Ana Vrabii este o tânără soroceancă, care muncește în domeniul prestare servicii SMM. De ani buni, Ana ajută tinerii antreprenori și firmele mai mari, să devină cunoscute și în mediul online. Fiind specialistă în acest domeniu, ea ne-a povestit de la ce a pornit, ce dificultăți a întîlnit în acest domeniu și chiar oferă sfaturi pentru începătorii care vor să practice acest job.

Cristina Botnarevschi: Cu toții am auzit de noțiunea SMM, dar fiecare o înțelege diferit. Tu, ca specialist în acest domeniu, poți să ne explici mai detaliat ce înseamnă SMM?

Ana Vrabii: Într-un limbaj mai simplu, social media manager, este o persoană care promovează produsul, brandul sau serviciul pe rețele de socializare. Deci, este vorba de formarea unei strategii care vinde și deja aici un SMM manager include crearea, dezvoltarea și comunicarea cu auditoriul țintă!

CB: De unde a venit ideea de a lucra în acest domeniu? Care au fost primele gânduri? Sau poate te-a îndrumat cineva?

AV: Când am început să activez în acest domeniu, de fapt, nici nu știam că devin un SMM manager. 
Nu prea era dezvoltată la noi această temă. După îndrumarea și propunerea unui prieten, am început să fac doar niște poze pentru o cafenea și să le aranjez frumușel pe pagină că să arate Ok.
De aici a început totul, fără ca să-mi dau seama că voi progresa și că va fi jobul meu principal. Plus la toate, eram în concediu de maternitate, iar peste ceva timp, a venit peste noi și pandemia de COVID-19.
Totodată, având mai mult timp liber, am început să studiez mai detaliat despre promovarea unui produs sau serviciu pe rețelele de socializare. Înțelegeam că doar cu poze reușite nu voi ajunge la un rezultat bun.

CB: Orice specialitate se poate învăța la colegii, universități , unde putem sa învățam SMM și unde ai învățat tu această profesie?

AV: Pentru anii 2018-2020 tema dată era deja bine dezvoltată în alte țări precum SUA, Rusia și chiar Ucraina. De acolo și au pornit toate posibile cursuri și mastermind-uri pe care le procuram una după alta pentru a mă califica.

La moment desigur e și mai dezvoltată acesta ramură chiar și la noi în Moldova. Iar baza unui bun SMM manager cu strategii reușite, sunt studii în sfera marketingului.

CB: În prezent crearea de conținut în format video, pozele, dar și publicitatea pot fi ca o pasiune. Ce înseamnă pentru tine și rolul lui în viața ta?

AV: Pasiunea s-a transformat într-un job, și nu unul simplu, dar care îmi aduce plăcere. Iar acest factor pentru mine este esențial. Totodată, datorită faptului că am un grafic flexibil și mai mult lucrez de acasă, petrec mult timp cu familia. Aceasta și mai mult mă bucură!


„Hobby s-a transformat într-un job, și nu unul simplu dar care îmi aduce plăcere


CB: Soroca, deși este un oraș destul de mic, cunoaște, totuși o dezvoltare în ultimii ani pe multe aspecte, inclusiv ceea ce ține de online. Ai întâlnit careva obstacole în activitatea ta?

AV: Personal da! Erau ceva obstacole anume pentru mine. La un moment dat, mulți prestatori de servicii și cei care vindeau produse au înțeles că au nevoie de o dezvoltare și pe rețele de socializare dar nu știau cum să o facă corect.

Apelau la mine, și eu la rândul meu trebuia să explic în ce constă colaborarea cu mine și pentru ce îmi vor achita. Aparent li se părea ușoară treaba, câteva poze pe profil frumoase, câteva stories…și eu pot face asta, la ce bun un om care să se ocupe aparte.

Apoi m-am confruntat cu neîncrederea în mine ca specialist în domeniu, deci fiecare pas trebuia să-l justific, de ce așa, de ce trebuie promovare, de ce să colaborăm cu un blogger… și tot era din cauza lipsei de informație, iar eu mă epuizam să explic cu toate că trebuia, e ceva Ok.
Îmi era mai ușor să colaborez cu cei care deja aveau ceva cunoștințe despre cum lucrează o promovare pe platforma Instagram sau Facebook, și care era rolul meu
.

CB: Cu toții avem cunoștințe, familie care fie te susțin, fie te bârfesc. Unii chiar te doboară la pământ. Care este atitudinea familiei și prietenilor tăi despre munca ta?

AV: La capitolul dat am avut o susținere frumoasă cât din partea familiei atât și a celor care mă înconjoară! Unica că trebuia să le explic mai detaliat mai ales buneilor pentru ce primesc bani, aici era amuzant chiar. Până la sfârșit au rămas cu ideea că fac reclamă.

CB: Cu toții ținem minte prima dată, primul eveniment. Care este experiența ta cu primul client? Povestește-ne un pic despre asta.

AV: Primul meu client a fostprietenul. Pentru că ne cunoșteam, îmi era ușor să vorbesc cu el! Tot el și mă încuraja, mă ajuta și venea cu idei, deci o colaborare frumoasă. Era primul meu profil gestionat, și acolo am început să pun în practică toate cunoștințele acumulate!

CB: Trăim într-o lume unde nimic nu este gratis. SMM îți oferă libertate financiară? Se câștigă bine sau nu?

AV: Astăzi, fiecare are o viziune aparte despre venitul necesar pe care ar dori să îl aibă. Pentru mine venitul este Ok, pentru strictul necesar la sigur ajunge! Dar nu uităm că aceleași servicii sunt plătite diferit având în vedere și localitatea în care lucrezi.

CB: Exista afirmația că SMM este profesia viitorului. Este adevărat și de ce?

AV: La sigur! Poate să fie modificată și perfecționată ca profesie, chiar poate își va schimba denumirea, dar ideea principală va rămâne aceiași! Indiferent care platforma va fi în viitor, cea mai top în vânzări, toți vor avea nevoie de o dezvoltare și creștere pe Social Media!


„Indiferent care platforma va fi în viitor cea mai top în vânzări, toți vor avea nevoie de o dezvoltare și creștere pe Social Media!”


CB: Ai deja o experiență în acest domeniu, de SMM. Ce sfaturi poți să le dai începătorilor în domeniu? Zi-ne top 5 sfaturi, te rog.

AV: Sfaturile mele ar suna așa:

1. Prima totuși eu cred că va fi să nu lăsați mâinile în jos, sunt aici câteva momente interesante spre exemplu când simți un Burnout.

2. Perfecționare. Tendințele, strategiile, oamenii, împrejurimile se schimbă rapid, iar noi ca specialiști în domeniu trebuie să fim în rând cu schimbările.

3. Creativitatea la maxim!

4. Colaborare și lucru în echipă!

5. Mai bine 1-2 conturi gestionate bine și calitativ decât 10 și să nu dispui de timp pentru dezvoltarea personală!

Distribuie articolul: