Pe Mariana Tacu, o cunoaște fiecare jurnalist care a trecut recent prin Facultatea de profil de la Universitatea de Stat din Moldova. Este doctor în științe politice, conferențiar universitar și șefă a Departamentului Teoria și Practica Jurnalismului. Dar haideți să vă spunem că a fost nominalizată de studenți în proiectul #ProfesoriCOOL, iar noi ne-am bucurat să descoperim omul din spatele jurnaliștilor moderni care ies de pe băncile USM-ului, într-o eră tehnologică și foarte aglomerată, din punct de vedere informațional.

Despre începuturi…

„Nu-mi amintesc exact cum am decis, îmi plac provocările și când încerci să conștientizezi până la capăt gradul de responsabilitate pe care trebuie să ți-l asumi în unele perioade ale vieții, nu mai savurezi. Jurnalismul e un univers cu de toate, fie că faci parte din acesta la nivel practic sau teoretic e nevoie de curaj, o doză de nebunie și multă muncă. E domeniul în care oamenii vorbesc cu oameni, despre oameni și cred că e suficient să îți dai seama că aparții unei dimensiuni în care e loc de aprecieri, critică și aventură. Am fost sigură că nu voi regreta, fiindcă alături îmi erau profesorii mei (astăzi colegi), care cu siguranță aveau mai multă încredere în mine, decât aveam eu la acel moment (fapt pentru care le sunt recunoscătoare)”, ne dezvăluie Mariana Tacu.

Și primii ani de activitate

„La început totul este nou și totul este o provocare. Mediul academic și cel de creație nu prea te lasă să te gândești la cât de anevoioasă este o anumită etapă, pur și simplu trebuie să acționezi. În primii ani am acceptat mai greu faptul că uneori la secția frecvență redusă aveam studenți de vârsta părinților și trebuia să schimb strategia de captare a atenției și poate, în unele cazuri, și cea de predare. Trebuie să recunosc, însă că de la studenți am învățat să ascult mai mult. Ei reprezintă generațiile care au crescut cu un singur părinte sau cu buneii, ei au multe de spus în acest sens. Îmi place când învăț de la ei, facem schimb de cărți, opinii și zâmbete când reușim să organizăm lecții ALTFEL, la un ceai sau cafea”, recunoaște profesoara.

Despre bucuriile unui profesor universitar

„Pentru mine nu este suficient doar să predau o anumită disciplină și să am un simplu feedback pentru un calificativ. Mie îmi place să inspir, să transmit energie și să provoc, ca studenții dincolo de materia de bază, obligatorie, să mai descopere și altceva. Când regăsesc rezultatele acestor mici trucuri în postările lor de pe rețelele sociale (fiindcă astăzi e simplu, accesibil) sau prind fragmente de discuții pe holul facultății…, aceasta e O FORMĂ A BUCURIEI, pur omenească. Rezultatele lor academice, participările la diferite conferințe, evenimente și faptul că ajung unde își doresc și merită fiecare, reprezintă o altă formă a bucuriei, satisfacției”, mai spune Mariana pentru EA.md.

Despre avântul în carieră

„Fiecare crește cum poate și cât își dorește, astăzi există oportunități nelimitate. Pe de o parte, suntem susținuți de instituția în care activăm, fiindcă sistematic sunt organizate cursuri de formare continuă, evenimente științifice naționale, internaționale…, pe de altă parte, fiecare investește în el așa cum consideră că e mai bine. Strict, în contextul tehnologizării informaționale: Generația Z, reprezintă viitorul și următorul val al forței de muncă, nu trebuie decât să fim prieteni, colegi cu ei, să ne conformăm, să învățăm și să facem parte aici și acum din prezent. Așa cum este el, uneori mai mult virtual, decât real. În acest sens, criza pandemică din acest an, a demonstrat o dată în plus că trebuie oricând să avem un plan B”, mai spune Mariana Tacu.

Despre predarea pe timp de pandemie

„Criza pandemică nu a făcut decât să transpună activitatea din mediul real, în cel virtual… Niciun sistem, practic, nu a fost pregătit pentru o astfel de întorsătură. Însă, în pofida tuturor provocărilor, administrația Universității de Stat din Moldova a acționat rapid, a elaborat strategii de lucru, a obținut acces la diverse platforme de instruire online, astfel anul academic s-a încheiat cu succes. Cu siguranță metodele de predare sunt diferite, unele mai compatibile cu anumite domenii, altele mai greu de adaptat. De exemplu, în jurnalism e nevoie de prezență, oameni, evenimente, documentare și interacțiune directă. Învățământul la distanță deja ocupă un loc important și completează în diverse forme instruirea directă, ar fi bine totuși să fie un mixt, oamenii au nevoie de emoții atunci când comunică”, e de părerea profesoara de la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Despre studenții noi și anii ce vin

„Fiecare generație are specificul său, însă diversitatea e atât de frumoasă. Tinerii de astăzi sunt mult mai flexibili, au o atitudine mult deschisă și nu le este frică să încerce acel ceva nou. În fiecare generație există oameni care și-au dorit să învețe mai multe și au reușit și oameni care învață, dar se regăsesc cu totul în alte lucruri, activități, domenii.

Mie nu-mi plăceau lecțiile la care profesorii transmiteau dincolo de respect, un fel de frică. Astăzi, la începutul fiecărui curs le spun studenților că nu vreau să am în față oameni stresați. Fiecare are dreptul să spună ce gândește și cum gândește. Confortul psihologic asigură o comunicare eficientă și un rezultat mai bun. Savurez fiecare curs, fiecare lecție cu ei și succesele ce vin după, deoarece în ritmul în care trece timpul și viteza cu care se schimbă lucrurile e mult prea departe să ne facem planuri mari”, mai spune, în final, Mariana Tacu.