„Spune-mi ce publici pe rețelele sociale, ca să-ți spun cine ești” - probabil această versiune a proverbului se potrivește perfect perioadei electorale pentru cursa prezidențială din 30 noiembrie. Și pentru că recent am abordat impactul mesajelor de pe Facebook asupra brandingului personal, ne-am gândit să vedem cum „se comunică” în rețeaua virtuală cele 5 femei care râvnesc la funcția de președinte al țării.

Numele Innei Popenco este unul mai nou pe Facebook. Candidata la prezidențiale din partea Partidului Shor nu are un profil personal, ci doar o pagină oficială, apreciată în prezent de cca 344 de internauți. Pagina cuprinde postări frecvente despre întâlniri ale candidatei cu electoratul, în diverse regiuni ale Republicii Moldova. La fel ca și majoritatea candidaților, pozele o ilustrează pe Inna Popenco în mijlocul mulțimii, apropiată în special de femei.

Maia Sandu este cea mai apreciată dintre candidate, dacă e să ne referim la numărul de like-uri pe pagina sa oficială – puțin peste 56 de mii (după ce a fost lansată în 2013). „Am ales să înving sărăcia, corupția și oligarhii” – acesta este sloganul politic care își face apariția pe coperta paginii. Liderul PAS este foarte activ în comunicarea cu electoratul său, postând frecvent mesaje cu anunțuri și reacții la evenimente, atacuri și știri din domeniul politic.

În fotografiile pe care le distribuie pe pagina oficială, Maia Sandu apare în mijlocul comunității, aproape de oameni. Candidata se promovează frecvent și prin mesaje video, iar informațiile cu referire la viața sa personală lipsesc cu desăvârșire de pe platforma online. Anunțurile despre întâlnirile oficiale și cele cu alegătorii sunt postate cu regularitate pe această pagină.

Candidata își expune mesajele preponderent pe pagina oficială, mesajele cu caracter politic lipsind pe profilul său personal.

Pagina oficială de candidat al Silviei Radu a a fost creată tot recent, adunând până în prezent peste 1900 de aprecieri virtuale.

Odată lansată în campanie, Silvia Radu a început să publice noutăți despre toate întrevederile pe care le are în teren cu electoratul. Laitmotivul mesajelor Silviei Radu este familia și interacțiunea directă cu oamenii din diverse comunități, în special cele de femei. Tot pe pagina oficială vedeți și anunțuri despre aparițiile media ale candidatei. Silvia Radu a ales să se promoveze și prin postări sponsorizate pe Facebook.

 

Pe contul personal de Facebook, Silvia Radu își promovează în special identitatea de antreprenoare, membră fondatoare și membră AFAM.

 

Maia Laguta, președintele Republicii Moldova – aceasta e pagina oficială de Facebook a candidatei Maia Laguta, creată la începutul lunii octombrie și apreciată, până în prezent, de cca 88 de persoane. Și dacă pe pagina oficială publică anunțuri despre aparițiile sale televizate și își promovează identitatea vizuală: cromatică galben-mov și un pătrat cu prenumele „MAIA” în centru (alegere acuzată de plagiat de la Maia Sandu), un conținut diferit apare pe profilul personal de Facebook al Maiei Laguta.

Candidata la funcția de președinte al RM și-a luat prin surprindere prietenii virtuali când, recent, a împărtășit mai multe fotografii care o afișează la plajă.

Candidata partidului unionist „Dreapta”, Anna Guțu, își promovează identitatea de candidată la prezidențiale – „președintele unirii” și pe profilul personal de Facebook, și pe pagina sa oficială, unde e apreciată de puțin peste 2450 de internauți.

Mesajele unioniste, anunțurile despre apariții media și replicile politice constituie majoritatea dintre postările virtuale ale paginii. Ana Guțu evită mesajele cu referire la viața sa privată, cel mai des pozând alături de mediul academic, artiști și comunitățile unioniste.

 

Foto: Facebook.com