De Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, UNICEF, cu sprijinul financiar al Parteneriatului Global pentru Educație (GPE) anunță achiziționarea a 500 de dispozitive asistive destinate copiilor cu deficiențe de văz și auz. Această inițiativă are scopul de a consolida sprijinul pentru copiii cu nevoi educaționale speciale din întreaga țară. 

„Această achiziție reprezintă un pas important în drumul nostru spre realizarea Agendei Educație 2030, care pune accent pe faptul că nimeni nu trebuie lăsat în urmă,” a declarat Dan Perciun, Ministrul Educației și Cercetării.
„Prin integrarea tehnologiilor asistive în sistemul nostru educațional, asigurăm copiilor cu necesități speciale aceleași oportunități. Acest demers se aliniază angajamentului nostru de a construi un sistem educațional incluziv și durabil, care să pregătească toți copiii pentru provocările viitorului. În plus, această inițiativă reflectă progresul continuu al Moldovei pe calea integrării în Uniunea Europeană, unde educația joacă un rol esențial în conturarea unei societăți mai incluzive și mai reziliente.”

Copiii cu dizabilități senzoriale — fie că este vorba de deficiențe de văz sau de auz — se află într-o poziție unică, deoarece tehnologia oferă soluții practice și eficiente care îi pot integra pe deplin în mediile educaționale și sociale.

Lotul, în valoare totală de 180.000,00$ (peste 3 milioane de lei), include instrumente avansate pentru copiii cu deficiențe de auz și văz, precum mașini de scris Braille, video-lupe, software-uri de citire a ecranului și tastaturi adaptate. Aceste dispozitive fac parte din Programul „Inovații digitale ale sistemului educațional din Republica Moldova”, conceput pentru a spori incluziunea în educație și finanțat de Parteneriatul Global pentru Educație.

„Asigurarea accesului la educație pentru copiii cu dizabilități este esențială pentru a le valorifica potențialul și pentru a avansa progresul societal,” a declarat Mohamed Yassine, Specialist în Educație la Parteneriatul Global pentru Educație.
„Tehnologiile asistive joacă un rol transformator în depășirea barierelor și îmbunătățirea experiențelor de învățare. Prin valorificarea maximă a acestor instrumente, avem oportunitatea de a sprijini copiii cu dizabilități senzoriale, permițându-le să prospere academic. Datorită tehnologiilor disponibile, deficiențele senzoriale pot fi adesea gestionate eficient, oferind un avantaj unic în crearea unui sistem educațional mai incluziv. Este o oportunitate extraordinară de a ne asigura că fiecare copil, indiferent de abilitate, își poate atinge întregul potențial.

„Accesul la tehnologia asistivă înseamnă mai mult decât incluziune — înseamnă transformare,” susține Maha Damaj, reprezentantă de țară, UNICEF Moldova. „Școala de azi reflectă societatea de mâine, iar prin dotarea copiilor cu necesități speciale cu instrumentele necesare, punem bazele unei lumi mai incluzive, inovatoare și echitabile.”

Uniunea Europeană este un contribuitor semnificativ al Parteneriatului Global pentru Educație, furnizând mai mult de jumătate din contribuțiile sale prin „Echipa Europa”, care include UE și statele sale membre.

„UE și statele sale membre sunt cel mai mare contribuitor la Fondul Parteneriatului Global pentru Educație. Ne-am angajat să oferim 700 de milioane de euro pentru perioada 2021-2027 pentru a contribui la o educație mai incluzivă, în special pentru fete, refugiați și copii din contexte fragile”, a declarat Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Moldova.
„Pe măsură ce Moldova progresează pe drumul său spre integrarea în UE, dezvoltarea unui sistem educațional rezilient și incluziv este esențial. Prin investițiile în educație, inclusiv pentru copiii cu necesități speciale, nu doar că promovăm potențialul individual, dar și capacităm ca viitoarea forță de muncă a Moldovei să contribuie la tranzițiile ecologice și digitale care vor defini viitorul comun al Europei.”
Moldova s-a angajat să respecte principiile stabilite în Convenția ONU privind Drepturile Copilului, care a marcat anul acesta cea de-a 35-a aniversare. Această donație reflectă, de asemenea, dedicația țării de a îndeplini aceste obligații și de a avansa Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, care subliniază importanța de a nu lăsa pe nimeni în urmă.
Achiziționarea tehnologiei asistive a fost realizată în baza unei analize detaliate a nevoilor instituțiilor educaționale specializate, precum Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, Serviciile de Asistență Psihopedagogică, Centrele de Resurse pentru Educație Incluzivă și școlile generale.
Evenimentul oficial de transmitere a echipamentului va fi organizat de Ministerul Educației și Cercetării, la data de 11 decembrie 2024, ora 13:00 – 14:00, la Casa Guvernului.

Despre Parteneriatul Global pentru Educație (GPE)
  GPE Multiplier – un instrument de finanțare inovator care oferă stimulente și resurse financiare pentru a cataliza investiții mai mari și mai eficiente în educație.

Despre UNICEF  UNICEF promovează drepturile și bunăstarea fiecărui copil prin tot ceea ce face. Alături de partenerii noștri, activăm în peste 190 de state și teritorii pentru a pune în practică acest angajament, punând un accent deosebit pe ajutorul acordat celor mai vulnerabili și excluși copii, oriunde s-ar afla ei.
Pentru mai multe informații despre UNICEF și activitatea, vizitați www.unicef.org

Distribuie articolul: