sursa foto: euronews.com

În 2025, companiile din întreaga lume au redus aproximativ 1,1 milioane de locuri de muncă, cel mai mare număr înregistrat de la pandemia de COVID-19. În acest context, Inteligența Artificială (IA) a fost responsabilă doar pentru circa 55.000 de concedieri, adică mai puțin de 1% din total.

Cele mai multe reduceri au avut loc în sectorul tehnologic. Marile companii IT au concediat mii de angajați, invocând „optimizarea” și „modernizarea” activității, menționând doar incidental rolul IA. Spre exemplu, în iunie, înainte de reducerile de personal, CEO-ul Amazon, Andy Jassy, a spus că IA ar putea reduce nevoia de oameni pentru anumite roluri. Totuși, după concedierea a 14.000 de angajați în octombrie, el a declarat că „decizia nu a fost determinată de IA – cel puțin deocamdată”.

Unele companii, precum Salesforce, recunosc că până la 50% din muncă este deja realizată cu ajutorul IA. În realitate, însă, impactul tehnologiilor este mai des vizibil prin înghețarea angajărilor noi, mai ales pentru pozițiile de început, decât prin concedieri masive.

Un studiu al MIT arată că 95% dintre organizațiile care au investit în IA nu au obținut încă beneficii financiare semnificative. Mai mult, raportul Challenger, Gray & Christmas indică că principalele cauze ale concedierilor au fost restructurările, condițiile economice și deciziile guvernamentale, mult mai frecvent decât implementarea IA.

În industria producătoare, de exemplu, aproape 60.000 de locuri de muncă au fost pierdute în 2025, dar aceste reduceri nu au nicio legătură cu IA, chiar dacă sectorul a cunoscut investiții masive în centre de date.

Analistii subliniază că, chiar și atunci când companiile invocă IA ca motiv al concedierilor, deciziile sunt luate de conducere, ținând cont de costuri, profit și situația economică, și adesea reflectă angajări excesive anterioare sau dificultăți economice.

Distribuie articolul: