Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) intenționează să majoreze cu aproximativ 50% tarifele pentru serviciul de transport al gazelor naturale de tip intrare/ieșire.

Totuși, documentul publicat de ANRE nu include o justificare detaliată pentru această creștere a tarifelor, deși cererea de ajustare a tarifelor, depusă de Vestmoldtransgaz (controlată de Transgaz din România și BERD), a fost înaintată încă la sfârșitul anului 2023, scrie mold-street.com.

Șapte luni de examinare

În consecință, Mold-Street.com a solicitat de la autoritatea de reglementare să ofere atât o explicație a motivelor pentru planificata majorare a tarifelor pentru serviciile de transport a gazelor prestate de Vestmoldtransgaz, cât și a cauzelor pentru care ea a fost tergiversată.

Potrivit ANRE, cererea Vestmoldtransgaz de ajustare a tarifelor de transport a fost publicată pe 10 ianuarie 2024, pe pagina WEB, iar conform art. 9 din Legea cu privire la gazele naturale, „Consiliul de administrație al Agenției examinează cererile privind tarifele reglementate – în termen de cel mult 90 de zile calendaristice de la data înregistrării solicitării corespunzătoare din partea unei întreprinderi de gaze naturale și după prezentarea tuturor documentelor și a informației necesare, solicitate de Agenție în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de prezentare și de examinare a cererilor titularilor de licență privind prețurile și tarifele reglementate”.

„În procesul de examinare a tarifelor pentru serviciul de transport, întru aplicarea conformă si argumentată a tuturor componentelor tarifare, s-a constatat necesitatea prezentării unor documente suplimentare, care au fost solicitate de către ANRE prin scrisoarea nr.04-01/1118 din 27.02.2024 cu extinderea termenului de examinare a cererii SRL „Vestmoldtransgaz” cu numărul de zile necesar titularului de licență pentru prezentarea informației solicitate”, explică întârzierea autoritatea de reglementare.

S-a blocat tranzitul de gaze spre Ucraina

Cât despre motivele aferente majorării tarifelor, ANRE menționează că, „pe lângă actualizarea cheltuielilor în conformitate cu indicatorii prevazuți de Metodologia tarifară și necesitatea recuperării deficitului tarifar acumulat în perioadele precedente de reglementare, cel mai important factor care condiționează majorarea tarifelor este reducerea volumelor de gaze naturale transportate in regim de tranzit, care se datorează situației geopolitice instabile generată de conflictul armat din Ucraina, care a determinat un mediu riscant pentru depozitarea gaze”.

„Astfel, utilizatorii de sistem, la moment, nu au solicitat utilizarea acestei rute în vederea înmagazinării gazelor naturale în Ucraina”, precizează ANRE.

Totodată, Agenția amintește de faptul că pe 1 iulie 2024 au fost desfășurate licitațiile de capacitate incrementală pe Coridorul Vertical, care interconectează sistemele de transport gaze naturale din Grecia, Bulgaria, România, Ucraina, Republica Moldova și Ungaria.

„Utilizatorii de sistem nu au manifestat interes la licitația în cadrul procedurii de capacitate incrementală desfășurată la PI Căușeni, PI Grebeniki (puncte de intrare dintre Republica Moldova și Ucraina n.r.), proces încheiat fără alocarea de capacitate incrementală, ipoteza privind creșterea cantităților de gaze naturale transportate pe seama rezervării de capacitate de transport nefiind justificată”, explică ANRE.

În acest sens, Autoritatea de Reglementare aduce ca exemplu semnificativ de reducere a volumelor de gaze naturale tranzitate luna iunie 2024, când s-au transportat doar 2,2 milioane metri cubi, ceea ce este de 14,5 ori mai puțin decât volumul de 32,075 milioane metri cubi, transportat în luna iunie 2023.

Capacitate incrementală este o posibilă viitoare creștere, prin intermediul unor proceduri bazate pe piață, a capacității tehnice sau capacității noi create acolo unde în prezent nu există niciuna, care poate fi oferită pe baza unor investiții în infrastructura fizică sau a optimizării capacității pe termen lung și care poate fi alocată ulterior sub rezerva obținerii de rezultate pozitive la testul economic.

Blocajul vine din Grecia

Menționăm că transportatorii de gaze din țările implicate în realizarea Coridorului Vertical de Gaze – Transgaz (România), DESFA, Gastrade (Grecia), ICGB, Bulgartrangaz (Bulgaria), FGSZ (Ungaria), Eustream (Slovacia) și GTSO (Ucraina) – au convenit să facă simultan, în iulie 2024, cu un an mai devreme decât calendarul prevăzut, un test de piață cu caracter angajant pentru alocarea de capacități, la punctele de interconectare.

Erau licitații pentru capacitățile din punctele de interconectare, pe unde ar trebui, teoretic, să fie transportate gazele din Grecia. Prin acest coridor ar urma să fie aduse gaze de la terminalele de gaze lichefiate din Grecia, urmând să treacă prin Bulgaria către România și mai departe pot ajunge în Republica Moldova, Ucraina, Ungaria și Slovacia. Procedurile de licitație au eșuat, însă.

Teoretic, este un coridor bidirecțional al fluxurilor de gaze naturale. Aceasta înseamnă că pot fi transportate gaze și în sens invers.

Problema ar fi în Grecia, la terminalul plutitor de LNG de la Alexandroupolis, cu o capacitate de 5,5 miliarde metri cubi/an, care își întârzie operarea comercială, fiind anunțate amânări peste amânări, scrie presa greacă.

„Inițial s-a anunțat că începerea operării comerciale se va realiza la sfârșitul lunii aprilie, apoi a fost amânată pentru începutul lunii iunie și s-a afirmat chiar că prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis l-ar inaugura cu puțin timp înainte de alegerile europene, iar acum ne îndreptăm spre sfârșitul lunii septembrie sau începutul lunii octombrie. Desigur, nimeni nu poate spune cu siguranță dacă acest lucru se va întâmpla”, potrivit evros-news.gr, citat de Hotnews.

Presa greacă mai susține că ar exista probleme la sistemul de conducte submarine și terestre, care conectează Unitatea Plutitoare de Stocare și Regazeificare (FSRU) la sistemul național de transport al gazelor. În consecință, oficialii din statele vecine au anunțat deja că alte întârzieri sunt complet inacceptabile, având în vedere importanța strategică a FSRU pentru aprovizionarea cu energie a regiunii.

Distribuie articolul: