CINE?

Artur Gurău – specialist în legaltech, dezvoltare exponențială, comunicare strategică, startups, influence marketing și în event marketing. Este licențiat în drept economic cu tema de cercetare „Fundamentarea legală a deciziilor cu ajutorul inteligenței artificiale”, USM.

Numele său a devenit cunoscut, în special, odată cu Rockit Conference. Este și antreprenor. Codezvoltă Voteme.app și Influence.md, oferind inclusiv consultanță pentru mai multe organizații, printre care și Agenției de Guvernare Electronică. Mai nou, realizează „Podcastul Mai Departe cu Artur Gurău”, unde scoate în evidență oameni și idei noi din domeniile inovației, tehnologiei și creativității.

Pe lângă Campion al Schimbării, deține premiul de blogger al anului. A câștigat primul Startup Weekend Moldova și a fost recunoscut cel mai bun absolvent al programelor de schimb în SUA în 2016.

DE CE ESTE CAMPION AL SCHIMBĂRII?

Rockit Conference este o activitatea de impact în Moldova care are parte de o recunoaștere și apreciere, deși este primul an în care nu a avut loc. Sunt crize și este important să fim atenți la ce e necesar cu adevărat de făcut și nu că „it’s nice to have it” (tr. este bine să avem). Doi. Promovarea și punerea în aplicare a votului online, încercând să inovăm într-un domeniu unde nu este foarte transparent. Și desigur gluma pe care am spus-o și la eveniment despre podcast. Dacă faceți ceva interesant, make sure that it’s on YouTube (tr. asigurați-vă că este pe YouTube).

POVESTEA PERSONALĂ

Artur Gurău poartă multe și diverse hats (tr. pălării). Când era elev, își scria în caiet că vrea să aibă o serie de companii. Niciodată nu se gândea să facă un singur lucru. Îi place să descopere talente, oameni, oportunități și, mai ales, soluții.

„Eu am ajuns să lucrez în digital marketing, dar nu mi-am propus să devin cel mai bun digital marketer din Moldova. Eu pur și simplu am făcut asta, pentru că era ceva prin care mă manifestam, îmi satisfăceam curiozitatea și ajutam oamenii să rezolve o problemă. În orice activitate trebuie să înțelegi exact de ce o faci, așa cum scrie și în cartea „Start with Why” (autor: Simon Sinek). Odată ce-ți definești bine misiunea, ai un filtru în baza căruia faci alegerile ulterioare. E important să determini miezul problemei, să setezi obiectivele, pentru că după asta, cu foarte multă muncă, să găsești o cale.

Cu toate că sună pompos, îmi place să cred că, de fapt, sunt creator de echipe și echipele astea sunt câteodată companii, câteodată organizații… Când creez o echipă, scopul acesteia este să aducă venit, dar să aibă și impact. Pe de o parte. Pe de altă parte, sunt creator de idei. Vin cu idei de campanii. Am lucrat cu multe organizații, ajutându-le să comunice un pic mai deosebit, mai nestandard”.

Nu se consideră un om de afaceri de mare succes, pentru că nu pune accent pe venit. S-a focusat mereu pe rezolvarea problemelor concrete și și-a propus să fie și un exemplu. În plus, este de părere că nu este puternic cel ce are succes, dar e puternic cel ce cade și are capacitatea să revină.

„Nu-mi place o caracteristică a moldovenilor, probabil e specifică est-europenilor – parcă nu ne ajunge curaj sau nu avem încredere în forțele noastre și așteptăm pe cineva de peste hotare să rezolve. Din experiența mea, oamenii de peste hotare au partea lor de adevăr, ei nu cunosc contextul local. Tu, fiind pe loc, ești cel mai în măsură să iei decizii. … Spre exemplu, eu aveam nevoie de un eveniment ca Rockit Conference”.

Rockit Conference a fost un knowhow în Republica Moldova. A adus peste 200 de experți internaționali, reușind să pună în valoare și poveștile de acasă. Un program Rockit complet digital a avut loc în mai 2020 ca reacție la pandemia Covid-19.

„Am organizat 10 conferințe, printre care o ediție în Varșovia, la care au participat reprezentanți din diaspora. Asta ne motivează să gândim cum putem dezvolta mai departe programul pentru diaspora din Europa și SUA. De programele Rockit s-au bucurat peste 3500 de participanți diferiți, a inspirat mai multă lume să se dezvolte, să învețe, să facă pași importanți în carieră, cum ar fi să lanseze un startup și să renunțe la jobul care nu le aducea nicio satisfacție.

Printre impedimente este finanțarea redusă, ceea ce m-a determinat să finanțez deseori diferența în bugetul de organizare; retincența companiilor IT față de antreprenoriat, pentru că ele sunt interesate în talent pentru business-ul de outsource și monopolizarea resurselor de finanțare care vine de la donatori, cum sunt USAID sau Amabasada Suediei, de către organizații care preferă să lanseze propriile programe, pe cele existente pe piață percepându-le drept competitori”.

Codezvoltă Voteme.app, o platformă de alegeri online pentru uniuni, asociații, sindicate și partide. A fost utilizată deja de MITP, ATIC, Uniunea Avocaților și alte comunități mai mici pentru procesul intern de luare a deciziilor.

Nu este un produs mass market, dar clienții noștri sunt organizații foarte mari cu sute și mii de membri. Avem o misiune pe termen lung. Nu vrem să facem doar niște bani, dar vrem să democratizăm democrația. Acum, cu ajutorul tehnologiei, asiguri incluziune și transparență. Am fost contactați de Comisia Electorală Centrală cu care am discutat despre un pilot. Să zicem că avem de organizat un referendum într-o localitate. În mod obișnuit există procedura complicată, dar având platforma noastră, primarul află cu mult mai repede și mai ieftin răspunsurile localnicilor”.

Foarte multe activități pe care le face acum omul, vor putea fi făcute de calculator. Însă care sunt cele mai bune practici de utilizare a tehnologiei în luare deciziilor și în ce cazuri nu este bine să automatizăm, s-a întrebat Artur Gurău. De aceea, pentru tema tezei sale de licență, susținută câțiva ani mai târziu de la absolvirea facultății, a studiat despre inteligența artificială. A venit cu practici care pot fi aplicate în Republica Moldova pentru a reduce birocrația și corupția.

„Sunt unele domenii care trebuie schimbate din rădăcină – autorizațiile de construcții. Nu cred să avem anumite evoluții acolo. Dacă digitalizezi câteva proceduri care sunt viciate, se mărește problema, dar dacă digitalizăm tot, atunci merită. Acum deciziile oamenilor de a permite sau nu o construcție sunt arbitrare. Se închid ochii, se fac excepții. Dar când sunt reguli, că aici e pădure și nu se contruiește, atunci gata”.

Un alt proiect pe care-l dezvoltă este Influence.md. Prin el ordonează și simplifică colaborarea cu creatorii independenți de conținut cu contracte corecte și semnate digital. Este vorba de aproape 40 creatori din cei 150 de pe piață. „Simplificăm lucrul creatorilor, aducem ordine în proces într-un domeniu care trezește curiozitate, dar unde mulți nu știu cum asta se face”.

Se consideră Artur Gurău un influencer în Republica Moldova? „Nu contează ce cred eu, contează ce poți să faci. Eu am cunoscut câțiva oameni, am trecut prin experiențe și am învățat că dacă ceva nu-ți place, chiar ai puterea să influențezi și să schimbi lucrurile. În viața mea, am identificat anumite probleme la care am venit cu soluții concrete și am influențat lucrurile”.

La un moment dat, s-a gândit că ar fi bine să aibă discuții despre startup-uri, inovații, tehnologii, transformare digitală, guvernare electronică și altele nu doar o dată pe an la Rockit, dar mai des. Așa a fost lansat podcastul „Mai departe cu Artur Gurău” despre care recunoaște că-l face mai mult pentru sine.

„Trebuie să existe un echilibru. Ce înseamnă să fii fericit la sfârșitul vieții? Este să răspunzi că ai fost balansat, nu a avut de suferit nici partea personală, care înseamnă nu doar familia, dar și pasiunile. Oamenii des se bagă în lucru și uită ce-i face să se simtă bine. E o călătorie sau mai bine-zis un joc. Un alt concept din cartea „The Infinite Game” (autor: Simon Sinek) spune că atât timp cât ești în joc înseamnă că ai câștigat”.

TREI LUCRURI PENTRU A SCHIMBA REPUBLICA MOLDOVA SPRE BINE

  • Autoperfecționarea continuă. O abilitate care moldovenilor le trebuie foarte tare este să se racordeze la realitatea vieții.
  • Gândirea globală. De regulă ne gândim doar la noi, dar asta este o strategie pe termen scurt. Avem nevoie ca tot ce facem, să fie într-un context colectiv, inclusiv când pornim afaceri. Și dacă este o problemă socială, să încercăm să o rezolvăm cu multă muncă. Să facem lucrurile de jos în sus.
  • Moldovenii nu îndrăznesc să viseze ambițios. Scuze de comparație, dar există experimentul cu puricii într-un borcan care, după ce scoți capacul, continuă să sară la aceeași înălțime. Trebuie să încercăm să experimentăm, să nu așteptăm indicații, și o să fim plăcuți impresionați de ce putem să facem.

Champions of Change este un proiect implementat de Laboratory of Initiatives for Development, cu sprijinul Friedrich Naumann Foundation Romania and Moldova. Opiniile exprimate aparțin vorbitorilor și nu reflectă neapărat poziția FNF și LID Moldova.

Distribuie articolul: