Copilașii din grădiniţele din Chişinău care suferă de tulburări de limbaj, vor putea beneficia de ajutorul unui logoped chiar în instituţia de învăţământ preşcolar. Un ordin în acest sens a fost semnat de Direcţia Municipală Educaţie, Cultură, Tineret şi Sport, care prevede aplicarea Regulamentului de activitate a logopedului din instituţiile de învăţământ general începând cu noul an de studii.

Până acum părinţii ai căror copii frecventau grădiniţe în care nu exista un logoped, trebuia să depună o cerere la Centrul psiho-socio-pedagogic pentru a primi o evaluare, iar apoi să-i fie acordată asistenţa necesară. Or, odată cu aplicarea regulamentului respectiv, logopezii vor putea fi angajaţi în grădiniţe de către administraţia instituţiei şcolare.

Solicitată de IPN, Svetlana Gorea, şefa al Centrul psiho-socio-pedagogic, a declarat că prin acest regulament s-a dat undă verde instituţiilor de învăţământ să angajeze logopezi. De acest lucru va fi responsabilă administraţia instituţiei care va trebui, de asemenea, să asigure spaţiu pentru activitate. Potrivit sursei, actualmente logopezii activează în şcoli, dar şi în aproximativ 40 de grădiniţe. Anterior, activau grupe logopedice, însă activitatea acestora nu se regăsea în Codul educaţiei şi nici nu erau eficiente, deoarece  copiii înscrişi la 1 septembrie în aceste grupe, chiar dacă le dispărea problema, nu mai erau transferaţi. Or, acest regulament vine să reglementeze activitatea acestor specialişti în fiecare instituţie, care va putea desfăşura activităţi şi în grupele de copii, dar şi individual.

La modul practic, acordarea asistenţei logopedice se va face la sugestia educatorilor, dar şi după o evaluare a tuturor grupelor începând cu 1 septembrie. O prioritate vor fi copiii din grupele pregătitoare şi grupa mare. După identificarea beneficiarilor, specialistul decide metoda de lucru – fie într-un grup mic, de maximum cinci copii, fie individual, în funcţie de problema copiilor, notează TVRMoldova.

Svetlana Gorea spune că prin aplicarea acestui regulament se simplifică accesul la serviciile logopedice, care erau extrem de solicitate de către părinţi la Centru, rândul fiind pentru o jumătate de an înainte. O altă opţiune pentru părinţi erau serviciile logopezilor cu plată, însă în grădiniţe acestea vor fi oferite gratuit. În aceste condiţii, totul depinde de administraţia grădiniţei, care va fi responsabilă de angajarea specialistului.

Potrivit specialiştilor, tulburările de limbaj sunt frecvent întâlnite şi dacă nu sunt înlăturate la vârstă fragedă pot reapărea la şcoală. Aceste dereglări pot duce la alte tulburări: de scriere, de învăţare. Când un copil cu tulburări de vorbire nu este asistat profesionist, apar probleme de ordin psihologic. La şcoală un copil cu defecte în vorbire se poate închide în sine şi pot apare probleme severe de personalitate.

FOTO

Distribuie articolul: