Părinți din întreaga țară au fost chestionați în cadrul unui sondaj demarat de Institutul de Politici Publice, pentru a determina în ce măsură școala este receptivă la opiniile lor și în ce măsură părinții valorifică oportunitățile oferite de codul educației. Majoritatea respondenților au o părere bună despre sistemul de învățământ și totodată, consideră că părerea lor nu influențează deciziile din cadrul școlii.

Potrivit AGORA.md, unul din indicele surprinzător al sondajului arată că 70% din părinții chestionați au o părere bună și foarte bună despre sistemul de învățământ din Republica Moldova. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre părinți și-ar dori ca copiii lor să-și continue studiile peste hotare, fiecare a 5-a persoană consideră că învățământul privat este mai bun decât cel de stat, iar fiecare a 3-a persoană și-ar schimba copilul la altă școală. Majoritatea părinților, sau mai exact doi din trei, cred că copiii au nevoie de lecții suplimentare ca să obțină note bune la școală.

Aproape jumătate din părinții chestionați au spus că își doresc pentru copii lor să obțină studii de licență și masterat. Alți 11% din părinți au spus își văd copiii cu studii în colegii și 2% în școli profesionale.

Principalele obstacole în procesul de învățământ

O mare parte din părinți- 40% cred că copiilor li se oferă prea multe teme pentru acasă, lucru ce-i obosește pe copii, în opinia lor. Mai mult de jumătate- 40% spun că la școală se învață lucruri cu care ei, în calitate de părinți, nu sunt de acord, iar 67% spun că sunt lucruri pe care copiii nu le învață la școală, dar ar trebui.

Totodată, părinții invocă și alte obstacole cum ar fi lipsa cadrelor didactice în școli- 30% sau că sunt mulți copii în clasă. Așa cred 12% din respondenți. 6% din părinți cred o problemă este faptul că pentru examene este nevoie să plătești și doar 2,6 că cadrele didactice ar fi pregătite insuficient.

Ce influențează starea de bine a copilului la școală, conform opiniei părinților?

O parte din părinți-16% consideră că copiii lor nu sunt încurajați la școală, alți 12% că copiii ar fi jigniți de profesor. Alte 10% din respondenți consideră că copii ar fi neglijați și nu sunt incluși în activitățile din timpul orelor în măsură egală cu colegii săi.

Totuși părerile despre profesori rămân pozitive. 5% consideră că elevii sunt numiți cu cuvinte urâte, iar 3% că pedagogul i-ar fi putut lovi.

Experții sondajului punctează la acest capitol că în cadrul școlilor există consilii de etică, consiliul de administrare care trebuie să se sesizeze în apariția problemelor și să nu aștepte intervenția Ministerului Educației.

Cât de solicitată este opinia părinților?

Un subiect mai puțin discutat cu părinție este gradul de calificare a profesorilor. Circa 65% din părinți spun că nu au fost întrebați niciodată dacă sunt mulțumiți de competențele cadrelor didactice ce lucrează cu copii lor. În aceeași măsură părinții spun că nu au fost întrebați dacă profesii respectă etica în comportament.

Totodată, în școli se predă obiecte opționale despre care jumătate din părinții chestionați spun că nu au fost întrebați dacă doresc să fie predate copiilor lor. La fel, 50% din părinți cred că părerile lor nu influențează nici într-o măsură deciziile care se iau în cadrul școlii.

Sondajul reflectă și gradul de implicare a APL în deciziile din școli. S-a constatat că marea parte a reprezentaților din primării care fac parte din consiliile școlare, nu se întorc în administrația locală cu propuneri de a soluționa probleme ce țin de lipsa cadrelor didactice, menținerea lor în școli sau motivarea și stimularea profesorilor.

Experții de la Institutul de Politici Publice, cei care au solicitat desfășurarea sondajului, au concluzionat că este nevoie ca părinții să fie implicați mai activ în viața școlii dacă se dorește ca aceștia să fie mai activi și responsabili la acest capitol.

Sursa: AGORA

Distribuie articolul: