Serviciul 112 testează un sistem inovator care anunță automat dispeceratul în caz de accident rutier grav, chiar și atunci când victimele nu pot vorbi. Apelul va fi însoțit de informații esențiale – locația exactă, numărul de pasageri și detalii despre vehicul. „Este un pas major spre intervenții mai rapide și salvarea de vieți”, afirmă operatorii 112, care gestionează zilnic zeci de situații critice.

 

În prezent, proiectul se află în faza de testare și este realizat în proporție de 60%. Odată finalizat, până în 2027, acesta va permite transmiterea unui apel de urgență în caz de accident grav, direct din mașină, fără ca persoana implicată să formeze manual numărul 112, transmite  jurnaltv.md.

„Ne-ar fi foarte binevenită această localizare imediată și ne-ar ajuta în scopul nostru principal pe care îl avem la 112, să salvăm viețile oamenilor”, a menționat Aliona Morogai, șef de schimb Serviciul 112.

Tehnologia eCall detectează un accident rutier și inițiază imediat un apel la 112, chiar dacă pasagerii nu pot face acest lucru.

„Referitor la apelurile eCall, ele sunt foarte importante, ele vin în baza programului special din mașină care este instalat, sunt două metode prin care se poate de apelat. Prima este prin butonul SOS, oamenii când ajung într-o situație de criză, într-o situație de urgență, apelul intervine peste câteva secunde și vine la noi în sistem. Noi răspundem și automat luăm legătura cu persoana”, a declarat Ion Suruceanu, operator Serviciul 112.

Până la implementarea completă a acestui sistem, operatorii folosesc localizarea transmisă de telefoanele mobile. Chiar dacă nu este întotdeauna perfectă, ea oferă suficiente indicii pentru ca echipele de intervenție să ajungă la locul cu pricina.

„Ceea ce ține de localizările pe care le avem acum, sunt niște localizări care vin de la dispozitivele pe care le au toți cetățenii, de la telefoane. Sunt de localizare exactă, dar și pe o arie mai desfășurată, ele sunt foarte utile pentru noi, pentru că noi, neavând datele sau locul, persoana uneori nu poate să vorbească, păi deja în mare măsură cunoaștem adresa unde să trimitem”, a menționat Anatol Gârneț, operator Serviciul 112.

Sistemul eCall vine tocmai sa asigure un nivel ridicat al siguranței rutiere.

„De ce este important acest proiect? În primul rând, cetățenii vor putea alerta Serviciul 112 în situații grave, spre exemplu în situații de accident rutier grav, unde sunt implicate mai multe persoane sau mai multe mașini și imposibilitatea de a comunica prin apel telefonic. Sistemul eCall va permite ca să fie semnalată automat această urgență, alertând 112. Astfel, când va fi apelul de urgență, operatorul va primi informații referitoare la datele spațiale, localizare”, a declarat Ana Carpovici, comunicator Serviciul 112.

Până în 2027, Republica Moldova va avea un sistem de urgență compatibil cu standardele europene, datorită unui proiect implementat în parteneriat cu Uniunea Europeană. Bugetul total al proiectului, alocat întregului consorțiu format din 38 de beneficiari din opt state membre ale Uniunii Europene și șase parteneri asociați din patru țări, este de 19,2 milioane de euro.

 

Distribuie articolul: