Mașinile vechi care circulă pe drumurile naționale au un impact negativ semnificativ asupra sănătății publice și a mediului. Aproximativ 250.000 de vehicule au o vârstă cuprinsă între 20 și 30 de ani, iar peste 350.000 sunt mai vechi de trei decenii, generând emisii extrem de poluante.

Iuliana Cantaragiu, consilier prezidențial în domeniul mediului și al schimbărilor climatice, menționează că, în contextul procesului de aderare la Uniunea Europeană, R. Moldova nu va interzice importul mașinilor vechi, dar intenționează să limiteze vechimea acestora și să implementeze programul „Rabla”, scrie Radiomoldova.md.

„Singura metodologie a noastră de acum este limitarea numărului de ani. Trebuie într-adevăr de modificat cadrul legal. În momentul când se introduce taxa pe carbon, și în procesul când faci revizia tehnică, asta este o metodologie când pui în sarcina proprietarului de automobile să se gândească ce să facă, să își schimbe mașina sau să investească în ea pentru a avea emisii mai mici. Și program, în paralel, pe care trebuie statul să îl dezvolte, de gen „Rabla”. În procesul de aderare la UE să fie fonduri pentru a dezvolta astfel de programe. Nu există o legătură între integrarea europeană și interdicția de-a importa mașini vechi. N-a existat un astfel de mecanism în nicio țară care a aderat la UE”, a menționat Iuliana Cantaragiu.

Tot mai multe mașini care nu corespund standardelor Uniunii Europene ajung în R. Moldova, deoarece țara a permis importul de piese uzate și vehicule accidentate. Acest fenomen se amplifică, susține expertul auto Constantin Mihalachi.

El consideră că ar fi necesar un program similar celui din România, care să permită casarea autovehiculelor vechi. De asemenea, statul ar trebui să ofere facilități pentru a stimula achiziționarea de mașini mai puțin poluante. Alte măsuri ar trebui să vizeze și dezvoltarea transportului public.

„Ar fi o sumedenie de programe care ar putea să îmbunătățească starea mașinilor de pe drumuri. Sau cel puțin să facem o diferență dintre mașinile vechi și mai noi, la fel cum este în UE – cele mai vechi achită asigurări mai scumpe, taxe. Astfel omul este stimulat să n-o mai țină mulți ani, dar să o caseze și să ia o mașină mai nouă pentru a achita taxe mai ieftine. Înțelegem că sunt oameni care nu-și pot procura altă mașină decât cea pe care o au. Putem să gândim un program similar celui din România, numit „Rabla”. Îndemnăm oamenii să cumpere o mașină mai nouă sau să circule cu transportul comun”, a spus Constantin Mihalachi.

Pe de altă parte, ecologiștii atenționează că importul mașinilor mai vechi de cinci ani trebuie interzis. Or, spun ei, impactul negativ al vehiculelor asupra mediului este semnificativ. Ecologistul Anatolie Prohnițchi a precizat că aerul în R. Moldova este foarte poluat, mai ales în municipiul Chișinău, iar 90% din poluatori sunt mașinile.

„Mașina veche poluează foarte mult mediul. Problema este că mașinile când sunt aduse în țară nu sunt testate ce emit. Cândva au fost așa posturi de verificare, dar au fost învinuite de luare de mită. Acum sunt testate mașini la stațiile de testare private, dar acestea nu au utilajul necesar ca să testeze calitatea gazelor de la mașini. La noi este un cimitir de mașini poluante. Din păcate, la noi nu este Proiectul „Rabla”, care este în alte țări, dai mașina veche, poluantă – îți dă circa o treime din cost și procuri altă mașină la standardele normale. În R. Moldova noi nu avem un sistem de testare a aerului, însă situația este drastică. Problema trebuie de soluționat și trebuie să luptăm pentru asta”, afirmă Anatolie Prohnițchi.

În țările dezvoltate, termenul limită pentru exploatarea mașinilor este 5-7 ani, precizează ecologistul Vladimir Garaba.

„Automobilele sunt foarte toxice dacă au un grad de uzură mare. De aceea, din Europa vând mașini țărilor sărace și se debarasează de ele. Noi, moldovenii cumpărăm la un preț mic, însă influențăm serios asupra mediului înconjurător. Gradul de îmbolnăvire a populației, disconfortul, poluarea crește pe an ce trece”, a menționat Vladimir Garaba.

În prezent, potrivit unei legi care a intrat în vigoare la mijlocul lunii trecute, sunt prevăzute taxe de poluare mai mari pentru proprietarii de automobile cu emisii ridicate. Deocamdată, suma amenzilor nu a fost stabilită, iar din acest motiv legea nu poate fi aplicată.

Datele Agenției de Mediu arată că, în prezent, sursa principală de poluare a aerului în R. Moldova este transportul auto, cu peste 90% din totalul emisiilor. Și totuși, în 2023, potrivit informațiilor oficiale, au fost importate cu aproape 32% mai multe autoturisme decât în 2022. Dintre acestea, 74% erau fabricate până în anul 2020.

„Aerul din Chișinău este poluat cel mai mult în urma emisiilor gazelor de eșapament. La noi sunt în vigoare doar gosturi învechite, din anii 80, care erau valabile doar pentru automobilele produse în anul 60-70-80. Respectiv, automobilele moderne emană mult mai multe substanțe și nu putem să le verificăm după gosturile anilor 80. Suntem în așteptarea standardelor euro, și în colaborare cu mai mulți donatori externi pentru a ne echipa cu echipament, pentru a putea verifica corect și obiectiv transportul auto din țară și oraș. Dispunem de echipament învechit, nu face față motoarelor moderne”, a specificat Vlad Jăpălău, șef al Serviciului operativ investigații ecologice de la Agenția de Mediu.

Potrivit datelor Agenției Servicii Publice, din cele 1,2 milioane de vehicule înregistrate, majoritatea au un termen de utilizare de mai bine de 20 de ani și este necesară scoaterea lor din uz.

Uniunea Europeană și-a propus ca din 2035 să nu mai producă mașini cu motoare cu ardere internă, obiectivul fiind de a accelera trecerea la vehiculele electrice și combaterea schimbărilor climatice.

Potrivit medicilor, o treime din totalul deceselor cauzate de accidente vasculare cerebrale, cancer pulmonar și boli de inimă sunt provocate de toxinele din aer.

Distribuie articolul: