Pe online este poate mai important decât în offline să înțelegi ce strategie de promovare a abordat concurența, pentru a o putea devansa în căutările organice, pe social media și a obține, ulterior, rezultate mai bune pe partea de vânzări. Analiza competiției te va ajuta să identifici atuurile şi punctele slabe ale concurenței în promovarea lor prin digital marketing.

De asemenea, folosind instrumente de spionaj o să poți estima bugetele alocate, o să vezi cine sunt furnizorii lor pe diverse segmente de vizibilitate online, dar să înțelegi prin ce oferta ta se diferențiază de cea a concurenților, ca să poți apoi exprima această diferențiere clar, într-o frază. Focalizarea pe un singur avantaj competitiv îți va aduce următoarele beneficii:

  • Simplifici percepția publicului
  • Ocupi un loc clar în mintea consumatorilor – practic reușești să diferenţiezi brandul propriu de brandurile concurenților.
  • Reușești să faci concurență nerelevantă competitorilor, poziționându-te diferit și unic.

De ce ai face o analiză concurenței în mediul digital?

  • Pentru decizii strategice – te adaptezi la piață și identifici potențialul de creștere
  • Reduci costuri – depistezi oportunități de economisire
  • Crești vânzările și profiturile – optimizezi prețurile, identifici trenduri
  • Minimizezi riscurile – ești conectat la schimbările pieței, poți lua atitudine rapid.

Tehnici relevante de analiză a concurenței:

  • analiză SWOT – te va ajuta să identifici punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările companiei tale, înțelegând pașii tăi pe mai departe.
  • Fă lista diferențiatorilor tăi – notează care sunt avantajele tale competitive: de ce ar trebui să te aleagă clienții în locul concurenților tăi?
  • Evaluează felia de piață pe care deja o ocupi, pentru a ști cât mai ai de crescut și care este, în general, potențialul pieței pe care te afli.

Iată ce date despre concurenți poți afla folosind instrumentele de spionaj online:

  1. Website-urile pe care se promovează, unde și ce anunțuri plasează, ce colaborări au cu site-uri de știri, site-uri de anunțuri sau de HR.
  2. Ce tipuri de evenimente, workshopuri, sau webinare organizează
  3. Ce tipuri de campanii lansează, frecvența și perioadele în care se promovează
  4. Cuvintele cheie relevante pentru afacerea lor și top cuvinte-cheie pe care sunt accesați de vizitatorii site-ului lor
  5. Să citești recenziile și feedback-urile/comentariilor clienților lor.

Abia după ce ai bifat aceste caracteristici-cheie ale business-ului tău, poți trece la următoarea etapă și anume: stabilirea strategiei de marketing.

Reclama concurenților pe online poate fi spionată în felul următor: la Facebook Ads: facebook.com/ads/library, la Linkedin ads pe pagina concurentului te uiți la “Ads”, la Youtube ads poți folosi extensia de Chrome – SwipeTube.

 

Top 5 instrumente de spionaj a concurenților în mediul virtual:

Cu aceste instrumente poți afla informații despre: poziționările concurenților în motoarele de căutare pe diverse cuvinte-cheie pentru SEO, cât de mult trafic acestea primesc din aceste poziţionări, concurenţi, publicitate plătită, backlink-uri.

BuiltWith e un detector descoperă ce tip de CMS folosește un site web, dar și instrumente instalate, teme folosite în CMS, module instalate, widget-uri, certificate SSL, scripturi folosite etc.

SimilarWeb e o platformă software de inteligență digitală care le permite utilizatorilor să-și urmărească:

  • Trafic pe site și aplicație
  • Performanța paginii
  • Performanța cuvintelor cheie
  • Valorile audienței.

Companiile pot folosi informațiile de piață ale SimilarWeb pentru a aduna informații despre concurenți și audiența lor, comportamentul clientului potențial, cuvinte-cheie folosite, surse de trafic ale concurenților.

Ahrefs.com explorează tot ce avem nevoie, de la textele ancoră și link-uri până la puterea backlink-urilor. Aici se mai poate face analiza completă a concurenților, se poate afla ce cuvinte cheie folosesc aceștia și să se determine cuvintele și frazele-cheie pentru motoarele de căutare, precum și ce cuvinte cheie se folosesc pentru campaniile de publicitate și marketing. De asemenea, puteți vedea datele despre traficul organic și plătit pe care le primesc concurenții.

Principalele caracteristici ale instrumentului Ahrefs:

– Ahrefs Traffic Checker – analizează site-ul după care oferă ansamblu de sarcini ce trebuie îndeplinite pentru a îmbunătăți vizibilitatea acestuia:

  • Analiza complexă a backlink-urilor
  • Analiza Cuvintelor Cheie (cele mai căutate cuvinte-cheie din: Google, YouTube, Yandex, Bing)
  • Content explorer – cu ajutorul analizatorilor detectează link-urile moarte, erori de folosire a etichetelor precum textul îngroșat
  • Rank Tracker – explorarea cuvintelor cheie cu ajutorul diferitelor filtre
  • Evaluarea autorității Domeniului – autoritatea domeniului reprezintă un scor de la 1 până la 100 și prezintă capacitatea de clasare a site-ului în baza algoritmului PageRank (https://en.wikipedia.org/wiki/PageRank); această metrică se calculează conform combinațiilor de metrici ale site-ului tău, cum ar fi: numărul total de link-uri spre site, numărul site-urilor ce au link către site, calitatea/autoritatea lor etc. Autoritatea determină competitivitatea website-ului și arată, într-un mod estimativ, efortul necesar din partea echipei SEO pentru clasare înaltă.

Semrush de fapt este un set de instrumente care oferă multiple date despre starea unui site. În rapoartele Semrush depistăm erorile majore ale site-ului nostru sau ale site-urilor concurenților.

Tipuri de rapoarte generate în Semrush:

– Monthly SEO report (Raport SEO lunar) care include: Site Health, Site Audit, Traffic Analytics (vizitatorii site-ului), poziționarea pe diverse cuvinte cheie în Google, Analiza Backlink-urilor.

– Raportul Organic Search Positions (Poziționarea în căutarea organică): Volumul de căutări lunare, Keyword difficulty (dificultatea de a te clasa în top pe acel cuvânt cheie), CPC, Url spre site din cuvântul cu poziționare

– Backlinks Full Report (Raport complet de backlink-uri): Numărul total de backlink-uri, tipul de backlink-uri, Referring Domain (site-urile cu link-uri spre site-ul analizat).

– Monthly Competitors Analysis (Analiza lunară a concurenților): Top canale ce le aduc trafic pe site-uile concurenților, traficul concurenților după țările de orgine etc.

Cărți/surse de inspirație pentru o analiză mai cuprinzătoare a concurenților și o mai bună înțelegere a diferențierii unui brand:

  • Strategia oceanului albastru: cum să creezi un spaţiu de piaţă necontestat şi să faci concurență irelevantă – Kim, W. Chan
  • Cele 22 de legi imuabile ale marketingului – Al Ries, Jack Trout.

Distribuie articolul: