Invitată la Podcastul ZdCe, directoarea Agenției de Investiții, Natalia Bejan, a explicat de ce branduri internaționale precum Zara, IKEA sau Decathlon nu au deschis magazine în Republica Moldova. Ea a precizat că Agenția se concentrează pe atragerea investițiilor în producție, nu doar pe deschiderea de unități comerciale ale marilor branduri.

 

Potrivit Nataliei Bejan, prezența unor companii mari, precum IKEA, este benefică pentru consumatori, însă obiectivul strategic al țării trebuie să fie atragerea investițiilor care creează valoare adăugată în Republica Moldova, transmite Știri.md.

„Sunt foarte multe persoane care vor spune că nu-și doresc că aceste rețele să vină în Republica Moldova, pentru că noi nu ne dorim, pe partea de investiție… Nu ne dorim pur și simplu să vină și să vândă în Republica Moldova. Noi ne-am dorit ca ei să vină și să producă în Moldova. Să vină IKEA nu doar cu un magazin. (…) Noi ar trebui să spunem: „Haideți ca nu știu care scaune, care se vând în toată IKEA, în toată lumea, să fie produse la noi la Ungheni”, de exemplu. Asta ar trebui să fie scopul nostru”, a declarat directoarea.

Natalia Bejan a subliniat că deschiderea unui magazin aduce unele beneficii economice, însă nu generează dezvoltare structurală: „Eu înțeleg că pentru consumatori, și pentru mine ca consumator, aș vrea să am mai multe branduri în Republica Moldova pe care să le procur, dar trebuie să înțelegem că nu este investiția în fortificarea economiei țării”.

Totodată, Bejan a avertizat că astfel de rețele pot crea presiune asupra companiilor locale și pot mări ponderea importurilor. „Noi cu siguranță nu suntem organizația mandatată să atragem importuri. Cred că nu există la nivel de Guvern strategii că „hai să aducem importuri”, doar pentru ceea ce chiar ne lipsește”, a precizat ea.

Directoarea Agenției de Investiții a reiterat că prioritatea instituției rămâne atragerea investitorilor care deschid fabrici, creează locuri de muncă și extind exporturile Moldovei.

 

Distribuie articolul: