Mobilitate Urbană, Sergiu Popovici, pentru Radio Moldova.

De asemenea, vor fi necesare modificări legislative pentru evacuarea mașinilor abandonate, deoarece Autoritatea Publică Locală nu are competențe în acest sens, a adăugat funcționarul.

„Atunci când sub terenul, sub mașina respectivă parcată regulamentar în curtea blocului va încălca regimul de plată pentru utilizarea parcajului de reședință, atunci noi vom avea instrumentele pentru evacuarea acestei mașini, ignorând procedura de stabilire ca unitate abandonată. Ea va fi evacuată ca o unitate de transport parcată neregulamentar sau cu încălcarea regimului de plată a parcărilor cu plată”, a menționat Sergiu Popovici.

Pentru a soluționa problema lipsei de parcări în municipiul Chișinău, sunt necesare reglementări clare în acest sens și un recensământ al vehiculelor, a declarat urbanistul Ilie Bricicaru. Acesta consideră că evidența ar trebui să înceapă de la rețeaua stradală și nu din curțile private, unde proprietarii își gestionează locurile de parcare între ei. Mașinile abandonate pe marginea drumurilor provoacă dificultăți de circulație și probleme de siguranță. Este, așadar, esențial să se înființeze un registru al acestor vehicule și să se implementeze un sistem eficient de identificare și eliminare a lor, a subliniat Bricicaru.

„Punctul meu de vedere trebuie să înceapă de la rețeaua respectivă. Aici este mare problemă. Din punct de vedere al zonificării – zona istorică, dar problema cea mare este că infrastructura s-a clasificat, dar ar trebui să fie reglementată, să putem să nu împiedicăm oamenii să urce în transportul public, să nu mai utilizeze toate spațiile publice pentru care se investesc bani enormi pentru a fi amenajate, iar ulterior fiecare parchează cum vrea, unde vrea și în ce formă vrea”, spune urbanistul.

Oamenii sunt nemulțumiți de lipsa parcărilor în capitală, care îi fac să-și parcheze automobilele neregulamentar. Locatarii afirmă că parcarea la întâmplare în curțile blocurilor de locuințe creează disconfort și riscuri de siguranță.

„Măcar fiecare proprietar câte un loc să aibă.”;

„Foarte multe mașini, oamenii nu au unde să le lase.”;

„Încurcă foarte mult și la mămicile cu cărucior și nouă chiar personal, dimineața, când e gheață mai ales, nu ai cum să treci pe aici.”;

„Dacă nu vor să plătească.”;

„Unde dă Dumnezeu. Nicio problemă. În așa caz am să mă duc și am să plătesc, ce să fac. Mi întâi trebuie de făcut parcări și după asta de amendat. Nu poți să faci parcări să ai bani șapte, opt mii. Asta nu e Germania că șapte mii în timp de trei luni.”

În prezent, în Chișinău există aproximativ 52.000 de locuri de parcare. Cele mai multe sunt în sectorul Râșcani, peste 13 mii, urmat de Ciocana, cu peste 11 mii, și Centru, cu aproximativ 10.500, potrivit datelor Direcției generale mobilitate urbană.

Aproximativ o treime din cele 1,3 milioane de vehicule înregistrate în Republica Moldova se află în Chișinău.

Distribuie articolul: