Alexandru Ciolac, activist și vlogger, a realizat o investigație amplă și captivantă pentru a testa corectitudinea benzinăriilor din Chișinău și Călărași. Scopul experimentului? Să afle dacă șoferii primesc, într-adevăr, cantitatea de carburant pentru care plătesc.

 

Pentru a elimina orice dubiu, echipa a modificat un vechi Ford Transit cu un rezervor personalizat și a folosit un recipient de măsurare special, certificat, testând alimentarea în cele mai populare rețele (stații din sectorul Rîșcani) și la o stație din Călărași, cunoscută în trecut că oferea cele mai atractive prețuri din toată țara, scrie autoblog.md.

Rezultatele experimentului nu sunt surprinzătoare, însă oricum ridică niște întrebări despre practicile unor operatori chiar și în 2025.

Vezi Aici rezultatele experimentului.

Pregătirea meticuloasă a experimentului

Pentru a asigura acuratețea, echipa a modificat o mașină din parcul unui partener, instalând un rezervor personalizat de 30 de litri cu un robinet pentru scurgere precisă. Motorul microbuzului a fost alimentat dintr-o canistră ascunsă sub capotă, astfel încât combustibilul din rezervorul principal să poată fi măsurat cu exactitate.

Recipientul de măsurare a unui volum de 10 litri a costat peste 6000 de lei și a fost certificat la Institutul de Metrologie și Standardizare pentru a fi valid eventual în instanță. Rezervorul a mai fost „udat” cu motorină pentru a preveni absorbția. Mai mult, Alexandru s-a ”deghizat” pentru a nu atrage atenția operatorilor.

„Am modificat mașina ca să măsurăm exact ce intră și ce iese. Totul e la gram.”

Rezultatele testelor: Cine livrează corect?

Echipa a testat mai multe stații din Chișinău și una din Călărași, măsurând cu precizie cantitatea de motorină livrată pentru 10 litri solicitați. Rezultatele, convertite în grame de un urmăritor care a comentat reportajul (deoarece recipientul afișează în cm³, echivalent cu ml), au fost următoarele:

  • Rompetrol (Tipografie): +35 cm³ (+29,4 g)
  • Bemol (Circ): −15 cm³ (−12,6 g)
  • NOW (noua stație de lângă Tipografie): 0 cm³ (exact 10 litri)
  • Petrom (Visterniceni): −35 cm³ (−29,4 g)
  • Vento (strada Bucovinei): +50 cm³ (+42 g)
  • Lukoil (Albișoara, test 1): −160 cm³ (−134,4 g)
  • Lukoil (Albișoara, test 2): −150 cm³ (−126,0 g)
  • Lukoil (Visterniceni): −90 cm³ (−75,6 g)
  • Topoil (Călărași): −280 cm³ (−235,2 g)

Majoritatea stațiilor au avut deviații minore, în limita toleranței de ±50 g pentru 10 litri (0.5% conform standardelor internaționale). Vento și Rompetrol au livrat chiar mai mult, iar NOW a fost exact. Însă Lukoil și Topoil au arătat subalimentări destul de semnificative.

În viitor se planifică un experiment similar cu benzină, în timp ce internauții cer și un test al calității carburantului comercializat în Republica Moldova.

Distribuie articolul: