Pe când elevii pleacă acasă, în multe școli din Moldova lumina din cancelarie rămâne aprinsă până târziu. Profesorii nu mai stau la catedră, ci printre teancuri de hârtii, planuri și fișe de evaluare. Vocația lor este să predea, dar birocrația le fură timpul și energia: în loc să lucreze cu elevii, completează zilnic rapoarte, registre și planuri individualizate.

 

„Este o problemă esențială în sistemul nostru educațional și în loc să ne centrăm pe activitatea cu elevul, noi practic trebuie să cumulăm aceste două activități, pentru că, dacă prima jumătate a zilei noi împreună cu colega mea pentru că suntem două cadre didactice de sprijin în această instituție, activități educaționale, terapie, etc, a doua jumătate a zilei ne revine pentru completarea documentației, ceea ce ține de planul asistiv, de asistență personale, cu care lucrăm nemijlocit, fișa de monitorizare, fișa de progres care se completează și semestrial și lunar, rapoarte de progres, semestrial, anual, planul săptămânal al cadrului de sprijin”, spune Ana Stelea, cadru didactic de sprijin, I.P.G. „Hâjdieni”, Glodeni, transmite  tvn.md.

„Personal, nu aș spune că ne ajută, ele sunt pentru cineva aceste rapoarte, nouă pentru elevi nu servesc pentru niciun bun, eu cred că, este de-ajuns să avem plănuirea la lecții, cu toate că noi deja o avem în cap, numai ne uităm la temă și deja după practică de atâția ani, nici nu ne trebuie scrisă pe hârtie, celelalte rapoarte le-au mai simplificat acum, mai înainte erau mai multe, acum mai mult sunt pe baza directorilor lăsate, la noi le-au mai lăsat”, precizează Mariana Pogor, profesoară, I.P.G. „Hâjdieni”, r-nul Glodeni.

Chiar dacă, potrivit cadrelor didactice, unele controale s-au mai redus, documentația rămâne voluminoasă.

„Cadrele didactice într-adevăr, au nevoie de o motivație intersecă, au nevoie ca ele să existe, au nevoie de un salariu motivant pentru a nu alerga două-trei instituții de a-și face un salariu decent, au nevoie să poată să-și trăiască viața personală, pentru că, toți colegii au familii, toți dețin acasă și o mică gospodărie, pentru că suntem cadre didactice din mediul rural, și încearcă să se împartă între aceste trei activități și încearcă să le reușească pe toate”, menționează Daniela Grama, directoarea I.P.G „Hâjdieni”, r-nul Glodeni.

Ministrul Educației, Dan Perciun, a declarat că în ultimii ani au fost făcuți pași importanți în direcția debirocratizării, atragerii tinerilor specialiști și echilibrării sarcinii didactice, însă subliniază că este nevoie de o discuție publică sinceră despre starea de bine a profesorilor, supraaglomerarea claselor și implementarea reală a educației incluzive, pentru ca sistemul să poată răspunde cu adevărat nevoilor celor din interior.

Distribuie articolul: