Consiliul Suprem de Apărare al României (CSAT) a declasificat documente de la instituțiile de apărare și securitate vizând campania de pe TikTok a candidatului la Președinție Călin Georgescu. Informațiile prezentate de SRI, SIE, STS și Ministerul Afacerilor Interne, în ședința din 28 noiembrie, vorbesc inclusiv despre bani, TikTok recunoscând că a încasat pentru campania lui Georgescu 381.000 de dolari. Creșterea conturilor care l-au promovat pe acesta nu a fost organică, iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către ”un actor statal”, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, arată documentele.

SRI a informat că rețeaua de 25.000 de conturi prin care era promovat Călin Georgescu a devenit foarte activă cu două săptămâni înainte de alegeri. Peste 700 de conturi au fost create din 2016 şi au avut o activitatea redusă până pe 11 noiembrie 2024. Ofițerii SRI au constatat cǎ modul de operare era menit sǎ îngreuneze identificarea conturilor ce aparțineau rețelei.

În document se menționează că activitatea conturilor de TikTok a fost organizată pe Telegram, unele grupuri fiind înființate încă din 2022, scrie Adevărul.

SRI punctează și aspecte referitoare la mecanismele de finanțare a campaniei electorale, confirmând implicarea lui Bogdan Peschir în finanțarea promovării lui Călin Georgescu. Mai exact, potrivit informațiilor transmise de TikTok către SRI, acesta ar fi plătit peste 380.000 de dolari unor conturi care îl promovau pe candidatul independent,  prin aplicația FameUP.

Serviciile de informații menționează și un număr mare de atacuri cibernetice rusești asupra sistemelor AEP, peste 85.000, anterior alegerilor. Atacurile au continuat și în ziua scrutinului, fiind utilizate sisteme informatice din 33 de țări.

Informarea transmisă de SIE arată că Rusia a interferat în procesele electorale ale mai multor state, context în care a făcut cercetări sociologice pentru a identifica vulnerabilități și capacitatea de răspuns a statelor. În cadrul acțiunilor, s-ar pus accent pe agresiunea informațională, propagandă și utilizarea inteligenței artificiale.

„În spațiul online occidental, Rusia a depus eforturi constante pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audiență, prin extinderea infrastructurii online și diversificarea tehnicilor de răspândire a narativelor (pro)ruse“, explică SIE.

Mai mult, se menționează interesul Moscovei pentru creșterea candidaților pro-ruşi, de extremă dreapta, antisistem, pacifiștilor și reprezentanților mișcărilor naționaliste, extrema dreaptă fiind receptivă față de Moscova și pe un trend ascendent.

Totodată, informarea SIE face referire la faptul că România este perceput de Rusia drept un stat inamic și precizează că situația politică din România a fost abordată în cadrul emisiunilor

televiziunilor rusești, talk-show-uri la care s-a lansat ideea că forțele pro-ruse din România ar putea obține peste 30% la alegerile parlamentare.

Propaganda rusă a vizat România în 2024 indirect, prin apartenența la NATO, și direct, prin dezinformări și încălcări ale spațiului aerian al țării, susține SIE. Mesajele de propagandă au vizat divizarea societății pe tema ajutorului acordat Ucrainei, legat de controlul NATO/SUA asupra țării și amplificarea neîncrederii populației în capacitatea de răspuns a NATO.

Tehnicile folosite, arată serviciul de informații, au fost utilizarea de mesaje foto-video a căror veridicitate este greu de probat și rostogolirea în masă prin aproximativ aceleași conturi, pe multiple rețele de socializare.

Ce date a transmis MAI

Peste 100 de influenceri, cu aproximativ 8 milioane de urmăritori, au fost manipulați să îl promoveze pe Călin Georgescu, transmite MAI, pe modulul folosit și în Republica Moldova, pentru promovarea candidatului pro-rus. TikTok nu a respectat legislația, arată ministerul de Interne, aspecte constatate și de serviciile de informații, context în care, în intervalul 13-26 noiembrie Calin Georgescu a ajuns pe locul 9 mondial în topul trendurilor de promovare a conținutului, cele mai multe vizualizări fiind înregistrate după primul tur al alegerilor.

Documentul MAI mai arată că a fost identificat un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă, scrie G4media. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” și este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina.

Distribuie articolul: