Situația în care ne aflăm acum, ne-a făcut să ne uităm cu alți ochi la toată tehnologia. Acum se atrage o mare atenție la drone, atât civile, cât şi militare, pentru că importanţa lor în zilele noastre e una extraordinară, iar scopurile pentru care pot fi aplicate sunt extraordinar de vaste. Uite că potrivit  Auto.md, în Moldova există o echipă de tineri ingineri cu o pricepere formidabilă în proiectarea şi producţia dronelor. 

Sunt ingineri despre care ştiu foarte puţini, dar care au deja proiectate drone de o performanţă tehnologică superbă, incredibilă chiar. În contextul actual de securitate, jurnaliștii de la piataauto.md i-au întrebat pe aceştia dacă îşi pot afişa public istoria lor şi ceea ce fac, pentru că intuiau că ar putea exista lucruri, care ar putea avea nevoie de discreţie. Aceștia au răspuns, însă, că produsele lor sunt civile, prin urmare sunt deschişi să arate lumii ceea ce fac.

Inginerului lider al echipei, omul care e proiectantul principal şi cel care conduce întreaga echipă, îi spune Anton Danici. Dronele de serie, care existau acum 7-10 ani, dar şi azi, nu permiteau ridicarea în aer a tehnicii de filmare profesioniste de cinema, care e grea şi trebuie alimentată cu energie. Anton şi echipa sa au înţeles că au nevoie de produse mult mai sofisticate şi avansate, pe care le-ar proiecta în mod diferit de dronele cinematice, şi care ar răspunde într-un mod mult mai perfecţionat oricăror cerinţe de acest tip.

Aşa s-a ajuns la cele două modele de bază de drone, care au fost deja proiectate şi sunt acum produse în serie în Chişinău. Drona din imaginea de mai jos, de exemplu, e una pur electrică, şi decolează vertical datorită a 4 elice, propulsate de motoare ce însumează 10 CP. Ulterior, la altitudine, prinde viteză şi începe a plana ca un avion, fiind propulsată de un motor cu elice verticală, de 8 CP.

Anvergura aripilor este de 3,5 metri, însă genialitatea construcţiei aceste echipe din Moldova este că ei gândit aceste modele drone modular, astfel încât componentele se decuplează şi se transportă în volume mici, pe de o parte, iar pe de altă parte, aceeaşi dronă poate avea câteva componente suplimentare, obţinând o anvergură de 6 metri. La cea de 6 metri, însă, se pun motoare un pic mai puternice. Iar la cuplarea componentelor, construcţia lor internă e concepută astfel încât modulele interconectează între ele firele necesare, astfel încât nu e nevoie să conectezi cabluri când începi a asambla drona în condiţii de câmp, de exemplu. Toate componentele nu au nicio dimensiune mai mare de 1,20 metri, iar asta permite ca o asemenea dronă dezasamblată că poată fi bună într-o valiză standard de avion pentru călătorii obişnuite şi să pleci cu ea oriunde în lume, spre exemplu.

O asemenea dronă are masa maximă la decolare de 40 kg, iar cea mai mare — 50 kg. Masa proprie la versiunea mai mică e de 20 kg, dar inginerii produc deja şi o versiune complet din fibră de carbon şi alte materiale aerospaţiale, prin care au redus greutatea proprie la 15 kg, lăsând mai mult pentru sarcina utilă.

Timpul de producţie a unei drone e de o lună, luându-se în calcul toate procesele tehnologice, dar, fireşte, dronele pot fi produse în succesiuni, urmând în lanţ procesele tehnologice. Echipa îşi doreşte să poată ajunge în viitorul apropiat la o capacitate de 20 de drone produse lunar. O dronă de bază, cu cea mai elementară tehnologie de senzori şi comunicare, costă circa 50.000 euro, preţ care e oricum mult mai mic decât orice alte drone cu capacităţi comparabile, tocmai pentru că aproape tot, cu excepţia bateriilor şi motoarelor, se produce în Moldova, in-house. Dronele echipate cu tehnologiile cele mai sofisticate trec de 200.000 euro bucata.

 

Distribuie articolul: