Mersul la teatru e unul dintre cele mai bune medicamente pentru suflet, mai ales în aceste vremuri deloc ușoare. Teatrul Național „Mihai Eminescu” își deschide larg ușile pentru toți cei amorezați de artă și cultură. În perioada de 8-13 februarie veți putea privi următoarele spectacole, care sunt un adevărat festin pentru minte.

„Storcătorul de fructe” – 8 feb. Ora 18:30, sala studio
Un apartament în care cei apropiaţi locuiesc împreună: bunicul, bunica, mama, tatăl, fiica, ginerele, socrii, un bebeluș. Spectacol despre comunicare… Sau lipsa desăvârșită a acesteia…
„Storcătorul de fructe” reprezintă o privire dintr-o parte la majoritatea familiilor din societatea modernă. Acţiunea piesei are loc într-un apartament în care cei apropiaţi locuiesc împreună: bunicul, bunica, mama, tatăl, fiica, ginerele, socrii, un bebeluș. E o piesă despre comunicare. Mai bine zis, despre faptul că poţi vorbi, dar fără să comunici. În această piesă toţi vorbesc, dar niciunul nu-l înţelege pe celălalt. Fiecare are dreptate, dar nu există armonie. Vinovaţii sunt ceilalţi. De fapt, e o piesă despre criza comunicării între cei mai apropiaţi oameni.
„Storcătorul de fructe” este prima piesă a dramaturgului Ilia Cilake montată pe o scenă din Republica Moldova.

„Maria Tănase. Aș muri moartea nu-mi vine…” – 9 februarie ora 18:30, sala studio
Viața Păsării Măiestre a cântului românesc, povestită de ea însăși prin expresia fenomenalei Ecaterina Mardari.
Despre Maria Tănase s-au scris multe cărţi şi articole, s-au montat emisiuni radiofonice și televizate, s-au editat zeci şi zeci de discuri, au avut loc mii de evenimente: anul Maria Tănase, festivalul Maria Tănase… Se pare însă că nu de-ajuns, din moment ce şi astăzi, când am celebrat 103 ani de la naştere, numele ei mai stârneşte atâta emoție şi interes. Câţiva ani în urmă, în calitate de regizor am realizat un spectacol despre Edith Piaf. Spre bucuria noastră și a spectatorilor noștri, acel spectacol a avut un traseu foarte bogat: zeci de reprezentații la Chişinău și în provincie, participări la festivaluri (cele mai multe în România), un șir de premii ş.a. Şi totuşi, deseori se găseau spectatori, care se apropiau de noi, după ce spectacolul lua sfârşit și ne întrebau, de ce nu am realiza o montare despre fiica neamului nostru, divina Regină a cântecului românesc, Maria Tănase, zicând: “Doar avem şi noi, românii, Piaf a noastră!”, a mărturisit Nelly Cozaru, regizoarea spectacolului.

Așa este. Ambele cântăreţe au trăit în aceiaşi perioadă, au avut destine dramatice. Generozitatea fără margini, risipa fără reţinere, un suflet altruist fără măsură, lipsa de inhibiţii, urcuşurile şi coborâşurile ,și multe-multe altele – compun similitudinile celor două mari destine… Din acea clipă, am visat să realizez un spectacol dramatic care ar vorbi spectatorului nostru, mai ales generaţiilor tinere, despre Maria Tănase, devenită simbolul cântecului românesc. Împreună cu tânăra actriţă, Tinca Gorcenco, am încercat să compunem un recital despre viaţa artistică a celei care a fost şi rămâne veşnic o voce inconfundabilă, inegalabilă, unică – o surprinzătoare şi emoţionantă lecţie de ambiţie, curaj, speranţă și demnitate pe care ne-o serveşte Maria Tănase – „Maria cea fără de moarte”, neuitata şi celebra Pasăre Măiastră a neamului nostru.”

„Take, Ianke și Cadâr” – 10 februarie, ora 18:00, Sala Mare
Spectacol cu umor irezistibil despre trei bătrâni puşi mereu pe şotii, doi tineri îndrăgostiţi, multe mofturi de mahala în toată splendoarea lor, dar şi despre toleranţă, prietenie, compasiune.
Spectacolul „Take, Ianke şi Cadâr” readuce în scenă una dintre cele mai populare şi longevive piese clasice din dramaturgia românească, în care actorul are posibilitatea de a se descoperi, a se întrece pe sine însuşi. Un spectacol cu umor irezistibil despre trei bătrâni puşi mereu pe şotii, doi tineri îndrăgostiţi, multe mofturi de mahala în toată splendoarea lor, dar şi despre toleranţă, prietenie, compasiune. Aşadar, spectacolul „Take, Ianke şi Cadâr” este istoria noastră, a celor care trăim sub acelaşi soare şi împărtăşim aceleaşi gânduri şi aspiraţii omeneşti.

„Aveți ceva de declarat?” – 11 februarie ora 18:00, Sala Mare
Plictisită de viața de cuplu, Madam Chandebise conspiră cu cea mai bună prietenă pentru a-i incrimina credinciosului său soț un fals adulter. Soțul prietenei, hombre caliente, recunoaște scrisul, scoate pistolul și dă startul unui motaigne-russe care le întoarce tuturor viețile cu fundul în sus și revelând multe necunoscute într-o ecuație care vă va ține cu sufletul la gură pe tot parcursul spectacolului!
Sub bagheta dirijorală a maestrului Petru Hadârcă, orchestra interpreţilor de frunte ai Naţionalului chişinăuian, metamorfozează una din piesele cele mai jucate pe mapamond într-un tonic estetic, adevărat cocteil de emoție, energie și forță imaginativă.
“Puricele în ureche” scris de genialul comediograf francez George Feydeau poposeşte pe scena noastră în timpuri nu prea vesele: un motiv în plus să nu ratăm premiera din 16 şi 17 aprilie. Să ne copleşească iureşul de muzică, situaţii haioase şi quiproquo-uri voioase, încântătoare cum n-a văzut Parisul! Aveţi ceva de declarat? Doar bună dispoziţie, bucuria de a trăi. Şi de a juca de dragul spectatorului fidel!

„Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal” – 12 februarie ora 18:00, Sala Mare
“Am scris mereu pentru a neliniști şi nu pentru a calma… Noi, românii, am fost maeștrii umorului macabru. Se practica auto deriziunea fără limite. La noi, râsul a fost un mod de a supraviețui…”
Matei Vişniec
La TNME, într-un decor gri-pământiu, se recompune fresca unei epoci îngrozitoare despre care se ştie doar foarte, foarte puțin: personaje cu chipuri mohorâte și surmenate iau în colimator delirul societăţii totalitare şi schizofrenice, debilismul dogmelor ideologice, falsurile formei sofisticate de utopie, acea oroare travestită, ”comunismul cu față umană”:

„Filumena Marturano sau divorț în stil italian” – 13 februarie ora 18:00, Sala Mare
Pentru a-l convinge pe Domenico s-o ia de nevastă, Filumena recurge la un şiretlic şi ca o actriţă adevărată, se dă de ceasul morţii. Îşi atinge scopul, devine Doamna Soriano, însă curând divorţează, mărturisindu-i amantului său de o viaţă că unul dintre cei copiii de care acesta nu ştia nici cu spatele, este fiul său.
“Filumena Marturano sau Divorţ în stil italian” e povestea relaţiei amoroase care a durat 26 de ani intre Domenico Soriano, 50, napolitan înstărit din lumea bună şi Filumena, 48, fostă cocotă, cucereşte iremediabil prin sinceritate şi adevăr.

Distribuie articolul: