Victoria Roșca are un parcurs tipic unui student sârguincios, al unui angajat perseverent și al unei personalități care abia  creionează aspirațiile. Are și de unde se inspira, deoarece preferă biografiile marilor personalități ale lumii și filozofia, încercând să o pună în practică în procesul de Guvernare Electronică.Victoria ne-a povestit cum funcționează E-Serviciile din Moldova și care este viitorul lor în birocrația și corupția moldovenească.

Profil

Victoria Roșca, 25 ani

Licențiată în Științe Economice (ASEM)

Stagii în Reforma serviciilor publice și promovarea inovațiilor în sectorul public, University of Peking, Beijing, China

Politici și instrumente de dezvoltare durabilă, Yonsei University, Incheon, Republica Coreea de Sud

Victoria Roșca

În Guvern din 2010

Funcția ocupată: coordonator al portalului guvernamental al serviciilor publice la Centrul de Guvernare Electronica (CGE)

Studenta care a perseverat până și după angajare

Am ajuns la Guvern în aprilie 2010, ca să-mi desfășor stagiul de licență în Direcția politici și planificare strategică a Cancelariei de Stat. Cu siguranță nu am fost o studentă ordinară, căci eram prezentă de la opt la cinci seara, zi de zi și m-am implicat activ în activitățile în care eram implicată.  atorită insistenței și perseverenței din timpul stagiului, mi-a fost oferită poziția de consultant în secția coordonare politici a Cancelariei de Stat (unde am activat 7 luni), după care am trecut în echipă Centrului de Guvernare Electronică, unde activez până în prezent.

 Victoria Roșca

Principiile și legile interne i-au dat cele mai mari bătăi de cap

A fost greu să pătrund în principiile și mecanismele de funcționare ale Cancelariei de Stat; a trebuit să depun un efort mare ca să fac cunoștință și să înțeleg legile, regulamentele, actele normative de care se conduce Guvernul în exercitarea funcțiilor sale. Venind la CGE, a fost (și uneori mai este) dificilă trecerea peste rezistență la schimbare a multor funcționari. Pentru mulți încă trebuiesc argumente multe ca să-i convingem și molipsim de ideile inovatoare. E important să nu te descurajezi atunci când nu vezi imediat rezultatul efortului depus și să mai încerci. Important e să nu renunți la proiecte noi când te blochezi în contra-argumente și să încerci să-i convingi pe toți de ceea ce vrei să faci.

Lipsa mustrărilor este tot un succes

S-a întâmplat de câteva ori să zic că gata – plec! Asta pentru că apărea temerea că nu voi putea face față anumitor sarcini. Însă, ca membru al unei echipe, succesele sunt atribuite tuturor, deopotrivă cu eforturile. Unicul succes personal este faptul că am depus efort, am lucrat asupra mea, pentru a mă integra în echipă și deveni o verigă lucrativă în organismul acestei echipe. Pentru un tânăr specialist, faptul că nu are din partea conducerii și colegilor careva observații sau sancțiuni tot poate fi considerat un succes.

 Victoria Roșca

Las orizontul deschis pentru orice creștere profesională

N-am creionat încă anumite preferințe legate de carieră, consider că e prea devreme. Dar sub aspect de conținut, aș vrea să muncesc în acele funcții în care, în primul rând, aș putea aduce un suflu nou și calitate și unde m-aș afla într-un proces continuu de dezvoltare  și perfecționare. Îmi place la șefa mea stilul de conducere: democratic, care stimulează atât activitatea echipei, cât și creativitatea fiecărui membru în parte. Există acel control evident, însă fără a încalcă demnitatea personală a fiecărui subaltern, iar astfel avem loc de manifestare a independenței și a creativității individuale.

Până în 2020 cetățenii trebuie să poată solicita serviciile publice oricând și de oriunde

Guvernul și-a propus să ofere toate serviciile publice în format electronic prin intermediul portalului unic până în 2020. Acolo cetățenii vor putea solicita servicii, aplica semnătura digitală, achita on-line și recepționa documentele la domiciliu. Portalul Guvernamental al Serviciilor Publice (lansat în 2012) este un punct unic de acces pentru toate serviciile publice, prestate atât în mod tradițional, cât și în format electronic, funcționând asemeni unui catalog.  Era digitală în care trăim ne pune la dispoziție o multitudine de instrumente pentru a realiza acest obiectiv, noi doar îl facem posibil.

 La conferinta

De la lansare, peste 150 de mii de persoane au solicitat cazierul on-line

De la lansarea portalului servicii.gov.md, acesta a fost accesat de peste 138.000 vizitatori unici, 85% din accesări fiind din Republica Moldova. Cetăţenii cu viza de reşedinţă în alte state, de asemenea, accesează acest portal, în top fiind România, Italia, Rusia şi Franţa. În ce priveşte asimilarea e-serviciilor, de asemenea, înregistrăm succese. Rata de asimilare a serviciului e-Cazier este de 94 %. În octombrie 2013 procentajul aplicanţilor care au optat pentru regimul online e-Licențiere a fost de 41.2 %. Desigur că ar trebui să învățăm mai multe din curajul și asiduitatea străinilor în explorarea noilor oportunități ce le ofera e-Guvernarea și  utilizarea computerului nu numai pentru a citi presa sau a comunica prin skype.

Dacă serviciile trec online – nu înseamnă că ele trec la autogestionare

Procesele se automatizează, iar angajații din spatele ghișeelor își vor diversifica rolurile, responsbilitățile și, după caz, calificările. Numărul, viteza de prestare și calitatea serviciilor va crește considerabil, iar pentru a putea face față acestei dinamici, vom avea nevoie de personal calificat. Chair dacă taxa pentru asemenea servicii nu va scădea, se vor reduce la minimum costurile aferente prestării acestora. Prin digitizarea serviciilor, cetățenii vor fi scutiți de deplasări inutile la oficiile instituțiilor publice, vor economisi timpul prețios, banii dar și nervii pentru că nu vor mai sta în cozi la ghișee. De asemenea nu vor fi tentați să dea mită, deoarece Computerul nu ia Mită! Iar prin implementarea platformei guvernamentale de interoperabilitate, ce va asigura schimbul de date între instituțiile publice, cetățenii vor fi scutiți de prezentarea multor acte, copii legalizate, extrase, certificate, etc. Într-un final, serviciile electronice reduc considerabil costurile aferente prestării serviciilor.

 Victoria Roșca

Agenda de e-Transformare e un proces ireversibil și foarte complex

Dorim să lansăm cât mai multe servicii electronice pentru cetăţeni dar și pentru business, (e-Stare Civila, e-Factura Fiscala, e-Viza, etc) și să maturizăm platformele tehnologice guvenamentale deja elaborate (Mcloud, Mpay, Msign, Mpas). De asemenea ne-am dori să creștem „adopția” acestor servicii de către ministere și autoritățile publice.

Prefer lecturile cu tentă filosofică și autobiografiile

Timpul liber prefer să-l petrec cu folos, în corespundere cu interesele cognitive pe care le am și în societatea oamenilor de la care pot lua ceva nou pentru dezvoltarea personalității mele. Din literatură îmi plac romanele cu tentă filosofică, care îmi permit să-mi formez propria concepția despre oameni, viață și valori. În ultimul timp, am descoperit că-mi place să descopăr viața și activitatea personalităților marcante sau chiar lucrările lor biografice. Acestea mă ajută să înțeleg care este imporanța și rolul viselor, aspirațiilor, efortului de muncă și sacrifiicilor pentru atingerea anumitor deziderate ce plasează personalitatea în poziție de lider.

Foto: Arhiva personala