Vladimir Plamadeala este antrenorul, profesionalismul căruia se reflectă în forma sa fizică. Este convins că oamenii au inventat în zadar super secrete legate de pierderea kilogramelor în plus, sportul practicat cu regularitate și alimentația echilibrată fiind cele mai importante reguli de respectat pentru armonia deplină.

Tânărul antrenor practică programele individualizate de sculptare a musculaturii, iar Cristina Scarlat este clienta sa din luna octombrie a anului trecut. I-am surprins în timpul unui antrenament tradițional și nu am ezitat să „furăm” de la Vladimir câteva remărci sincere, legate de slăbitul la sală.

Cristina Scarlat a declarat război durerilor de spate și kilogramelor în plus!

Vladimir, experiența ultimilor ani arată un interes sporit al oamenilor față de sport. Cine sunt, totuși, cei care aleg să vină mai des la sală?

Astăzi vin la sală femei și bărbați, în proporție egală. Dacă înainte femeile vedeau sălile de sport drept niște locuri strict masculine, în care niște bărbați musculoși ridică greutăți, astăzi sălile ocupă o altă poziție în percepția femeilor, sunt locuri prietenoase spre care se îndreaptă cu plăcere. Uneori chiar vin mai multe femei decât bărbați.

2

Ce fel de echipamente apreciezi, de obicei, în timpul ședințelor de sport?

Cu cât mai puține haine porți la sală, cu atât e mai bine. Îmi plac mai mult hainele sintetice, pentru că provoacă o transpirație mai intensă. De obicei, hainele din bumbac absorb transpirația și se lipesc de corp. Recomand tipul de pantofi sport închiși, care acoperă laba picioarului și au talpa dură, pentru a nu provoca durere în timpul așezărilor și săriturilor.

În rest, trebuie să aveți prosop, apă și atât.

Povestește-ne despre colaborarea ta cu interpreta Cristina Scarlat. Ce obiectiv urmăriți împreună și ce grupuri de exerciții practicați?

Cristina are o atitudine foarte serioasă față de antrenamente. Se străduiește foarte mult și execută tot ce i se cere. Există cazuri în care muncesc cu oameni care se plâng că nu le place să facă una sau altă mișcare. Cristina, din contra, cere efort tot mai mare. E foarte vesel să muncești împreună cu ea. Atunci când nu mai e lume în sală, includem muzică instrumentală clasică și o ascultăm împreună.

Obiectivul nostru e modul sănătos de viață și autoperfecționarea. Cristina are foarte mult de lucru la serviciu și e foarte greu să realizăm un orar, dar ne străduim. La fiecare antrenament solicităm de toate grupurile de mușchi.

Nu-i recomand și alt sport afară de cel la sală, pentru că e solicitată destul aici, la fel și la muncă. Ne antrenăm de minim 3 ori pe săptămână (până la 4-5), în funcție de programul ei. Face sport cam 1h – 1h și 20 min împreună cu încălzirea, cardio și restul exercițiilor.

11

Mărturisește-ne câteva canoane alimentare pe care le recomanzi oamenilor ce aleg un mod echilibrat de viață, cu mult sport.

Recomand de fiecare dată evitarea produselor care conțin zahăr și făină. Asta conțin 99% dintre cele mai periculoase produse. Cel mai mult se recomandă proteina animală, care e mai apropiată de cea umană, apoi multe legume, fructe, iar ca și surse de carbohidrați – terciurile.

Renunțați la produse de patiserie. Mâncarea preparată la noi, de regulă conține foarte multe calorii și puține substanțe nutritive și proteine benefice. Are voie să mănânce cu 1-1,5 ore înainte de antrenament. Stomacul trebuie să fie pregătit și nicidecum înfometat. Cu cât mai multă apă se consumă pe parcursul zilei, cu atât e mai bine. Cu cât mai mult ne apropiem de vară, cu atât mai mult transpirăm și avem nevoie de apă.

Există o regulă strictă de respectat pentru oamenii care aleg să frecventeze sala?

Persoanele care aleg să vină la sală, nu trebuie să se suprasolicite. Cel mai important este să nu începi prea rapid. Trebuie să lucrezi treptat, nu să renunți la sport timp de o săptămână și să reîncepi brusc. Nu recomand sportul la sală sau fitness ul pentru tinerii de până la 16 ani. Avem și oameni de până la 70 de ani, care fac sport cu regularitate.

7

Ce accente pun antrenorii în special la capitolul „sport recomandat femeilor”?

Antrenamentele pentru femei abodează cel mai mult zona picioarelor, feselor și abdomenului, care presupun cea mai mare parte a mușchilor. E un mit faptul că femeile nu trebuie să-și antreneze bicepșii. Accentul se pune în funcție de proporții: fiecare are anumite puncte slabe. Musculatura, la femei, crește foarte greu. Femeile au mai puțini hormoni masculini, care răspund anume de creșterea musculaturii. Cu cât mai mult îți sculptezi mușchii, cu atât e mai bine.

Femeile nu pot deveni foarte musculoase fără a consuma steroizi, dar nu recomand consumul de steroizi, nu este nevoie.

Cea mai bună alegere pe care o puteți face este alimentația corectă: minim 3 mese pe zi (până la 5 și mai mult, în porții mici). Dacă ea lipsește, se recomandă alimentele pentru sportivi. Nu există super secrete legate de slăbire, trebuie doar să faci sport regulat, să te alimentezi corect și să te odihnești, atât.

10

A fost identificat un exercițiu fizic care poate activa toți mușchii în același timp?

Probabil nu, dar atât femeilor și bărbaților, le recomand genuflexiunile. Mai mult de 60% din musculatură îi constituie mușchii picioarelor. Afară de picioare, așezările antrenează mușchii abdomenului și zona spatelui. Bărbații ignoră așezările și încep cu antrenarea bicepșilor – unii dintre cei mai mici mușchi din organism. După vârsta de 40-50 de ani, încep să-și piardă masa musculară anume de pe picioare. Până la această vârstă, e de dorit să vă antrenați picioarele cât mai bine posibil!

Vladimir, îți mulțmim!

Foto: Dana Tcaciuc