Știați că în lista celor mai influenți 140 de oameni din SEO din întreaga lume, numărul femeilor e de doar 36? M-am ciocnit de această cifră într-un editorial publicat peste ocean și am ajuns să înțeleg că propria mea experiență e ilustrativă în acest sens. Iată de ce, la invitația echipei EA.MD, am decis să vă povestesc puțin despre experiența mea ca femeie în SEO, un domeniu de care piața națională a ajuns să audă mai puțin de zece ani în urmă.

  1. De ce SEO?

Alina Hasnaș: Cred că este una dintre cele mai frecvent primite întrebări pe care le-am auzit în toată existența mea profesională de peste 6 ani de zile. SEO înseamnă poziționarea în top a site-urilor în rezultatele căutărilor în motoarele de căutare pe cele mai relevante cuvinte-cheie, cum ar fi „servicii SEO” pentru SEOLITTE.

Am început parcursul profesional în calitate de freelancer, ceea ce a venit la pachet cu reticența clienților și cu preconcepțiile existente. Iar dacă la condiția de freelancer o mai adaugi și pe cea de femeie, atunci sigur te ciocnești de o serie de probleme.

SEO este un domeniu digital foarte creativ, în constantă modificare și tranziție. Este un domeniu în care rezistă doar cei mai buni, pentru că natura sa impune o pregătire înaltă și constantă. Dincolo de algoritmii motoarelor de căutare, care se schimbă extrem de frecvent, e o sferă în care trebuie să știi a vinde, să faci managementul riscurilor, să te împaci cu lectura și scrisul; și, colac este pupăză, să mai și convingi clienții că e ok ca rezultatele să se vadă în 6 luni (ultima parte este cea mai complicată; și da – așa a fost timp de 6 ani la peste 300 de clienți).

Pentru mine această carieră a însemnat să educ constant clienții, partenerii, angajații, deoarece este complicat să explici valoarea pe care o poți oferi unei afaceri într-o țară unde „cumătrul” rezolvă tot, imediat. Or, paradigma în 2022 e alta: internetul e cel mai democratic stat din lume, unde a nu fi în topurile Google poate face diferența dintre a vinde mult și bine, sau a da faliment.

  1. Care sunt cele mai mari stereotipuri de care te-ai ciocnit?

AH: Bună întrebare și foarte pertinentă. Pentru început mi s-a tot spus că „femeile nu fac SEO”. Motivație logică a acestei afirmații nu i-am găsit și o pun tot pe seama convingerilor misogine care circulă. Cineva îmi spunea că bărbații au, cică, o gândire matematică mai evoluată. În calitatea mea de angajator, pot afirma că unele femei depășesc net gândirea pragmatică a unor bărbați. Suntem mult mai creative, găsim abordări unice și soluții eficiente, iar pe partea de soluționare a unei crize, unii clienți merg mai des pe mâna femeilor.

Cu toate acestea, salariul mediu în acest job, la nivel global, e încă în discrepanță, femeile primind în mediu cu 18% mai puțin pentru același job. Mi se pare o mare injustiție și o adevărată inechitate.

Un alt stereotip e că femeile sunt prea panicate pentru această meserie. Dimpotrivă, uneori s-a adeverit că femeile au o abordare mult mai constructivă pe moment decât unii bărbați care sunt gata să cedeze de îndată ce apare o minimă presiune.

  1. De ce femeile ar trebui să aleagă SEO ca domeniu profesional?

AH: Eu cred că trăim într-un prezent care ne permite să fim absolut orice vrem noi să fim. Limitându-mă doar la SEO, țin să menționez că e un domeniu creativ, pe care-l poți face din orice colț al lumii, chiar și atunci când ești în concediu de maternitate (ceea ce alți angajatori nu permit niciodată sau sunt super reticenți). Este o experiență unică, în care trebuie să-ți pui tot talentul și deschiderea, dar mai ales să testezi orice fel de limite, pe care poți să le înlături.

  1. Ce speranțe ai tu față de acest domeniu?

AH: Oh, îmi doresc o atitudine mai optimistă și mai înțelegătoare din partea clienților. O echitate față de munca pe care o fac femeile în acest domeniu și posibilitatea de a avea un cuvânt de spus în orice decizie luată.

     Compania SEOLITTE poate fi contactată la 069-809-235 sau [email protected].

Distribuie articolul: